۲۳۹۲۳۷
۹۲۸
۹۲۸

روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس

روش های طبیعی مختلفی برای کاهش اضطراب و استرس وجود دارد که شامل ورزش و فعالیت‌های تمدد اعصاب، استفاده از مکمل‌ها یا برخی از روغن‌ها و وقت گذراندن با حیوانات است.

روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس

روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس وجود دارد که شامل ورزش و فعالیت‌های تمدد اعصاب، استفاده از مکمل‌ها یا برخی از روغن‌ها و وقت گذراندن با حیوانات است.

در این مقاله می‌خوانید: 

روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس

اضطراب و استرس

اضطراب، یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت روان در سراسر جهان است که نه تنها بزرگسالان، بلکه گاهی کودکان و نوجوانان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث اختلالات اضطرابی می‌شود. این اختلالات، علائمی مانند عصبی بودن، بی‌قراری، تنش، ضربان قلب و درد قفسه سینه را نشان می‌دهند.

گاهی اوقات، بیماری دیگری مانند تیروئید پرکار، می‌تواند منجر به اختلال اضطراب شود. تشخیص دقیق این مشکل، بهترین درمان را ارائه می‌دهد. 

در این مقاله با روش‌های طبیعی کاهش اضطراب و استرس آشنا می‌شوید که می‌توانند به کاهش این مشکل کمک کنند.

درمان طبیعی کاهش اضطراب و استرس

درمان‌های طبیعی عموما برای استفاده در کنار درمان‌های پزشکی معمولی بی‌خطر هستند. با این حال، تغییر در رژیم غذایی و مصرف برخی مکمل‌های طبیعی می‌تواند نحوه عملکرد داروهای ضد اضطراب را تغییر دهد، بنابراین پیش از این‌که این روش‌ها را امتحان کنید، با پزشکتان مشورت کنید. پزشک ممکن است داروهای طبیعی دیگری را برایتان توصیه کند.

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی با استفاده از رنگ ها

روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس

ورزش کنید

مطالعات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند و ورزش با شدت بالا حتی ممکن است موثرتر از مصرف برخی از داروهای گیاهی باشد. 

ورزش ممکن است به اضطراب ناشی از شرایط استرس‌زا کمک کند. مثلا نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش برای افراد مبتلا به اضطراب ناشی از ترک سیگار مفید است.

ورزش می‌تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند و ورزش با شدت بالا حتی ممکن است موثرتر از مصرف برخی از داروهای گیاهی باشد.

مدیتیشن

مدیتیشن به کاهش افکار رقابتی کمک و مدیریت استرس و اضطراب را آسان‌تر می‌کند. طیف گسترده‌ای از سبک‌های مدیتیشن مانند تمرکز حواس و مدیتیشن در طول یوگا، ممکن است مفید باشد.

تمرینات آرامش بخش

برخی از افراد در پاسخ به اضطراب، ناخودآگاه عضلات خود را منقبض می‌کنند. تمرینات آرام‌سازی پیشرونده می‌تواند به کاهش این تنش و کاهش استرس کمک کند.

بیشتر بخوانید: چطور با خودمان مهربان باشیم؟

روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس

نوشتن خاطرات روزانه

یافتن راهی برای ابراز اضطراب می‌تواند احساس کنترل‌پذیری بیشتری درباره آن ایجاد کند. نوشتن خاطرات روزانه و سایر شکل‌های نوشتن می‌تواند به افراد کمک کند تا بهتر با اضطراب کنار بیایند. نتایج یک تحقیق که در سال 2018 صورت گرفت، نشان داد که خاطره‌نویسی روزانه مبتنی بر احساس، ممکن است پریشانی روانی را کاهش دهد و حال کلی شخص را بهبود بخشد.

استراتژی های مدیریت زمان

برخی از افراد اگر قرار باشد همزمان کارهای زیادی انجام بدهند، احساس اضطراب می‌کنند. داشتن برنامه‌ای برای اقدامات ضروری در چنین مواقعی می‌تواند شما را از اضطراب دور نگه دارد. استراتژی‌های مدیریت زمان به افراد در کاهش اضطراب کمک می‌کند. اگر چنین مشکلی دارید، می‌توانید کارهایتان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا استرس‌تان کاهش یابد. 

بیشتر بخوانید: سبک زندگی سالم چیست؟

روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس

رایحه درمانی (آروماتراپی)

استشمام اسانس‌های گیاهی تسکین‌دهنده، یکی دیگر از راهکارهای کاهش اضطراب است. هر شخص ممکن است با استشمام یک عطر خاص به آرامش دست یابد، بنابراین گزینه‌های مختلف را امتحان کنید.

تحقیقات محدود نشان می‌دهد که بوی اسطوخودوس ممکن است در درمان اختلالات اضطراب مفید باشد.

روغن کانابیدیول

روغن کانابیدیول (CBD) از مشتقات گیاه شاهدانه است که ممکن است به درمان اضطراب کمک کند، اما شواهد کافی برای تایید، یا رد فواید دارویی آن وجود ندارد.

روغن کانابیدیول به راحتی و بدون نسخه در بسیاری از فروشگاه‌های مراقبت‌های بهداشتی در دسترس است. 

بیشتر بخوانید: تست ادینبورگ، به شما می گوید که افسردگی دارید یا نه

روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس

مصرف دمنوش های گیاهی

بسیاری از دمنوش‌های گیاهی در کاهش اضطراب و ایجاد خواب راحت موثرند. برخی از انواع چای ممکن است تاثیری مستقیم بر مغز داشته باشند که منجر به کاهش اضطراب می‌شود. بابونه یکی از دمنوش‌هایی است که می‌تواند سطح کورتیزول، یا هورمون استرس را تغییر دهد.

مصرف مکمل های گیاهی

مکمل‌های گیاهی هم ممکن است اضطراب را کاهش دهند. با این حال، شواهد علمی کمی این موضوع را تایید می‌کند. در صورتی که دارو مصرف می‌کنید حتما با پزشکتان مشورت کنید تا ببینید مکمل‌های گیاهی با این داروها تداخل دارند، یا نه.

در صورتی که دارو مصرف می‌کنید حتما با پزشکتان مشورت کنید تا ببینید مکمل‌های گیاهی با این داروها تداخل دارند، یا نه.

وقت گذراندن با حیوانات

حیوانات خانگی، شما را از تنهایی درمی‌آورند و مراقبت از آن‌ها باعث ایجاد حس‌های همراهی، عشق و حمایت می‌شود. نتایج تحقیقات در سال 2018 تایید کرده است که حیوانات خانگی می‌توانند برای افرادی که از انواع مشکلات سلامت روانی از جمله اضطراب رنج می‌برند، مفید باشند.

شاید دوست دارید که سگ، یا گربه، یا سایر پستانداران کوچک را نگه دارید، اما مراقب باشید چون ممکن است به این حیوانات آلرژی داشته باشید. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان روانشناسی

روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس

سایر روش های کاهش اضطراب و استرس

اضطراب مزمن که در توانایی و عملکرد روزانه شما اختلال ایجاد کرده، نیاز به درمان دارد. درمان می‌تواند به فرد کمک کند تا بفهمد چه چیزهایی باعث اضطراب او می‌شود. همچنین به ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی کمک می‌کند.

یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای کاهش اضطراب، درمان شناختی‌رفتاری است. در این روش به فرد کمک می‌شود تا بفهمد افکارش چگونه بر احساس و رفتارش تاثیر می‌گذارد تا بتواند این واکنش‌ها را با جایگزین‌های مثبت یا سازنده جایگزین کند.

درمان شناختی‌رفتاری به اضطراب عمومی و اضطراب مربوط به یک موضوع خاص، مانند کار یا مواجهه با تروما کمک می‌کند. مصرف برخی از داروها نیز در مدیریت اضطراب مزمن موثر است. پزشک ممکن است داروهایی از هر یک از گروه‌های زیر را برای درمان اضطراب و استرس تجویز کند:

  • داروهای ضد اضطراب به نام «بنزودیازپین»ها مانند زاناکس و والیوم
  • داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین 
  • تجویز داروهای خواب‌آور، در صورت تداخل اضطراب با خواب 

هنگام استفاده از این داروها باید دستورالعمل‌های پزشک را به کار ببرید چون ممکن است عوارض جانبی شدید و احتمالا تهدیدکننده زندگی داشته باشند. 

روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس

خلاصه

اگر اضطراب را درمان نکنید، می‌تواند بدتر و به استرس بیشتر در زندگی‌تان منجر شود. با این حال، اضطراب اندک می‌تواند با درمان‌های طبیعی، تغییر شیوه زندگی و مصرف دارو درمان شود.

ممکن است لازم باشد که ترکیبی از درمان‌ها و راه‌حل‌های مختلف را امتحان کنید، تا ببینید کدام‌یک برایتان موثر است. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه درمان را انتخاب کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.