۲۴۰۶۷۱
۶۷
۶۷

همه چیز درمورد ریتینر ارتودنسی

پس از آنکه دندان‌ها توسط بریس، مرتب شدند و در جای مورد نظر قرار گرفتند، ریتینرها نقش مهمی در تثبیت دندان‌ها در موقعیت اصلی‌شان دارند. در این مقاله درباره ریتینر ارتودنسی، اطلاعات مهمی کسب می‌کنید.

همه چیز درمورد ریتینر ارتودنسی

پس از آنکه دندان‌ها توسط بریس، مرتب شدند و در جای مورد نظر قرار گرفتند، ریتینرها نقش مهمی در تثبیت دندان‌ها در موقعیت اصلی‌شان دارند. در این مقاله درباره ریتینر ارتودنسی، اطلاعات مهمی کسب می‌کنید. 

در این مقاله می‌خوانید: 

همه چیز درمورد ریتینر ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی چیست؟

ریتینر یا نگهدارنده، وسیله‌ای ویژه است که برای تثبیت موقعیت دندان‌ها پس از درمان ارتودنسی استفاده می‌شود. پس از آنکه دندان‌ها توسط بریس وارد موقعیت مورد نظر شدند، ریتینرها نقش مهمی در تثبیت دندان‌ها در موقعیت اصلی‌شان دارند. بنابراین در درمان طولانی‌مدت ارتودنسی بسیار مهم هستند.

انواع مختلفی از ریتینرها وجود دارد و با توجه به نیاز بیمار و توصیه‌های ارتودنتیست می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. 

چرا باید از ریتینر ارتودنسی استفاده کنید؟

زمانی که دندان‌ها با استفاده از بریس صاف می‌شوند، نتیجه به دست آمده باید در درازمدت تثبیت شود تا از بازگشت دندان‌ها به حالت قبلی و تغییرات ناخواسته جلوگیری شود. بازگشت دندان‌ها به موقعیت قبلی‌شان را عود می‌گویند. ذ. 

بیشتر بخوانید: بردن کودکان به دندانپزشکی، نکات مهم

همه چیز درمورد ریتینر ارتودنسی

عود چیست؟

عود، بازگشت یک بیماری است. در بعضی موارد، پس از درمان ارتودنسی عود رخ می‌دهد. استفاده از ریتینرها برای حفظ موقعیت دائمی دندان و جلوگیری از عود در نظر گرفته می‌شود. اگر دندان‌ها به موقعیت قبلی خود بازگردند، مرتب کردن دندان‌ها، پر هزینه و وقت‌گیر خواهد بود. به لطف ریتینر، ریشه‌های دندان و استخوان‌های فک می‌توانند بهتر به موقعیت‌های جدید خود عادت کنند. 

برای جلوگیری از تغییر مجدد دندان‌ها و اطمینان از حفظ موقعیت جدید دندان، دو نوع ریتینر وجود دارد:

ریتینر پلاستیکی: ریتینر پلاستیکی تقریبا شبیه یک بریس معمولی، اما کمی ضخیم‌تر و قوی‌تر است. این ریتینر نیر دندان‌ها را پس از درمان تراز نگه می‌دارد. این ریتینر باید حتما در طول شب و هنگام خواب نیز استفاده شود. در 6 ماه اول پس از درمان، توصیه می‌شود هر شب آن را استفاده کنید. پس از این مدت می‌توانید استفاده شبانه از آن را به سه شب در هفته محدود کنید.  

در ۶ ماه اول پس از درمان، توصیه می‌شود هر شب از ریتینر پلاستیکی استفاده کنید.

ریتینر سیمی: این نوع ریتینر از تیتانیوم سازگار با بدن ساخته شده است و می‌تواند سال‌ها در دهان بماند. اگر تصمیم دارید از ریتینر  سیمی استفاده کنید، به مقدار ضمانت آن دقت کنید. 

بیشتر بخوانید: انواع سرامیک های دندانی و کاربردهای آن‌ها را بشناسید

همه چیز درمورد ریتینر ارتودنسی

انواع ریتینر 

سه نوع ریتینر وجود دارد که ارتودنتیست‌ها بعد از برداشتن بریس‌ها آن‌ها را تجویز می‌کنند. دو نوع از ریتینرها تجویز می‌شوند تا دندان‌های شما را از حرکت بازدارند و آن‌ها را به طور دائم در مکان جدید خود مستقر کنند.

ریتینر ثابت

نوع اول ریتینر که به عنوان نگهدارنده ثابت شناخته می‌شود، پس از برداشتن بریس، به دندان‌های شما وصل می‌شود تا آن‌ها را به مدت چند ماه اول پس از درمان در محل خود نگه دارد. 

در صورت نیاز به استفاده از ریتینر دندان، همیشه به عنوان پیگیری درمان ارتودنسی، یک ریتینر ثابت تجویز می‌شود. 

بیشتر بخوانید: تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان

همه چیز درمورد ریتینر ارتودنسی

ریتینر هاولی (سیمی)

نوع دوم ریتینر، قابل جابجایی است که با نام‌های نگهدارنده سیمی و نگهدارنده «هاولی» شناخته و می‌توانید برای تمیز کردن دندان‌ها پس از خوردن وعده‌های غذایی، آن را بیرون بیاورید و تمیز کنید.

ریتینر پلاستیکی 

نوع سوم ریتینر، نوع دیگری از ریتینر قابل جابجایی است که به شکل ریتینر  قالب‌دار طراحی شده تا موقعیت جدید دندان‌ها را به طور کامل شکل دهد و متناسب با موقعیت فعلی دندان‌ها باشد.

ریتینرهای پلاستیکی شفاف در سال‌های اخیر، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند چون نامرئی هستند و دیده نمی‌شوند. 

بیشتر بخوانید: نوار سفید کننده دندان چیست؟

همه چیز درمورد ریتینر ارتودنسی

تفاوت ریتینر ثابت و ریتینر متحرک

هر دو ریتینر برای ثابت نگه داشتن دندان‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند و مزایا و معایبی دارند. 

ریتینر پلاستیکی فقط باید در شب باید استفاده شود و توسط بیمار قابل جابجایی است، اما ریتینر ثابت به شکل محکم به دندان‌های شما وصل شده و توسط شما قابل برداشتن نیست. یعنی شما نمی‌توانید استفاده از آن را فراموش کنید و دندان‌هایتان همیشه در وضعیت پایدار باقی می‌مانند. علاوه بر این، دارای ضمانت هستند. 

از نظر راحتی، تفاوت عمده‌ای بین این دو دستگاه وجود ندارد. استفاده از ریتینر دندان ثابت ممکن است در ابتدا برایتان سخت باشد، اما زبان شما به سرعت به آن عادت می‌کند و پس از مدتی دیگر، آن را احساس نخواهید کرد.

هیچ‌یک از این دو دستگاه ریتینر در خوردن و آشامیدن تداخلی ایجاد نمی‌کنند. ریتینر  شبانه باید برای غذا خوردن برداشته شود، اما ریتینر ثابت به پشت دندان‌های شما وصل شده و هنگام غذا خوردن تداخلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، باید بهداشت دهان و دندان را به صورت منظم را حفظ کنید تا از تشکیل پلاک در اطراف ریتینر  سیمی جلوگیری شود.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص دندانپزشکی

همه چیز درمورد ریتینر ارتودنسی

چند ساعت در روز به ریتینر ارتودنسی نیاز دارید؟

اگر یک ریتینر ثابت دارید، نمی‌توانید آن را دربیاورید و در تمام ساعات شبانه‌روز از آن استفاده می‌کنید. اما اگر ریتینر قابل جابجایی دارید، قوانین استفاده از آن کمی متفاوت هستند. هر بیمار بسته به نیازهای خاص درمانی، ممکن است دستورالعمل‌های مختلفی از دندانپزشک دریافت کنید.

دستورالعمل معمول برای ریتینر قابل جابجایی، استفاده از آن به صورت تمام‌وقت، بجز وعده‌های غذایی و زمان تمیز کردن دندان‌ها است. این نوع ریتینرها باید به مدت 4 تا 6 ماه اول پس از برداشتن بریس‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. 

با این حال، نتایج یک تحقیق از ارتودنتیست‌ها حاکی از آن بود که آن‌ها توصیه می‌کنند حداقل ۹ ماه پس از برداشتن بریس، از ریتینر قابل جابجایی استفاده کنید. بعد از گذشت چند ماه در صورتی که ارتودنتیست صلاح بداند، می‌توانید فقط هنگام خواب از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه ترمیم مینای دندان، وقتی مینای دندان ضعیف می‌شود

همه چیز درمورد ریتینر ارتودنسی

اگر از ریتینر ارتودنسی استفاده نکنید، چه اتفاقی می افتد؟

این را بدانید که دندان‌های شما حرکت می‌کنند و اگر قبلا بریس داشته‌اید، با این واقعیت آشنا هستید که موقعیت دندان‌ها با توجه به عواملی مانند سن و استفاده از وسایل ارتودنسی در معرض تغییر قرار دارند. فقط به این دلیل که درمان ارتودنسی به پایان رسیده، به این معنی نیست که دندان‌هایتان برای همیشه در جای خود قرار می‌گیرند. اگر مطابق دستورالعمل ارتودنتیست از ریتینر ارتودنسی استفاده نکنید، دندان‌هایتان به موقعیت قبلی خود بازمی‌گردند. اگر از ریتینر استفاده نکنید، ممکن است طی 10 سال یا حتی زودتر دوباره به مداخله ارتودنسی نیاز داشته باشید. اگر فقط چند هفته یا چند ماه از ریتینر استفاده کنید، باز هم ممکن است دندان‌هایتان تغییر موقعیت بدهند. 

بیشتر بخوانید: آشنایی با نکات مهم جرم‌ گیری دندان

همه چیز درمورد ریتینر ارتودنسی

خلاصه

ریتینر ارتودنسی، یا نگهدارنده، وسیله‌ای ویژه است که برای تثبیت موقعیت دندان‌ها پس از درمان ارتودنسی استفاده می‌شود. ریتینرها به دو دسته کلی ثابت و قابل جابجایی تقسیم می‌شوند. ریتینر ثابت به دندان‌های شما متصل می‌شود و امکان برداشتن آن وجود ندارد، اما ریتینرهای هاولی (سیمی) و پلاستیکی، قابل جابجایی هستند. شما باید آن‌ها را فقط هنگام غذا خوردن و تمیز کردن دندان‌ها دربیاورید. اگر به صورت دائمی از ریتینرها استفاده نکنید، دندان‌هایتان به موقعیت قبلی خود بازمی‌گردند و شما باید وقت و هزینه بسیاری را برای درمان ارتودنسی تکرار کنید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: bestsmile

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.