۱۷۴۷۱۵
۱۹ نظر
۸۸۸۴۳۸
۱۹ نظر
۸۸۸۴۳۸

قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

قرص فلوکونازول برای عفونت یکی از داروهای رایج و مؤثر در درمان انواع عفونت‌های قارچی است که به‌ویژه در عفونت‌های دهانی، پوستی و دستگاه تناسلی کاربرد دارد.

قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

قرص فلوکونازول برای عفونت یکی از داروهای رایج و مؤثر در درمان انواع عفونت‌های قارچی است که به‌ویژه در عفونت‌های دهانی، پوستی و دستگاه تناسلی کاربرد دارد. این دارو با مهار رشد قارچ‌ها به کاهش علائم و بهبود بیماری کمک می‌کند. نحوه مصرف فلوکونازول به شدت عفونت و شرایط بیمار بستگی دارد و معمولاً با دوزهای متفاوت برای هر فرد تجویز می‌شود. آگاهی از روش صحیح مصرف این دارو می‌تواند به بهبود سریع‌تر و جلوگیری از عوارض جانبی کمک کند.

در این مقاله می‌خوانید:


بیشتر بخوانید: علائم عفونت رحم، چگونه بفهمم عفونت رحم دارم؟


موارد مصرف قرص فلوکونازول برای عفونت

قرص فلوکونازول برای عفونت‌های قارچی مختلف تجویز می‌شود و دارای کاربردهای متعددی است، از جمله:

  • عفونت‌های واژینال (کاندیدیازیس واژینال): فلوکونازول برای درمان عفونت‌های قارچی واژن که اغلب توسط قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • عفونت‌های دهانی و حلقی (برفک دهانی): برای درمان عفونت‌های قارچی دهان و حلق که به عنوان برفک شناخته می‌شوند، فلوکونازول می‌تواند مؤثر باشد.

قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

  • عفونت‌های پوستی: این دارو در درمان عفونت‌های قارچی پوست، از جمله عفونت‌های ناشی از درماتوفیت‌ها و مالاسزیا به کار می‌رود.
  • عفونت‌های سیستمیک: در موارد شدیدتر، مانند عفونت قارچی خون (کاندیدمی) یا عفونت‌های سیستمیک که اندام‌های مختلف بدن را درگیر می‌کنند، فلوکونازول به عنوان یک داروی ضدقارچ سیستمیک تجویز می‌شود.
  • پیشگیری از عفونت‌های قارچی: برای بیمارانی که به دلایل مختلف سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند (مانند مبتلایان به HIV یا افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند)، فلوکونازول به‌منظور پیشگیری از بروز عفونت‌های قارچی تجویز می‌شود.
  • عفونت قارچی ناخن: در برخی موارد، فلوکونازول برای درمان عفونت‌های قارچی ناخن (اونیکومایکوزیس) نیز استفاده می‌شود.
  • این دارو با مهار رشد و تکثیر قارچ‌ها، به بهبود عفونت‌ها کمک می‌کند و معمولاً باید تحت نظر پزشک و با دوز مناسب مصرف شود.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: نه سالگی کودک و هر آنچه که باید بدانید


نحوه مصرف قرص فلوکونازول برای عفونت واژن چگونه است؟

نحوه مصرف قرص فلوکونازول برای عفونت واژن معمولاً به این صورت است که یک دوز واحد ۱۵۰ میلی‌گرمی به صورت خوراکی مصرف می‌شود. این دوز معمولاً برای درمان عفونت‌های قارچی واژینال کافی است و می‌تواند علائم عفونت را تسکین دهد. در موارد شدیدتر یا عفونت‌های مکرر، پزشک ممکن است دوزهای بیشتری را تجویز کرده یا برنامه درمانی متفاوتی را مانند مصرف یک دوز ۱۵۰ میلی‌گرمی هر ۷۲ ساعت (۳ بار) توصیه کند.

قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

نکات مهم در مصرف فلوکونازول برای عفونت واژن

  • مصرف در زمان مناسب: قرص باید به طور کامل بلعیده شده و با آب مصرف شود. فلوکونازول را می‌توان همراه غذا یا با معده خالی مصرف کرد.
  • تکمیل دوره درمان: حتی اگر علائم عفونت به سرعت بهبود پیدا کردند باید طبق دستور پزشک، دوره درمان تکمیل شود.
  • پرهیز از مصرف همزمان با برخی داروها: در صورتی که از داروهای دیگری استفاده می‌کنید باید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا برخی داروها ممکن است با فلوکونازول تداخل داشته باشند.

بهتر است مصرف فلوکونازول تحت نظر پزشک صورت گیرد تا دوز و زمان‌بندی مناسب برای شرایط خاص هر فرد تعیین شود.


مطالب پیشنهادی: بررسی انواع عفونت دستگاه تناسلی زنان و بیماری های مقاربتی آن ها


عوارض مصرف قرص فلوکونازول

مصرف قرص فلوکونازول ممکن است عوارض جانبی مختلفی داشته باشد که شدت آن‌ها بسته به وضعیت سلامتی فرد و دوز مصرفی متفاوت است. در ادامه به برخی از عوارض رایج و جدی این دارو اشاره خواهیم کرد.

عوارض رایج

  • تهوع و استفراغ: این عارضه شایع است و ممکن است در برخی از افراد پس از مصرف دارو رخ دهد.
  • درد شکم و ناراحتی گوارشی: ممکن است افراد احساس ناراحتی، درد یا نفخ شکم داشته باشند.
  • اسهال: به دلیل تأثیر دارو بر سیستم گوارشی، اسهال می‌تواند یکی از عوارض جانبی باشد.
  • سردرد: در برخی موارد، مصرف فلوکونازول می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود.
  • تغییر در حس چشایی: برخی افراد ممکن است تغییراتی در حس چشایی خود تجربه کنند.

عوارض جدی‌تر

  • مشکلات کبدی: مصرف فلوکونازول ممکن است باعث افزایش آنزیم‌های کبدی یا در موارد نادر آسیب جدی به کبد شود. علائم شامل زردی پوست یا چشم‌ها، تیره شدن ادرار و احساس خستگی شدید است.
  • واکنش‌های آلرژیک: اگرچه نادر است، اما ممکن است واکنش‌های حساسیتی مانند خارش، تورم (به ویژه در صورت و گلو) یا مشکل در تنفس رخ دهد.
  • آریتمی قلبی: فلوکونازول ممکن است در برخی افراد موجب بی‌نظمی در ضربان قلب شود.
  • راش پوستی شدید: در برخی موارد نادر، عوارض پوستی شدید مانند سندرم استیونز-جانسون می‌تواند رخ دهد.

قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

توصیه‌ها

  • در صورت بروز عوارض جدی، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید.
  • اطلاع به پزشک درباره سوابق بیماری‌های کبدی، قلبی یا سایر مشکلات سلامتی قبل از مصرف فلوکونازول ضروری است.
  • پیگیری منظم در صورت مصرف طولانی‌مدت یا دوزهای بالا برای کنترل عوارض جانبی توصیه می‌شود.
  • مصرف فلوکونازول باید با دستور پزشک و رعایت دقیق دوز مصرفی انجام شود تا خطر عوارض جانبی کاهش یابد.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: قهوه با مغز چه میکند؟ فِرِش و شاداب


درمان های خانگی عفونت قارچی واژن 

در موارد بسیاری می‌توان با درمان های خانگی، عفونت‌های قارچی واژن زنان را برطرف کرد. شواهد بسیاری در دست است از اینکه زنان زیادی، رضایت خود را پس از انجام درمان های خانگی در بهبود این گونه عفونت‌ها، اعلام کرده اند. با اینکه درجه موفقیت آمیز بهبودی، با به کارگیری درمان‌های خانگی در زنان مختلف، به شکل متفاوتی مشاهده می‌شود، اما حداقل می‌توانند درمان مکمل خوبی برای مقابله با عفونت‌های قارچی محسوب شوند. انواع درمان های خانگی را می‌توان به شرح زیر معرفی کرد:

روغن درخت چای

  • روغن درخت چای مدت هاست که خاصیت ضد قارچ بودنش، مزیت آن شناخته شده است. نتایج پژوهش های زیادی توانایی این روغن را در از بین بردن انواع قارچ های عفونی تایید کرده اند.
  • در مطالعاتی که در این باره صورت گرفته تاثیر روغن درخت چای به روی قارچ کاندیدا آلبیکنس که اصلی ترین قارچ عفونت زا در ناحیه واژن زنان می باشد بررسی شده است. نتایج حاکی از آن بوده که این قارچ توسط روغن درخت چای نابود شده و به این ترتیب تاثیر درمانی آن ثابت شده است.
  • زنانی که این روغن را به شکل رقیق شده آن به روی تامپون ریخته و شب تا صبح داخل واژن خود نگه داشته اند از بهبود عفونت خود در روزهای بعد گزارش داده اند.
  • البته که این کار بایست با احتیاط کامل انجام شود زیرا ممکن است به دلیل حساس بودن دیواره های واژن، آنها را تحریک کرده و حساسیت بیشتری ایجاد کند. به همین منظور و برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توان روغن درخت چای را با مقدار کمی روغن نارگیل گرم شده ترکیب کرده و به روی تامپون قرار داد تا جذب آن شود. نکته مهم اینکه تامپون بایست بطور مرتب عوض شود.
  • در ضمن به دلیل احتمال ایجاد آلرژی در برخی پوست ها، بهتر است قبل از استفاده روغن درخت چای در واژن، آن را به روی پوست دست امتحان کنید.

قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

ماست طبیعی

  • ماست طبیعی که بدون طعم و افزودنی های دیگر باشد، حاوی باکتری های مفیدی است که پروبیوتیک خوانده می شوند.
  • پروبیوتیک، برای سلامت بدن و متعادل کردن سطح باکتری و قارچ های غیر مضر در آن، مفید می باشد.
  • نتایج بدست آمده از برخی مطالعات در این زمینه بیان گر این است که انواع مشخصی از پروبیوتیک ها می‌توانند با قارچ هایی که عفونت واژن را ایجاد می‌کنند، مقابله خوبی داشته باشند.
  • اگرچه در این باره اختلاف نظراتی هم مشاهده می‌شود اما زنان زیادی رضایت خود را از درمان موفقیت آمیز ماست، در مورد عفونت قارچی واژن خود اعلام کرده اند.
  • بنابراین توصیه می‌شود در صورت ابتلا به عفونت‌های نام برده شده، ماست بخورید، مقداری ماست به درون واژن و اطراف آن بمالید و با سرنگ یا یک اپلیکاتور، مقداری ماست داخل واژن خود سرازیر کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل ، خاصیت ضد قارچ داشته و شواهد نشان می دهد در دفع قارچ کاندیدا که پیش از این هم ذکر شد و اصلی ترین عفونت قارچی واژن را ایجاد می‌کند بسیار موثر عمل می‌کند. روغن نارگیل خالص و طبیعی را، هم می‌توان داخل واژن و هم خارج آن مورد استفاده قرار داد تا علائم عفونت قارچی واژن را از بین ببرد. روغن نارگیلی که گرم شود همراه با روغن درخت چای یا روغن گیاه مرزنگوش، ترکیب قدرتمندی در رفع عفونت‌های قارچی واژن خواهد بود.

قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

روغن گیاه مرزنگوش

  • بر اساس یافته های حاصل از برخی تحقیقات، استفاده از روغن گیاه مرزنگوش، مانع از رشد قارچ کاندیدا آلبیکنس می‌شود.
  • کپسول های حاوی این روغن که داخل واژن قرار داده می شوند و در طول شب می‌توانند تاثیر بر دفع عفونت قارچی واژن داشته باشند و نیز استفاده از این روغن به روی تامپون و قرار دادن آن در داخل واژن، روش هایی است که از خاصیت درمانی روغن گیاه مرزنگوش برای از بین بردن این نوع عفونت‌ها در زنان استفاده می‌شود.
  • می‌توان این روغن را همراه با روغن بادام شیرین، روغن نارگیل گرم شده و روغن زیتون به روی تامپون قرار داده و پس از اینکه بعد از گذشت چند دقیقه ای کاملا جذب تامپون شدند، آن را وارد واژن کرد.
  • باید دقت کرد که هر ۲ تا ۴ ساعت یکبار تامپون را عوض کرد.

کلام آخر

قرص فلوکونازول برای عفونت، به عنوان یکی از گزینه‌های مؤثر در درمان عفونت‌های قارچی شناخته می‌شود و مصرف صحیح آن نقش مهمی در نتایج درمانی دارد. رعایت دوز و زمان مصرف توصیه‌شده توسط پزشک و توجه به دستورات دارویی، از اهمیت بالایی برخوردار است تا بهبودی سریع‌تر حاصل شود و خطر بازگشت عفونت کاهش یابد.

پرسش و پاسخ

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: خانمی 38 ساله هستم که 18 سال پیش ازدواج کردم ولی بخاطر فوت همسرم که پزشک بودند دوازده سال هست که مجرد هستم. از زمان کودکی یعنی حدود سن 12 سالگی دچار عفونت قارچی هستم...

بارها به پزشک مراجعه کردم و پماد کلوتریمازول تجویز کردند و بهبودی حاصل نشد. تا اینکه دو ماه پیش به متخصص زنان مراجعه کردم و در أزمایشگاه قارچ شناسی اصفهان هم یک نمونه قارچ آزمایش دادم که با دیدن نمونه قارچ پزشک متخصص گفتند که درصدش زیاد نیست ولی سالهاست که از این بیماری رنج می‌برم.

خانم دکتر عزیز در حال حاضر سوالم اینست که با مراجعه به پزشک متخصص زنان برایم قرص فلونازوکل ۱۵۰ تجویز شده آیا دوز مصرف به این شکل که هر سه روز هر روز یک عدد و مرحله دوم در پایان سه روز فقط یک عدد و بعد از یک هفته هم یک عدد... آیا درست متوجه مصرف این دارو شده ام؟ و اینکه در پایان هفته آخر که مصرف آخرین قرص می‌شود و حدود ده روز. به طور کلی از مصرف دارو می‌گذرد می‌بایست آزمایش خون بدهم و مجددا به دکتر مراجعه کنم... آیا برداشتم درست بوده است؟

پاسخ دکتر فریبا الماسی، متخصص زنان، استاد دانشگاه و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی:

باید قرص هر سه روز یک عدد مصرف شود، پس از مصرف ۵ عدد قرص فلوکونازول به شکل فوق باید مابقی را هفته‌ای یک عدد مصرف کنید و تا شش ماه ادامه دهید. دو ماه پس از اقدامات درمانی به پزشک مراجعه کنید. عفونت قارچی را نمی‌توان با آزمایش خون تشخیص داد.

منبع: mayoclinic

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    نظر کاربران

    • Kobi
      درباره قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

      سلام من سرما خوردم گلوم خیلی بد چرک کرده واقعا اب دهنمو نمیتوتم قورت بدم از اون طرفم عفونتم قارچی میخواستم بدونم اگه فلوکونازول بخرم واسه گلو دردمم خوبه ؟؟؟خواهش میگمم جواب بدین اگه خوب نیست چی بخورم

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        سلام و ممنون از توجهتون

        برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
        زیر استفاده کنید

        https://moshavere.niniban.com/

    • رضا
      درباره قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

      سلام خانم دکتر آیا میتوان از این قرص برای مردان هم استفاده کردوقتیکه همسرم استفاده میکنه؟

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        سلام و ممنون از توجهتونبرای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنیدhttps://moshavere.niniban.com/

    • بدون نام
      درباره قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

      سلام... ببخشید من اطراف واژنم اول یه دونه ی سفید بود... و طی دو سه هفته الان تبدیل شده ب چنتا دونه ی سفید چسبیده به هم... خیلی ترسناکه و واقعا خارش و سوزش داره... واژنم ترشحاتش مث پنیر شده و هرچی میرم حمام و میشورمش و تمیزش میکنم... باز بوی بدی میده... ینی اصلا خوشبو نیست و واقعا اذیتم میکنه.. دائم خارش و سوزش حس میکنم و تو تمام ساعت ها فشار بهم میاد ک این احساسات و دارم... وقتی تو نت سرچ کردم اسم برفک و عکسش و دیدم... اما این داخل واژنم نیست... کنارشه... ولی شکل برفک شده... فعلا هم نمیتونم برم دکتر... قرص فلوکونازول 150 گرفتم آیا این خوبه؟؟؟ میتونه درمانش کنه؟؟؟

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید
        https://bit.ly/31AMOqp

    • سمیرا حیدری
      درباره قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

      من ۱۶ سال دارم پس از مراجعه به دکتر یک عدد قرص فلوکونازول ۱۵۰ برایم تجویز کرد من فقط یه دونه خوردم اما همچنان دردم ادامه دارد نمیدانم قرص مصرف کنم یا نه خواهش میکنم بهم جواب بدین

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید
        https://bit.ly/31AMOqp

    • لیلا
      درباره قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

      سلام من ترشح واژن داشتم و بوی بدی هم حس میکردم قرص مترونیدازول مصرف کردم خوب شدم اماکناره های واژنم سوزن سوزن میشه چکارکنم بهتر بشه موقع رابطه‌ی جنسی هم سوزشم بیشترمیشه و اذیت میشم واصلااین کارودوست ندارم میشه راهنمایی کنید تا خوب بشم ممنون

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید
        https://bit.ly/31AMOqp

    • بدون نام
      درباره قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

      سلام منم مثل پنیرک از واژنم خارج میشد رفتم دکتر قرص فلوکونازول ۱۵۰ برام نوشت،با آمپول جنتاماسین،و شیاف واژینال خوب شدم،این قارچ نگران نباشید،قبول دارم خیلی وحشناک،مثل پنیر میمونه

    • لیلا
      درباره قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

      سلام من ۲۴ ساله هستم به دکتر زنان مراجعه کردم قرص فلوکونازول تجویز کردند که به دلیل حواس پرتی که داشتم این قرص رو به اشتباه ۱۲ ساعت یکبار دوبار پاپی مصرف کردم.
      آیا مشکلی پیش میاد؟

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید
        https://clinic.niniban.com

    • بدون نام
      درباره قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

      ایا این قرص رو تو دوران پریودی هم میشه استفاده مرد

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید
        https://clinic.niniban.com

    • بدون نام
      درباره قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

      سلام من ی مدت عفونت قارچی دارم اول از کلوتریمازول استفاده کردم ولی تاثیر زیادی نداشت الان هم فلوکونازول گرفتم ولی نمیدونم باد چطوری و چند روز یک بار مصرف کنم دارو خانه هک فقط یک ورق داد و گفت دوره مصرفش همین قدر دکترم نمیتونم برم فعلا میشه بگید چطوری مضرف کنم؟

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید
        https://clinic.niniban.com

    • بدون نام
      درباره قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

      سلام من یعد رابطه ازم یه لکه خون میاددکترم رفتم گفت زخم وعفونت قارچی دارم وقرص فلوکونازول ۱۵۰ داد احساس می کنم از اون روز بهترم می خوام بگم ممکنه لکه بینیم از اون زخم وعفونت باشه آخه ۱ساله نیم زایمان کردم و ۹ پیشم یه سقط داشتم می ترسم بیماری بدی باشه تورو خدا راهنماییم کنید ممنون

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید
        https://clinic.niniban.com

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.