۲۴۳۴۳۲
۱
۱

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، هیستروسکوپی

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، این مقاله به روش‌های تشخیص فیبروم اختصاص دارد، از معاینه لگنی گرفته تا سونوگرافی، MRI و هیستروسکوپی.

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، هیستروسکوپی

این مقاله به روش‌های تشخیص فیبروم اختصاص دارد، از معاینه لگنی گرفته تا سونوگرافی، MRI و هیستروسکوپی.

در این مقاله می‌خوانید:

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، هیستروسکوپی

فیبروم چیست؟

فیبروم‌های رحمی، تومورهایی خوش‌خیم یا غیرسرطانی هستند که در دیواره عضلانی رحم ایجاد می‌شوند. آن‌ها در دوران باروری به وجود می‌آیند و معمولا پس از یائسگی کوچک می‌شوند. فیبروم ها که از آن‌ها با نام‌های «لیومیوم» یا «میوماتا» نیز نام می‌برند، از نظر اندازه و تعداد متفاوت‌اند و قبل از یائسگی، می‌توانند بر باروری تاثیر بگذارند.

فیبروم‌ها غیر سرطانی هستند، اما ممکن است شبیه تومورهای سرطانی باشند. به همین دلیل، پزشکان از روش‌های تشخیص فیبروم استفاده می‌کنند و ممکن است برداشتن آن‌ها یا بیوپسی را برای رد کردن سرطان تجویز کنند.

بیشتر بخوانید: کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، هیستروسکوپی

علائم فیبروم

به دلیل تفاوت در اندازه فیبروم‌ها و کوچک بودن برخی از آن‌ها، بعضی از افراد با وجود فیبروم، هیچ علامتی ندارند، اما برخی دیگر ناراحتی‌های شدید را تجربه می‌کنند. علائم فیبروم اغلب در گروه‌های سنی مختلف، یکسان و عبارت است از:

  • خونریزی شدید
  • فشار روی مثانه یا روده‌ها
  • کمردرد
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • بزرگ شدن شکم
  • احساس پری در قسمت تحتانی شکم
  • تکرر ادرار

روش های تشخیص فیبروم

روش های تشخیص فیبروم عبارتند از: معاینه لگنی، سونوگرافی، هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI و تست‌های دیگر

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، هیستروسکوپی

معاینه لگنی

برخی از فیبروم‌ها را می‌توان به صورت توده در طول معاینه لگن احساس کرد. در طول معاینه لگن، پزشک شرایط مرتبط با بارداری و سایر شرایط مانند کیست تخمدان را نیز بررسی می‌کند. پزشک همچنین از شما در مورد سابقه پزشکی‌تان اعم از بیماری‌هایی که داشته‌اید، جراحی‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید، سئوالاتی را می‌پرسد، به ویژه مشکلات مربوط به الگوهای خونریزی قاعدگی‌تان جزو سئوال‌های مهم پزشک است. سایر علل خونریزی غیرطبیعی رحم نیز باید در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر یائسگی بر رشد فیبروم‌ها

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، هیستروسکوپی

سونوگرافی

سونوگرافی، روش استاندارد تصویربرداری برای تشخیص فیبروم رحم است. پزشک سونوگرافی ترانس شکمی و ترانس واژینال را تجویز می‌کند. نیازی به نگرانی نیست چون سونوگرافی یک روش بدون درد است که از امواج صوتی برای تصویربرداری از رحم و تخمدان‌ها استفاده می‌کند. در سونوگرافی ترانس شکمی، پزشک پروب اولتراسوند را بر روی ناحیه شکم حرکت می‌دهد، اما در سونوگرافی ترانس واژینال، پروب وارد واژن می‌شود.

گونه‌ای از سونوگرافی که هیستروسونوگرافی نام دارد نیز از اولتراسوند همراه با نمک (آب نمک) تزریق شده به رحم برای افزایش تجسم رحم استفاده می‌کند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، هیستروسکوپی

هیستروسکوپی

هیستروسکوپی، روشی است که ممکن است برای تشخیص وجود فیبروم، پولیپ یا سایر علل خونریزی استفاده شود. همچنین اگر تشخیص داده شود که فیبروم دارید از این روش برای برداشتن فیبروم استفاده می‌شود. هیستروسکوپی را می‌توان در مطب پزشک یا در محیط بیمارستان انجام داد. در این روش از یک لوله انعطاف‌پذیر یا سفت و سخت به نام هیستروسکوپ استفاده و از طریق واژن و دهانه رحم وارد رحم می‌شود. منبع نور فیبر نوری و یک دوربین کوچک در هیستروسکوپ این امکان را به وجود می‌آورند که پزشک داخل رحم را ببیند. رحم با نمک یا دی‌اکسید کربن پر می‌شود تا حفره را متورم کند و دید بهتری ایجاد شود. این روش می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. هیستروسکوپی غیر تهاجمی است و نیازی به برش ندارد. با این حال، یک سوم از زنان گزارش می‌کنند که در این روش دردی شدید را حس کرده‌اند. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، هیستروسکوپی

لاپاراسکوپی

در برخی موارد، جراحی لاپاراسکوپی ممکن است به عنوان یک روش تشخیصی انجام شود. لاپاراسکوپی شامل قرار دادن یک اسکوپ در یک برش کوچک است که در نزدیکی ناف ایجاد می‌شود. در حالی که هیستروسکوپی به پزشک اجازه می‌دهد تا داخل رحم را ببیند، لاپاراسکوپی امکان دیدن نمای بیرونی رحم از جمله تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و ناحیه کلی لگن را فراهم می‌کند.

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، هیستروسکوپی

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI

در برخی موارد، علاوه بر سونوگرافی برای ارزیابی زنان مبتلا به فیبروم ممکن است از ام آر آی استفاده شود. ام آر آی گاهی اوقات بهتر می‌تواند محل میوم را مشخص، یا میوم را از آدنومیوز متمایز کند. خانم‌هایی که تحت آمبولیزاسیون فیبروم رحمی قرار می‌گیرند، قبل و بعد از عمل تحت ام آر آی قرار می‌گیرند. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان شرایط پزشکی کمک می‌کند.

تصویربرداری MR از یک میدان مغناطیسی قدرتمند، پالس‌های فرکانس رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندام‌ها، بافت‌های نرم، استخوان و تقریبا تمام ساختارهای داخلی بدن استفاده می‌کند. سپس می توان تصاویر را بر روی یک مانیتور کامپیوتر بررسی، چاپ یا روی سی‌دی کپی کرد. MRI از اشعه یونیزان (اشعه ایکس) استفاده نمی‌کند. تصاویر ام آر آی دقیق به پزشکان اجازه می‌دهد تا قسمت‌های مختلف بدن و بیماری‌های خاصی را که ممکن است با روش‌های تصویربرداری دیگر مانند اشعه ایکس، اولتراسوند یا توموگرافی کامپیوتری به اندازه کافی ارزیابی نشوند، مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، هیستروسکوپی

تست های دیگر

در موارد خاص، پزشک ممکن است بیوپسی آندومتر انجام دهد تا مشخص شود که آیا سلول‌های غیرطبیعی در پوشش رحم وجود دارد یا نه و آیا این سلول‌ها سرطانی هستند، یا نه. بیوپسی آندومتر را می‌توان در مطب پزشک، با یا بدون بیهوشی انجام داد.

اتساع و کورتاژ (D&C) یک روش تهاجمی‌تر است که شامل خراش دادن پوشش داخلی رحم است. از این روش نیز برای نمونه‌برداری از بافت و همچنین به عنوان روشی برای کمک به کاهش موقت خونریزی شدید قاعدگی استفاده می‌شود.

پزشک همچنین ممکن است برای بررسی علائم کم‌خونی، آزمایش شمارش کامل خون (CBC) را برایتان تجویز کند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز آزمایشگاه

روش‌های تشخیص فیبروم: سونوگرافی، MRI، هیستروسکوپی

خلاصه

معاینه لگنی، سونوگرافی، هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی، ام آر آی و در مواردی بیوپسی آندومتر و اتساع و کورتاژ، از روش های تشخیص فیبروم هستند که پزشکتان ممکن است آن‌ها را برای تشخیص فیبروم استفاده کند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید

منبع: fibroid

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.