۲۴۱۸۸۲
۴۰
۴۰

عمل بینی تا چند وقت ورم دارد؟

ورم بینی بعد از جراحی یکی از عوارض جراحی بینی است. هر نوع جراحی که در بدن فرد انجام می‌شود، هرچند سبک و آسان باشد در محل جراحی‌ شده ورم و کبودی خواهد داشت. جراحی بینی هم از این قاعده مستثنی نیست. میزان ورم بینی در افراد مختلف متفاوت است. ورم بینی جراحی شده انواع مختلفی دارد که می‌توان به ورم پوست و ورم کاذب اشاره کرد. با مراقبت صحیح و درست می‌توان میزان ورم را کاهش داد.

ورم بینی بعد از جراحی یکی از عوارض جراحی بینی است. هر نوع جراحی که در بدن فرد انجام می‌شود، هرچند سبک و آسان باشد در محل جراحی‌ شده ورم و کبودی خواهد داشت. جراحی بینی هم از این قاعده مستثنی نیست. میزان ورم بینی در افراد مختلف متفاوت است. ورم بینی جراحی شده انواع مختلفی دارد که می‌توان به ورم پوست و ورم کاذب اشاره کرد. با مراقبت صحیح و درست می‌توان میزان ورم را کاهش داد.

عمل بینی تا چند وقت ورم دارد؟

انواع ورم بینی بعد عمل بینی

ورم بینی بعد از جراحی بینی به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارت است از:

·         ورم پوست

در زمان جراحی بینی پوست از اسکلت جدا خواهد شد. به‌ همین دلیل بعد از عمل و در زمان نقاهت افراد در ناحیه عمل شده، ورم را مشاهده خواهند کرد. علت اصلی این مشکل، تجمع مایع در میان سلول‌ها است، که نشان دهنده یک واکنش التهابی برای ترمیم یافتن قسمت‌های آسیب‌ دیده است. این نوع ورم بعد از یک مدت کوتاه از بین می‌رود، ولی اگر بینی از نوع گوشتی باشد، مدت زمان کاهش ورم طولانی خواهد بود‌.

·         ورم کاذب

یک نوع ورم بینی بعد از جراحی وجود دارد که به آن ورم کاذب یا حافظه پوست گفته می‌شود. مدت زمان بهبودی ورم بینی در این روش به‌ دلیل عملیات و تغییراتی که بر روی پوستی اسکلت و یا تغییرات فرم بینی اعمال می‌شود، بعد از عمل اندکی طولانی خواهد بود و مدت‌ها بینی به حالت ورم کرده خواهد بود.

·         ورم فیبروز

یک نوع ورم بینی بعد از جراحی، وجود دارد که افرادی که جراحی بینی کرده اند، با آن مواجه می‌شوند، ورم فیبروز است. این نوع ورم به عنوان گوشت اضافه نامیده می‌شود و می‌تواند برای همیشه در بینی افراد باقی بماند. برای این‌که از این عارضه جلوگیری کرد، باید در انتخاب پزشک دقت فراوان کرد.

آیا ورم نوک بینی طبیعی است؟

تورم بعد از جراحی در قسمت نوک بینی، یک امر طبیعی به حساب می‌آید، که دلیل آن، این است که بافت نرم نوک بینی به‌ صورت ضخیم و زیرجلدی است و به‌ صورت محکم به قسمت ساختار غضروفی زیرین چسبیده است و این امر باعث خواهد شد که پوست پایین بینی در مقایسه با پوست بالا بعد از جراحی دیرتر به نتیجه نهایی برسد‌. در اغلب بیماران بهبودی نوک بینی دیرتر از بهبودی ورم اطراف پل بینی است. البته عمده ورم بینی بعد از گذشت چند هفته کاهش خواهد یافت، ولی نمایان شدن شکل کامل بینی چندین ماه زمان نیاز دارد.

عمل بینی تا چند وقت ورم دارد؟

مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی چگونه است؟

با توجه به این‌که اغلب ورم بینی بعد از جراحی بینی بعد از گذشت چند هفته کاهش خواهد یافت، ولی در روز سوم یا چهارم بعد از جراحی ورم‌ها افزایش خواهد یافت. مدت زمان بهبودی بیماران مختلف متفاوت از یکدیگر است، اما در حالت کلی در اکثر بیماران بعد از گذشت سه‌ تا چهار هفته، عمده تورم بینی فروکش خواهد کرد و مقدار کمتری از تورم و حساسیت در بینی باقی خواهد ماند که آن‌ هم در حدود سه ماه ناپدید خواهد شد. هر چه پوست ضخیم‌تر باشد، مدت زمان بهبودی هم افزایش خواهد یافت در چنین شرایطی حدود هجده ماه زمان نیاز است تا ورم کاهش یابد. افرادی که روند پیچیده‌تری برای تغییر شکل داخلی و خارجی بینی آن‌ها اعمال شده، ورم نوک بینی در آن‌ها بیشتر خواهد بود. معمولاً یک‌ سال زمان نیاز است تا وضعیت نهایی بینی مشخص شود. در عمل بینی طبیعی تغییرات جزئی تر خواهد بود و ورم زود تر کاهش پیدا می کند.

روش‌های کاهش ورم بینی بعد از جراحی

روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان به کاهش ورم بینی بعد از جراحی کمک کرد. مثلاً با بالا نگه‌ داشتن سر، می‌توان ورم بینی را کاهش داد. همچنین استفاده از کیسه یخ به‌ خصوص در ۴۸ ساعت اولیه می‌تواند کمک شایانی به کاهش ورم بینی کمک کند. البته باید توجه کرد که کیسه‌ یخ را بیشتر از ده تا پانزده دقیقه به طور متوالی بر روی بینی قرار نداد. بهتر است که کیسه یخ را در داخل یک حوله تمیز قرار داد تا مستقیم بر روی پوست قرار نگیرد. در زمان استفاده از کیسه‌های یخ باید از بخیه‌ها، آتل‌ها و چسب‌های زده شده بر روی بینی‌ مراقب بود.

 استفاده از مقدار زیادی از آب و اجتناب از ورزش و انجام دادن فعالیت‌های سنگین در هفته‌های اول می‌تواند میزان تورم را کاهش دهد. در زمان درمان بهتر است که رژیم غذایی غنی از مواد مغذی را در برنامه غذایی خود قرار داد و میوه‌هایی مثل آناناس را که به بهبود درد و از بین بردن کبودی کمک می‌کنند استفاده کرد. همچنین باید از خوردن غذاهایی که باعث افزایش ورم بینی شود پرهیز کرد.

اگر بعد از یک‌ سال ورم بینی نخوابید چکار کنیم؟

معمولاً بعد از گذشت یک‌ سال غضروف‌ها در مکان جدید خود متناسب با شکل جدید، انطباق می‌یابند. ورم بینی به‌ طور کامل بعد از گذشت یک سال فروکش خواهد کرد و نوک بینی به صورت ظریف‌تر قابل‌ مشاهده خواهد بود. اما در صورتی‌که ورم بینی بعد از گذشت یک‌ سال بهبود نیابد و با علائمی مثل قرمزی و سایر علائم خطرناک همراه باشد، در آن‌ صورت نیاز است که به پزشک و جراح زیبایی بینی مراجعه کرد. پزشک با بررسی شرایط بیمار روش‌های درمانی دیگر همانند جراحی و یا سایر روش‌ها درمانی دیگر را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

عمل بینی تا چند وقت ورم دارد؟

نتیجه گیری

ورم بینی بعد از جراحی، یک امر طبیعی است و به واکنش بدن در مقایسه با تغییرات ایجاد شده وابسته است. در حالت عادی نمی‌توان این مسئله را یک عامل خطرناک شمرد. اما اگر شدت آن از حالت معمول بیشتر باشد و در بازه زمانی اشاره شده کاهش نیابد و بالعکس افزایش یابد، در آن صورت می‌تواند نگران‌ کننده باشد. در چنین شرایطی نیاز است با پزشک متخصص خود تماس گرفت تا راه‌ حل لازم برای حل مشکل پیش‌ آمده را ارائه دهد. 

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.