۲۴۳۰۴۷
۲۰
۲۰

چرا دیگر نمی‌توانم قهوه بخورم؟

اگر شما هم چشم‌هایتان با نوشیدن یک فنجان قهوه به زندگی باز می‌شود، باید بدانید که روز نوشیدنی محبوبتان اولین روز اکتبر، یعنی دیروز بود. نوشیدنی با بویی سینمایی و رایحه‌ای پیچیده به غم و تنهایی!

چرا دیگر نمی‌توانم قهوه بخورم؟

 

اما اگر به تازگی با نوشیدن قهوه احساس می‌کنید دچار لرزش دست و تند شدن ضربان قلب می‌شوید؛ باید بدانید که تنها نیستید و بسیاری مانند شما چنین حالی را بعد از خوردن قهوه پیدا می‌کنند. اما چرا؟

کبد با قهوه ناسازگار می‌شود

کافئین در کبد هضم و جذب می‌شوند اما با افزایش سن، کبد ما به تدریج کارایی خود را از دست می‌دهد و آنزیم‌های مؤثر کمتری برای تجزیه و جذب کافئین را ترشح می‌کند. به همین دلیل کافئین به سرعت از جریان خون خارج نمی‌شود و عوارض نوشیدن قهوه مانند هشیاری و بی‌خوابی مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند.

قهوه شما را ترش می‌کند

آیا به تازگی نوشیدن چند فنجان قهوه باعث رفلاکس معده در شما می‌شود؟ بازهم در این مورد تنها نیستند چراکه با افزایش سن، عضلات ما ضعیف‌تر می‌شود، و دریچه یا اسفنکتر میان معده و مری هم ضعیف می‌شود که در نتیجه بسته نشدن آن، با بازگشت اسید معده به مری، احساس سوزش سر دل یا ترش کردن می‌کنیم. قهوه هم باعث شل شدن دریچه معده به مری و بیشتر ترش کردن می‌شود.

جهش ژنی دارید

شاید آنچه که بر توانایی شما برای لذت بردن از نوشیدن قهوه تاثیر می‌گذارد، نه افزایش سن، بلکه عوامل دیگری باشد. مثلاپژوهشی در دانشگاه باث به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه مصرف قهوه و پس از آن یک شب خواب ناکافی باعث اختلال در میزان قند خون و تأثیر بر سوخت‌وساز بدن می‌شود.

مدیر این پژوهش می‌گوید: موضوع به سن ربطی ندارد بلکه برخی افراد دارای جهشی در یکی از ژن‌های مربوط به سوخت‌وساز کافئین هستند که باعث می‌شود بر مدت زمان باقی ماندن قهوه در سیستم بدنی آن‌ها اثر بگذارد.

آنزیمی برای سوخت‌وساز کافئین در بدن وجود دارد که باعث «سریع» یا «کند» شدن سوخت‌وساز کافئین در بدن افراد مختلف می‌شود.

جهش ژنتیکی می‌تواند دلیل این باشد که برخی افراد می‌توانند بدون هیچ عوارضی بیش از پنج فنجان قهوه بنوشند و برخی فقط می‌توانند نوشیدن یک فنجان قهوه را بدون عوارض جانبی آن تاب بیاورند.

چرا دیگر نمی‌توانم قهوه بخورم؟

عمر پاکسازی شما زیاد است

در نتیجه عمر پاکسازی کامل قهوه از بدن در میان افراد مختلف از ۱.۵ تا ۹.۵ ساعت متغیر است و اگر شما از افرادی باشید که کافئین مدت طولانی‌تری در بدن‌شان باقی می‌ماند با نوشیدن قهوه در ساعات پایانی روز دچار مشکلاتی برای خوابیدن می‌شوید یا اگر از افرادی باشید که به طور عادی هم دچار اضطراب و دلهره هستند، نوشیدن قهوه این وضعیت را تشدید می‌کند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.