۲۴۱۹۲۴
۵۴۵
۵۴۵

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای جلوگیری از یبوست و جذب بالا

مصرف قرص آهن برای درصد بالایی از خانم‌ها، برخی از آقایان، ورزشکاران و مادران باردار ضروری است؛ بااین‌حال مصرف این مکمل برای همه افراد در هر زمانی از روز توصیه نمی‌شود. بهترین موقع خوردن قرص آهن بسته به شرایط جسمی و رژیم غذایی متغیر است که در این مقاله به بررسی بهترین زمان مصرف مکمل آهن می‌پردازیم. بعد از مطالعه این مطلب می‌دانیم که برای گروه‌های مختلف افراد، بهترین زمان مصرف قرص آهن شب یا روز است.

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای جلوگیری از یبوست و جذب بالا

مصرف قرص آهن برای درصد بالایی از خانم‌ها، برخی از آقایان، ورزشکاران و مادران باردار ضروری است؛ بااین‌حال مصرف این مکمل برای همه افراد در هر زمانی از روز توصیه نمی‌شود. بهترین موقع خوردن قرص آهن بسته به شرایط جسمی و رژیم غذایی متغیر است که در این مقاله به بررسی بهترین زمان مصرف مکمل آهن می‌پردازیم. بعد از مطالعه این مطلب می‌دانیم که برای گروه‌های مختلف افراد، بهترین زمان مصرف قرص آهن شب یا روز است. 

بهترین وقت برای خوردن قرص آهن برای گروه‌های مختلف چه زمانی است؟

گروه‌های مختلف ورزشکار، خام‌های باردار، مادران شیرده، بسیاری از خانم‌ها در سنین مختلف و برخی از آقایان به دوزهای مختلفی از آهن نیاز دارند. البته تشخیص نیاز افراد به دوزهای مختلف آهن و نوع قرص فقط با انجام آزمایش و بعد از مراجعه به پزشک انجام می‌شود. ازاین‌رو انتخاب بهترین قرص برای کم خونی شامل کپسول فروفورت‌ دئودنال، قرص روفولیک پریناتال و کپسول آیرون فقط به تشخیص پزشک برای گروه‌های مختلف تجویز می‌شود. در ادامه به بررسی بهترین زمان مصرف قرص آهن برای گروه‌های مختلف می‌پردازیم. 

  • بهترین موقع برای خوردن قرص آهن خانم‌های باردار: در‌صورتی‌که فرد باردار به تهوع صبحگاهی و حساسیت معده مبتلا نباشد، بهتر است قرص آهن را در وعده صبح مصرف کند. در صورت داشتن تهوع صبحگاهی، مصرف این مکمل به شب موکول می‌شود.
  • برای خانم‌ها و آقایان با شرایط معمولی در سنین مختلف: جذب آهن با معده خالی، همراه با آب یا آبمیوه حدود ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا، بیشتر است. با‌این‌حال، برای کاهش احتمال ناراحتی معده، آهن را می‌توان با غذا یا بلافاصله بعد از غذا مصرف کرد.
  • بهترین موقع خوردن قرص آهن برای ورزشکاران: حداقل یک یا دو ساعت قبل از ورزش برای مصرف مکمل آهن اقدام کنید. 

در نظر داشته باید که شرایط عمومی جسم هر فرد با دیگری متفاوت است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتی با پزشک خود برای تعیین بهترین زمان خوردن قرص آهن مشورت کنید. همچنین اگر این مکمل غذایی برای شما تجویز شده است، دستورالعمل‌های روی قرص را دنبال کنید.

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای جلوگیری از یبوست و جذب بالا

مواد غذایی مکمل با قرص آهن؛ چه موادی به جذب بیشتر آهن کمک می‌کنند؟

حداکثر جذب مکمل آهن در صورت مصرف با معده خالی انجام می‌شود. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم قرص آهن را 30 دقیقه قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید. برای مثال توصیه می‌شود قرص فروفورت گاین، یک ساعت قبل از صبحانه و با معده خالی مصرف شود. بااین‌حال اگر معده حساسی دارید، قرص‌های آهن را همراه یا بعد از غذا صرف کنید. معمولا پزشک برای افزایش جذب آهن در بدن، برخی از مکمل‌ها را مثل ویتامین سی همراه با آهن تجویز می‌کند. 

مصرف قرص آهن با آب فراوان و همراه با غذا؛ دو نکته برای جلوگیری از یبوست

معمولا پزشکان توصیه می‌کنند برای جذب بهتر قرص آهن، این مکمل را یک یا دو ساعت قبل از مصرف یکی از وعده‌های اصلی مصرف کنید. برای مثال بهترین زمان مصرف قرص روفولیک مکس و دئودنال قبل از وعده صبحانه است؛ بااین‌حال برخی از افراد معده حساس یا مشکلات گوارشی دارند. برای جلوگیری از تشدید این مشکلات و پیگیری از ابتلا به یبوست، اسهال و معده درد، قرص آهن را همراه با غذا و مقدار فراوانی آب مصرف کنید. 

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای جلوگیری از یبوست و جذب بالا

نکات مهم برای مصرف قرص آهن

برخی از مکل‌های آهن مایع (که بیشتر برای کودکان کاربرد دارد) باعث تیرگی دندان‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این مورد، پیشهاد می‌کنیم هر دوز مکمل آهن را در آب، آب‌میوه یا آب گوجه فرنگی مخلوط کنید. البته لکه‌های آهن روی دندان‌ها معمولا با مسواک زدن با جوش شیرین (بی کربنات سدیم) یا پراکسید دارویی (پراکسید هیدروژن 3 درصد) از بین می‌روند.

قرص آهن را به‌طور‌کامل با یک نوشیدنی آب ببلعید. از مکیدن، جویدن یا نگه داشتن قرص در دهان خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد زخم در دهان یا لکه‌دار شدن دندان‌ها شود. مصرف قرص آهن با چای، قهوه، تخم مرغ یا محصولات لبنی باعث کاهش جذب این مکمل می‌شود. 

در‌صورت فراموشی مصرف آهن، دور بعدی را دو برابر مصرف نکنید

اگر یک نوبت از مصرف مکمل آهن را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید؛ مگر اینکه تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در اینصورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی خود را در زمان معمول، مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده، 2 دوز مصرف نکنید. مصرف بیش از دوز توصیه شده قرص آهن باعث استفراغ، معده درد یا اسهال می‌شود. 

آیا مکمل های آهن مایع بهتر از قرص آهن جذب می‌شوند؟

میزان جذب مکمل‌های آهن قرص و مایع با یکدیگر تفاوتی ندارند؛ معمولا شکل مایع مکمل آهن برای افرادی با مشکلات بلع تجویز می‌شود. اگر کمبود آهن فردی شدید باشد، پزشک ممکن است آهن وریدی (IV) را نیز تجویز کند.

برای تعیین دوز مورد‌نیاز آهن به پزشک مراجعه کنید

افراد مختلف در سنین متفاوت و بسته به شرایط عمومی خود نیاز به مصرف دوزهای مختلفی از قرص آهن را دارند. برای تشخیص نیاز به مصرف قرص آهن حتما به پزشک مراجعه کرده و آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید. پزشک بعد از بررسی آزمایش‌ها و وضعیت عمومی فرد برای تجویز انواع قرص آهن و مکمل‌های مورد‌نیاز دیگر اقدام خواهد کرد. 

برای جذب حداکثری مکمل آهن، حتما از پزشک، بهترین وقت برای خوردن قرص آهن را بپرسید. این زمان معمولا یک یا دو ساعت قبل از صرف وعده‌ای اصلی است؛ بااین‌حال ممکن است این زمان برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی تغییر کند. بعد از تجویز قرص آهن توسط پزشک به داروخانه‌های سراسر کشور برای خرید قرص آهن مراجعه کنید. 

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.