۲۴۰۸۸۱
۱۸۱
۱۸۱

درمان انحراف چشم در بزرگسالان چیست؟

استرابیسم وضعیتی است که در آن چشمان فرد نمی‌توانند روی یک نقطه یکسان تمرکز کنند. این اختلال می‌تواند منجر به سردرد، دید دوتایی، تنبلی چشم، کاهش عزت نفس و خستگی شود. روی این مقاله کلیک کنید تا با درمان انحراف چشم در بزرگسالان آشنا شوید.

درمان انحراف چشم در بزرگسالان چیست؟

درمان انحراف چشم در بزرگسالان برخلاف تصور عموم ممکن و شدنی است. در واقع، گزینه‌هایی شامل جراحی چشم، تزریق بوتاکس، استفاده از عینک و تمرینات عضلات چشم وجود دارند که می‌توانند به درمان انحراف چشم کمک کنند.


بیشتر بخوانید: این تغییرات مهم در چشم را جدی بگیرید


در این مقاله می‌خوانید:

انحراف چشم یا استرابیسم چیست؟

استرابیسم در بزرگسالان وضعیتی است که در آن چشمان شما دچار انحراف هستند و به جهات مختلف اشاره می‌کنند. در واقع، یک چشم ممکن است مستقیم به جلو نگاه کند، در حالی که چشم دیگر به داخل، خارج، بالا یا پایین می‌چرخد و این ناهماهنگی می‌تواند از یک چشم به چشم دیگر منتقل شود. علاوه بر این، برای این‌که شما درست ببینید، هر دو چشم‌تان باید یک نقطه یکسان را هدف قرار دهند. بنابراین، استرابیسم در قدرت بینایی شما اختلال ایجاد می‌کند.  


بیشتر بخوانید: دوربینی چشم در خانم ها چیست؟ علائم، علت و درمان آن


علل انحراف چشم یا استرابیسم

قبل از آشنایی با درمان انحراف چشم در بزرگسالان باید علل استرابیسم را بدانید. به طور کلی، برای این‌که هر دو چشم شما روی یک هدف واحد متمرکز شوند، همه عضلات هر دو چشم باید تحت فرمان مغز شما به طور هماهنگ با هم عمل کنند. افراد مبتلا به استرابیسم معمولاً مشکلی دارند که می‌تواند بر عضلات چشم‌شان تأثیر بگذارد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری چشمی تیروئید، میاستنی گراویس، تومورهای مغزی یا سکته مغزی
  • آسیب یا ضربه به سر
  • آسیب به ماهیچه‌های چشم در طی نوعی جراحی چشم

اکثر بزرگسالان مبتلا به استرابیسم از زمان کودکی به آن مبتلا بوده‌اند، اما گاهی اوقات هم ممکن است که در سال‌های بعدی زندگی به انحراف چشم مبتلا شوند.

درمان انحراف چشم در بزرگسالان چیست؟


بیشتر بخوانید: تنبلی چشم کودکان، علائم، راه های تشخیص و درمان


علائم انحراف چشم

همان‌طور که گفتیم، در افراد با دید طبیعی، هر دو چشم یک نقطه را هدف قرار می‌دهند. سپس، مغز دو تصویری که از چشم‌ها می‌گیرد را در یک تصویر سه بعدی ترکیب می‌کند. به این ترتیب، افراد می‌توانند تشخیص دهند که اجسام چقدر نزدیک یا دور هستند. به این پدیده ادراک عمق می‌گوییم و برای درک نحوه درمان انحراف چشم که جلوتر آن را مطرح می‌کنیم، باید این موضوع را بدانید.
هنگامی که چشم‌ها هم تراز نیستند، دو تصویر مختلف به مغز ارسال می‌شود. در یک کودک خردسال، مغز می‌آموزد که تصویر چشم نادرست را نادیده بگیرد و در عوض، فقط تصویر را از چشم مستقیم یا با دید بهتر ببیند. در نتیجه، کودک توانایی درک عمق خود را از دست می‌دهد.

بزرگسالانی که پس از دوران کودکی دچار استرابیسم می‌شوند، اغلب دوبینی دارند.

بزرگسالانی که پس از دوران کودکی دچار استرابیسم می‌شوند، اغلب دوبینی دارند. این بدان دلیل است که مغز آن‌ها قبلاً یاد گرفته تصاویر را از هر دو چشم دریافت کند. در نتیجه، نمی‌تواند تصویری را که از چشم منحرف شده دریافت می‌کند نادیده بگیرد و هر دو تصویر را می‌بینند. بارزترین علامت استرابیسم همین انحراف و غیرهم تراز بودن چشم است، اما سایر علائم عبارتند از:

  • ضعف در داخل یا اطراف چشم یا احساس این‌که چیزی اطراف چشم شما را می‌کشد.
  • تغییرات بینایی، مانند دوبینی، تاری دید، مشکل در خواندن یا از دست دادن توانایی درک عمق
  • کج کردن یا چرخاندن مدام سر در تلاش برای واضح دیدن اطراف

لازم به ذکر است که این علائم هم می‌توانند ثابت باشند و هم می‌توانند به حالت گذرا بیایند و بروند.

درمان انحراف چشم در بزرگسالان چیست؟


بیشتر بخوانید: تفاوت بین اپتومتریست و چشم پزشک؛ به کدام مراجعه کنم؟


تشخیص انحراف چشم

درمان انحراف چشم یا استرابیسم بدون تشخیص درست آن ممکن نیست. تشخیص استرابیسم در بزرگسالان با یک معاینه جامع چشم انجام می‌شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تست حدت بینایی: برای ارزیابی میزان بینایی هر چشم
  • تست پوشش: برای تشخیص ناهماهنگی چشم
  • تست شکست: برای بررسی خطاهای تمرکز
  • ارزیابی حرکت چشم: برای تعیین میزان ناهماهنگی

در برخی از موارد، ممکن است آزمایش‌های اضافی مانند تصویربرداری یا آزمایش خون نیز برای شناسایی علت زمینه‌ای استرابیسم توصیه شود.


بیشتر بخوانید: درمان عفونت چشم در اثر استفاده از لنز چیست؟


درمان انحراف چشم در بزرگسالان

راه‌های مختلفی برای درمان این اختلال وجود دارند که عبارتند از:

جراحی استرابیسم

این رایج‌ترین گزینه درمانی است که می‌تواند تراز چشم را بهبود ببخشد و به بازیابی قدرت بینایی شما کمک کند. به طور معمول، استرابیسم زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های اطراف چشم خیلی سفت یا خیلی ضعیف باشند. پس جراح شما می‌تواند برخی از این ماهیچه‌های چشم را شل یا سفت کرده و حتی حرکت دهد تا چشم‌های شما در یک راستا قرار بگیرند. البته ممکن است برای درمان استرابیسم به بیش از یک عمل جراحی نیاز باشد.

جراحی استرابیسم رایج‌ترین گزینه درمانی است که می‌تواند تراز چشم را بهبود ببخشد.

این جراحی معمولاً به صورت سرپایی و با استفاده از بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می‌شود. جراح یک برش کوچک در بافت پوشاننده چشم ایجاد می‌کند تا به عضلات چشم برسد و آن‌ها را برای هم تراز کردن چشم‌های شما تغییر دهد. ممکن است لازم باشد که این کار در یک یا هر دو چشم انجام شود، اما پس از جراحی می‌توانید ظرف چند روز به روتین روزانه خود بازگردید و نگرانی چندانی نداشته باشید.

درمان انحراف چشم در بزرگسالان چیست؟

تمرینات عضلات چشم

یک چشم پزشک می‌تواند تمریناتی را به شما آموزش دهد تا به شما کمک کند که هر دو چشم را به سمت داخل متمرکز کنید. اگر «نارسایی همگرایی» دارید، این تمرین‌ها می‌توانند کمک کننده باشند و این به وضعیتی گفته می‌شود که چشمان شما برای کارهای نزدیک، مانند مطالعه یا کار با کامپیوتر، به درستی در یک راستا قرار نمی‌گیرند.

عینک منشوری

منشور یک عدسی گوه‌ای شکل شفاف است که پرتوهای نور را می‌شکند و می‌توان آن را به عینک متصل کرد یا به عنوان بخشی از عدسی ساخت. این یکی از راه‌های درمان استرابیسم در بزرگسالان است که می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به دوبینی خفیف کمک کند.

تزریق بوتاکس

در برخی موارد، تزریق بوتاکس یا سم بوتولینوم در عضلات چشم می‌تواند به درمان انحراف کمک کند. در واقع، این سم ماهیچه‌هایی که چشمان شما را به درستی تراز نمی‌کنند فلج می‌کند که هم ممکن است فقط چند ماه دوام داشته باشد و هم امکان دارد که به طور دائمی تراز چشمان شما را بهبود ببخشد.

درمان انحراف چشم در بزرگسالان چیست؟


بیشتر بخوانید: عمل تغییر رنگ چشم چگونه است؟ خطر دارد؟


کلام آخر

هیچ‌وقت برای درمان انحراف چشم در بزرگسالان دیر نیست و شما به هیچ عنوان مجبور نیستید که با ناراحتی‌ها و مشکلات ناشی از ناهماهنگی چشمان خود زندگی کنید. بنابراین، در اسرع وقت از یک چشم پزشک خوب نوبت بگیرید تا ببینید کدام یک از راه‌های درمانی این بیماری مانند جراحی، استفاده از عینک و تزریق بوتاکس برای شما مناسب هستند.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصان چشم پزشکی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: aao

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.