۲۴۳۴۸۵
۵
۵

اگر نمیدانید با نوجوان پرخاشگرتان چگونه رفتار کنید بخوانید!

نوجوان‌ها با توجه به تجربه عبور از دوران کودکی به سنین بزرگسالی و درگیر بودن با تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی، نوسانات خلقی شدید را تجربه می‌کنند. این نوسانات به تکانشوری و پرخاشگر‌ی‌های متعدد، منجر می‌شود و اکثر والدین در چنین شرایطی دچار نگرانی می‌شوند و این سوال مهم را از خودشان می‌پرسند که چگونه باید با نوجوان پرخاشگر خود، رفتار کنند؟ در این مطلب، قرار است تعدادی تکنیک کاربردی برای کنترل بهتر رفتار پرخاشگری نوجوانان در سن بلوغ را مرور کنیم با ما همراه باشید.

نوجوان‌ها با توجه به تجربه عبور از دوران کودکی به سنین بزرگسالی و درگیر بودن با تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی، نوسانات خلقی شدید را تجربه می‌کنند. این نوسانات به تکانشوری و پرخاشگر‌ی‌های متعدد، منجر می‌شود و اکثر والدین در چنین شرایطی دچار نگرانی می‌شوند و این سوال مهم را از خودشان می‌پرسند که چگونه باید با نوجوان پرخاشگر خود، رفتار کنند؟ در این مطلب، قرار است تعدادی تکنیک کاربردی برای کنترل بهتر رفتار پرخاشگری نوجوانان در سن بلوغ را مرور کنیم با ما همراه باشید.

اگر نمیدانید با نوجوان پرخاشگرتان چگونه رفتار کنید بخوانید!

7 راهکار مفید برای رفتار با نوجوان پرخاشگر

درک احساسات نوجوان، داشتن گوش شنوا، گفت‌وگو، تدوین قوانین منطقی، افزایش ارتباط دوستانه با معلمین و همسالان و ... جزو مهم‌ترین تکنیک‌های بهبود رابطه والدین و فرزندان در سنین نوجوانی محسوب می‌شوند.

درک احساسات نوجوان

فراموش نکنید که نوجوان شما در حال تجربه‌ هیجانات متفاوتی در لحظات کوتاه است و قطعا تحمل این شرایط برای هیچکس راحت نیست. در بازه زمانی نوجوانی و بلوغ، شما باید احساسات و هیجانات فرزندتان را درک کنید و به او خیلی سخت نگیرید تا بتواند به راحتی از این بحران زمانی عبور کند و به ثبات هیجانی برسد. اگر به فکر درک کردن نوجوان‌تان نباشید شدت پرخاشگری نوجوان، به مرور زمان، افزایش پیدا خواهد کرد.

داشتن گوش شنوا

تمامی رفتارهای عصبی خصمانه، در ابتدا احساساتی جاری در ذهن نوجوان شما هستند، اگر زمانی را برای بروز احساسات و گوش دادن به هیجانات نوجوان‌تان اختصاص ندهید، باید به زودی شاهد رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی فرزندتان باشید.

برای جلوگیری از این اتفاق فقط کافی است که در طول روز، مدت کوتاهی را صرف گوش دادن به حرف‌ها و احساسات نوجوان‌تان کنید. شاید در ظاهر تمامی هیجانات او برای شما سطحی و بی‌ارزش باشند اما همین احساسات عجیب و غریب برای نوجوان پرخاشگر شما اهمیت زیادی دارند و شما نیز باید برای هیجانات خاموش فرزندتان، ارزش قائل باشید.

تدوین قوانین منطقی

نوجوانی به دوران سرکشی و رفتارهای غیر منطقی، مشهور است و اگر شما به فکر تدوین قوانین منطقی برای خانه‌تان نباشید احتمالا روز به روز، شاهد قانون‌شکنی‌های بیشتری از طرف نوجوان‌تان خواهید بود. برای جلوگیری از این اتفاق، فقط کافی است که قوانین منطقی و عادلانه برای قانون‌شکنی‌های فرزندتان، تدوین کنید.

با وجود این قوانین، احتمال سرکشی از قانون و سرزدن رفتارهای عجیب و غیر منطقی از سوی نوجوان شما کاهش پیدا خواهد کرد و به مرور زمان، پرخاشگری‌های او نیز کم می‌شوند.

منعطف بودن

برای اینکه بتوانید تعامل سازنده‌ای با نوجوان پرخاشگر داشته باشید باید انعطاف پذیر باشید. نوجوان‌ها انسان‌های پایبند به قوانین و مقررات نیستند و ممکن است هنجار شکنی‌های زیادی را از سمت فرزندتان ببینید.

در چنین مواقعی بهتر است صبوری پیشه کنید و با نگاه منعطف‌تری واکنش نشان دهید چون اگر شما هم بخواهید مثل یک نوجوان 15 ساله به صورت پرخاشگرانه و غیر منطقی برخورد کنید، تعامل سازنده‌ای شکل نخواهد گرفت و رفتار نوجوان شما نیز بدتر خواهد شد.

تغییر سبک زندگی

گاهی اوقات، ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی نوجوان مثل اضافه کردن کلاس‌های فوق برنامه، ورزش، کاهش فشار درسی، افزایش تعامل با همسالان و .... تاثیرات شگرفی در خلق و خو و روحیه نوجوان ایجاد می‌کند. شما نیز می‌توانید با توجه به علائق و روحیه فرزندتان، تغییرات کوچکی در سبک زندگی او ایجاد کنید تا احساس بهتری داشته باشد.

اگر نمیدانید با نوجوان پرخاشگرتان چگونه رفتار کنید بخوانید!

کمک گرفتن از روانشناس

مراجعه به روانشناس، یکی از بهترین راه‌ها برای یاد گرفتن رفتار صحیح با نوجوانان است. اگر فرزند نوجوان پرخاشگری دارید و نمی‌دانید که شیوه رفتار صحیح با او چگونه است، می‌توانید با یک متخصص روانشناس در ارتباط باشید. دکتر روانشناس، به صورت مجزا با شما و فرزندتان، صحبت خواهد کرد و بعد از شناسایی مشکلات، بهترین راه حل‌ها را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

مراجعه به روانپزشک

روانپزشک‌ها سعی می‌کنند با تجویز داروهای مورد نیاز، نوسانات خلقی نوجوان‌ها را کنترل کنند. اگر فکر می‌کنید که شدت هیجانات و احساسات فرزند شما بیشتر از حد نرمال از حالت منطقی خارج شده است و فرزند شما نیاز به دارو دارد، اصلا تعلل نکنید و هر چه زودتر برای مشورت با یک روانپزشک اقدام کنید. بسیاری از اوقات، رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی نوجوانان در سن بلوغ، با مصرف داروهای آرام‌بخش ساده، کنترل می‌شوند.

آشنایی با بهترین روانپزشک برای مشاوره نوجوان

این روزها بسیاری از روانپزشکان و روانشناسان، در زمینه مشاوره کودک و نوجوان، مشغول فعالیت هستند و در این شرایط، احتمالا برای شما، انتخاب یک روانپزشک حاذق و حرفه‌ای برای مشاوره گرفتن در زمینه شیوه صحیح ارتباط با نوجوان پرخاشگر، کار راحتی نخواهد بود.

دکتر احمد حسینی روانپزشک، جزو بهترین روانپزشکان ایرانی است که سابقه طولانی در زمینه مشاوره نوجوان دارد و شما می‌توانید با تکیه بر رزومه علمی قوی و تجربیات گران بهای‌ او، برای مشاوره با دکتر احمد حسینی، اقدام کنید تا گامی موثر برای پیدا کردن بهترین شیوه ارتباط با نوجوان‌ پرخاشگرتان برداشته باشید.

مشاوره با دکتر دکتر احمد حسینی روانپزشک

بهترین راه برای دریافت نوبت مشاوره با دکتر احمد حسینی روانپزشک، رزرو نوبت آنلاین است، چون شما می‌توانید در وقت دهی آنلاین، بدون نگرانی از ترافیک و پشت صف ماندن‌های حوصله سر‌بر، تنها با چند کلیک، نوبت پزشک مدنظرتان را رزرو کنید.

  • راه‌های ارتباطی با دکتر احمد حسینی:
  • آدرس: کاشان، خیابان باباافضل، جنب داروخانه دکتر محمودی
  • تلفن: 03155459114

سخن پایانی

قطعا دوره نوجوانی برای شما به عنوان والدین و فرزندتان، راحت نیست و اگر در این مسیر سخت، شیوه درست رفتار با نوجوان‌تان را بلد نباشید، این دوره فرسایشی، سخت‌تر نیز خواهد شد. در این مطلب، راهکارهایی کاربردی برای بهبود رابطه نوجوان‌ها و والدین در دوره نوجوانی، مرور شد. اگر شما هم نوجوانی در خانه دارید از پرخاشگری‌ها و رفتار‌های عصبی او کلافه شده‌اید می‌توانید به کمک تکنیک‌های رفتاری مطرح شده در این مطلب، رابطه خودتان و نوجوان آشفته‌تان را بهبود ببخشید و زندگی آرام‌تری را تجربه کنید.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

  • اخبار داغ
  • جدیدترین
  • پربیننده ترین
  • گوناگون

برای ارسال نظر کلیک کنید

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.