۲۴۳۵۰۰
۲
۲
اول خوب به حرف‌هایشان گوش دهید

چگونه به فرزندمان بگوییم «نه»؟

داد و هوار راه می‌اندازد و می‌خواهد که به خواسته‌اش تن دهید؟ یا نه جوری نگاه‌تان می‌کند که دلتان نمی‌آید با خواسته غیرمنطقی و یا خواسته‌اش در زمان نامناسب، مخالفت کنید؟ این مطلب درباره «نه» گفتن به فرزندان است.

چگونه به فرزندمان بگوییم «نه»؟

داد و هوار راه می‌اندازد و می‌خواهد که به خواسته‌اش تن دهید؟ یا نه جوری نگاه‌تان می‌کند که دلتان نمی‌آید با خواسته غیرمنطقی و یا خواسته‌اش در زمان نامناسب، مخالفت کنید؟ این مطلب درباره «نه» گفتن به فرزندان است.

اول خوب گوش دهید بعد بگویید نه!

نه گفتن، مهارت می‌خواهد و نه گفتنِ درست به فرزندتان درباره خواسته‌ها، یکی از چالش‌های مهم والدگری است. این کار نیازمند دقت و مهارت است تا فرزندتان احساس نکند که از او طرد شده است.

قبل از اینکه پاسخ دهید، به فرزندتان گوش دهید و دلایل او را برای خواسته‌اش درک کنید. این کار به او احساس مهم بودن می‌دهد و می‌تواند به شما کمک کند تا به‌خوبی پاسخ دهید.

علت را توضیح دهید

به فرزندتان توضیح دهید که چرا نمی‌توانید به خواسته‌اش پاسخ مثبت دهید. می‌توانید از زبان ساده و متناسب با سن او استفاده کنید. به عنوان مثال، بگویید که دلیل شما ممکن است مربوط به محدودیت‌های مالی، زمان یا ارزش‌های خانوادگی باشد.

چگونه به فرزندمان بگوییم «نه»؟

احساساتش را درک و نشان دهید

به فرزندتان بگویید که احساساتش را درک می‌کنید. این کار نشان می‌دهد که شما به او اهمیت می‌دهید. مثلاً می‌توانید بگویید: «می‌دانم که خیلی دوست داری این اسباب‌بازی را، اما در حال حاضر نمی‌توانیم آن را بخریم.»

گزینه جایگزین پیشنهاد دهید

به جای اینکه تنها نه بگویید، گزینه‌های دیگری پیشنهاد دهید که ممکن است او را خوشحال کند. این کار به فرزندتان نشان می‌دهد که می‌توانید به نیازهای او توجه کنید. مثلاً، اگر او خواستار یک اسباب‌بازی خاص است، می‌توانید پیشنهاد دهید که در عوض با هم به پارک بروید.

چگونه به فرزندمان بگوییم «نه»؟

پذیرفتنِ نه را یاد دهید

به فرزندتان آموزش دهید که چگونه با ناامیدی و احساسات منفی ناشی از نه شنیدن مقابله کند. این می‌تواند شامل تکنیک‌های تنفس عمیق یا بیان احساساتش به روش‌های سازنده باشد.

برنامه ریزی داشته باشید

اگر فرزندتان در خواسته‌هایش مکرر از شما نه می‌شنود، می‌توانید عادات مثبت ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر او بخواهد همیشه خوراکی‌های خاصی بخورد، می‌توانید روزهای خاصی را برای این نوع خوراکی‌ها تعیین کنید تا او بداند که این خواسته می‌تواند در زمان‌های مشخصی برآورده شود.

مرزها را مشخص کنید

انتظارات فرزندتان را مدیریت کنید. اگر می‌دانید که او عادت دارد به خواسته‌هایش اصرار کند، قبل از بروز بحران، با او صحبت کنید و مرزها را مشخص کنید.

چگونه به فرزندمان بگوییم «نه»؟

الگوی مناسبی باشید

به عنوان والد، الگویی برای رفتارهای مثبت باشید. اگر به فرزندتان نشان دهید که نه گفتن به دیگران گاهی لازم است، او نیز این الگو را یاد می‌گیرد و به تدریج درک بهتری از این مفهوم پیدا می‌کند.

صبور باشید تا نه شنیدن را یاد بگیرد

در نهایت، صبوری و ثبات در این روند بسیار مهم است. فرزندان به تدریج یاد می‌گیرند که نه شنیدن بخشی از زندگی است و این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی و عاطفی خود را تقویت کنند.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

  • اخبار داغ
  • جدیدترین
  • پربیننده ترین
  • گوناگون
  • مطالب مرتبط

برای ارسال نظر کلیک کنید

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.