۱۰۰۲۹۲
۱۹۲۸
۱۹۲۸

بیماریهای رایج در بین زنان، راه مقابله با آنها

اینکه عمر دست خداست، امری بدیهی است که کسی نه تنها به آن شک ندارد؛ بلکه بی‌چون و چرا پذیرفته است که هیچ تضمینی برای افزایش طول عمر وجود ندارد.

اینکه عمر دست خداست، امری بدیهی است که کسی نه تنها به آن شک ندارد؛ بلکه بی‌چون و چرا پذیرفته است که هیچ تضمینی برای افزایش طول عمر وجود ندارد. اما در طول مدتی که قرار است زندگی کنیم چه بهتر که کیفیت روزهایی را که مثل برق و باد می‌گذرد، بالا ببریم.در ادامه برای کمک به افزایش سلامت خانم‌ها به بیماری‌هایی چون قلبی، سرطان سینه، پوکی استخوان، بیماری خودایمنی و افسردگی کمی موشکافانه‌تر اشاره خواهیم کرد.

گام اول؛ خود مراقبتی
خانم‌ها بدانند که در فواصل زمانی مشخص باید به مطب برخی پزشکشان سر بزنند. دست‌کم با این اتفاق می‌توانند سابقه خانوادگی بیماری خود را شناسایی کنند، درباره این بیماری‌ها اطلاعات کافی داشته و به بدن خود توجه داشته باشند. زیرا اطلاع کافی از شرایط جسمی‌تان کلید سلامتی‌تان به شمار می‌رود. از چکاب‌های دوره‌ای نیز فراموش نکنید.

*مراقب قلبتان بیشتر باشید
جالب است بدانید ۲۹‌درصد از مرگ‌ خانم‌ها به‌خاطر بیماری قلبی است. مطالعات نشان می‌دهد مشکل مربوط به مرگ زودهنگام و از کار افتادگی آن‌هاست.
البته از این مهم غافل نشویم که خانم‌هایی هستند که سال‌های متمادی با بیماری قلبی زندگی کرده اند.
شناسایی علائم : برای توجه به بروز مشکلات قلبی تنها علائمی مانند درد سینه مطرح نیست؛ بلکه گاهی درد فک، درد شانه، حالت تهوع، استفراغ یا دچار نفس‌نفس زدن شدن نشانه‌های بیماری قلبی است.

عوامل خطرزا: وراثت‌، سیگار کشیدن، کلسترول بالای خون، فشار‌خون بالا، نبود تحرک فیزیکی، چاقی و داشتن اضافه‌وزن و دیابت می‌تواند بر ابتلای افراد به بیماری قلبی موثر باشد.

پیشگیری: کاهش خطر بیماری قلبی از طریق تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی متعادل و ورزش امکان‌پذیر است. همچنین درمان و کنترل بیماری‌های دیگر از‌جمله دیابت، چاقی، فشار‌خون و... هم خود به عنوان عوامل پیشگیری مطرح می‌شود.

قدر استخوان‌هایتان را بدانید
همان‌طور‌که می‌دانید بدن انسان تا ۳۰‌سالگی، حجم زیادی از ساختار استخوان‌های خود را شکل می‌دهد. در این مرحله، شکل‌گیری استخوان جدید متوقف شده و بدن روی حفظ استخوان‌های قدیمی تمرکز می‌کند.
بنابراین هرگز برای قوی نگه داشتن استخوان و پیشگیری از ترک خوردگی آن‌ها دیر نیست.

شناسایی علائم: ب الا رفتن سن، داشتن استخوان‌های کوچک و لاغر، قومیت‌، پیشینه خانوادگی، هورمون‌های جنسی (چرخه قاعدگی نادر و کمبود استروژن با‌توجه به یائسگی می‌تواند خطر این بیماری را افزایش دهد)، بی‌اشتهایی عصبی، کمبود کلسیم و ویتامین‌D در رژیم غذایی، از‌جمله عوامل خطرزا برای پوکی استخوان هستند.

با سرطان دست و پنجه نرم کنید
حتما می‌دانید که سرطان سینه، از شایع‌ترین سرطان‌ها بین زنان است که بعد از سرطان ریه، به‌‌عنوان دومین عامل مرگ و میر در زنان محسوب می‌شود.

عوامل خطرزا: بالا رفتن سن، ژن‌ها (تقریبا ۵ تا ۱۰‌درصد سرطان‌های سینه به تغییرات در ژن‌های خاص مربوط می‌شود)، سابقه خانوادگی این بیماری، پیشینه شخصی این بیماری، نژاد، بافت‌برداری غیرعادی و زودهنگام سینه، آزمایش زودهنگام سینه با استفاده از اشعه ایکس، آغاز زودهنگام قاعدگی (پیش از ۱۲سالگی) یا یائسگی بعد از ۵۵‌سالگی، بچه‌دار‌ نشدن، چاقی و... از‌جمله عواملی هستند که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.
پیشگیری: با کنترل وزن‌، ورزش‌، ترک سیگار و انجام آزمایش‌های دقیق و مشورت با پزشک‌ می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

توجه به بیماری خود ایمنی ممنوع!
بیماری خودایمنی در‌واقع دسته‌ای از اختلالات است که در آن سیستم ایمنی به بدن فرد حمله کرده و بافت‌ها را تغییر می‌دهد یا آن‌ها را از‌ بین می‌برد. بیش از ۸۰‌بیماری مزمن حاد در این دسته‌بندی وجود دارد که بیماری‌های سل پوستی، ام‌اس و دیابت نوع یک در همین دسته قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۷۵درصد از بیماری‌های خودایمنی در زنان رخ می‌دهد. به‌نظر می‌رسد این بیماری‌ها به خودی خود، غیرعادی هستند. (به استثنای دیابت، بیماری تیروئید و سل پوستی)
در خصوص بروز این بیماری در بین زنان محققان نسبت‌به عوامل هورمونی، ژنتیکی و عوامل زیست‌محیطی مظنون هستند.

شناسایی علائم: ممکن است اصلا علائم خاصی نباشد و در عین حال مانع از تشخیص درست شود. با این حال، اگر فکر می‌کنید دچار مشکلی هستید، بهتر است حتما در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

افسردگی را از خود دور کنید
سابقه داشتن دوره‌های توام با افسردگی، سابقه خانوادگی افسردگی، سابقه مشکلات قلبی، بیماری مزمن حاد، مشکلات زناشویی، استفاده از داروهایی که مسبب افسردگی هستند مانند داروهایی برای فشار‌خون بالا یا تشنج، رویدادهای استرس‌زای زندگی مانند از‌دست دادن شغل یا مرگ اطرافیان، بیماری‌هایی که می‌تواند منجر به افسردگی شود مانند کمبود ویتامین و... همگی از‌جمله عواملی هستند که افراد به ویژه زنان را دچار افسردگی می‌کنند.
پیشگیری: دلایلی پیدا کنید که صبح زود از خواب بیدار شوید. عشق، خانواده، فرزندان، کار، جامعه، داشتن گل و گیاه یا حیوانات خانگی و انجام کارهای داوطلبانه می‌توانند دلایل خوبی برای شادی و زندگی بهتر باشند.
منبع: شهرزاد

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.