۲۴۰۰۶۱
۲۳۴۸
۲۳۴۸

خارش پوست بعد از حمام - علت‌ها، علائم، تشخیص و درمان

خارش پوست بعد از حمام به ویژه‌ خارش کف دست ها بعد از دوش گرفتن، موضوعی غیرعادی نیست. در این مقاله درباره علت‌ها و درمان خارش پوست بعد از حمام با شما صحبت می‌کنیم.

خارش پوست بعد از حمام - علت‌ها، علائم، تشخیص و درمان

خارش پوست بعد از حمام به ویژه‌ خارش کف دست ها بعد از دوش گرفتن، موضوعی غیرعادی نیست. در این مقاله درباره علت‌ها و درمان خارش پوست بعد از حمام با شما صحبت می‌کنیم. 

در این مقاله می‌خوانید: 

خارش پوست بعد از حمام

برای برخی افراد، دوش گرفتن یک عارضه جانبی ناخوشایند به همراه دارد و آن‌ها دچار خارش پوست بعد از حمام می‌شوند که ناراحت‌کننده و آزاردهنده است. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا بفهمید علت خارش پوست بعد از حمام چیست و چه درمانی دارد. 

خارش پوست بعد از حمام - علت‌ها، علائم، تشخیص و درمان

علت خارش پوست بعد از حمام چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند علت خارش پوست پس از حمام باشد. برخی از این عوامل شایع‌تر از بقیه هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید. 

خشکی پوست

خشکی پوست دقیقا به معنی خشک شدن پوست است. قرار گرفتن طولانی‌مدت پوست در معرض آب می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و پوستی را که فاقد رطوبت است تحریک کند و گاهی اوقات باعث خارش پوست بعد از حمام شود.

این خارش ممکن است بیشتر در پاها اتفاق بیفتد زیرا این قسمت از بدن تماس زیادی با آب دارد.

قرار گرفتن طولانی‌مدت پوست در معرض آب می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و پوستی را که فاقد رطوبت است تحریک کند و گاهی اوقات باعث خارش پوست بعد از حمام شود.

حساسیت به صابون

این امکان وجود دارد که صابونی که استفاده می‌کنید باعث خشکی پوست شما شود. یک صابون خشن با اسانس‌های قوی همیشه باعث ایجاد جوش یا راش‌های قابل دیدن نمی‌شود، اما پس از پایان دوش گرفتن، می‌تواند باعث خارش ماندگار شود. تمیز نشستن همه باقی‌مانده صابون از روی پوست بعد از حمام نیز می‌تواند علت ایجاد خارش و ناراحتی باشد.

بیشتر بخوانید: علت خشکی مو در زنان، کمبود کدام ویتامین‌ها؟

خارش پوست بعد از حمام - علت‌ها، علائم، تشخیص و درمان

خارش آکواژنیک

در شرایط وضعیت خارش آکواژنیک، سیستم عصبی پوست توسط آب فعال می‌شود. نتیجه این است که بعد از دوش گرفتن، یا حمام دچار خارش می‌شوید. این عارضه نادر است و اگر به آن دچار شوید، احتمالا برایتان ناآشنا نیست.

خارش آکواژنیک پس از هرگونه تماس با آب، از جمله شستن دست‌ها و رفتن به استخر، باعث خارش ایجاد و تشدید می‌شود.

در شرایط وضعیت خارش آکواژنیک، سیستم عصبی پوست توسط آب فعال می‌شود. نتیجه این است که بعد از دوش گرفتن، یا حمام دچار خارش می‌شوید. این عارضه نادر است.

درمان خارش پوست بعد از حمام

اگر خارش پوست بدنتان بعد از حمام مداوم است، شاید لازم باشد در وهله اول از درمان‌های خانگی استفاده کنید. در ادامه برخی از درمان های خارش پوست بعد از حمام را برایتان نام می‌بریم. در صورت دوش گرفتن با استفاده از این روش‌ها می‌توانید از خارش پیشگیری کنید یا در صورت بروز، آن را درمان کنید:

پوستتان را کامل خشک نکنید

به جای این‌که حوله را به همه جای بدنتان بمالید، فقط پوستتان را خشک کنید. مالیدن حوله به پوست بعد از حمام می‌تواند رطوبت پوست را از بین ببرد. لازم نیست نکنید هر قطره از آب روی پوستتان را خشک کنید.

بیشتر بخوانید: راه های درمان خشکی پوست در پاییز، ۵ درمان خانگی موثر

خارش پوست بعد از حمام - علت‌ها، علائم، تشخیص و درمان

از مرطوب کننده استفاده کنید

در حالی که پوستتان هنوز مرطوب است، روی آن لوسیون، یا مرطوب‌کننده بزنید. استفاده از مرطوب‌کننده در حالی که پوستتان کمی مرطوب است به مسدود کردن رطوبت در سد پوست کمک می‌کند. بهتر است یک مرطوب‌کننده ضد حساسیت بدون عطر انتخاب کنید. اگر پوستتان مستعد آکنه است، از مرطوب‌کننده «بدون چربی» استفاده کنید. برای ایجاد خنک‌کنندگی بیشتر روی پوستتان، مرطوب‌کننده را قبل از استفاده در یخچال بگذارید.

صابون خود را تعویض کنید

صابون‌های خود را تعویض کنید. اگر بعد از دوش گرفتن، بثورات خارش مکرر دارید، شاید وقت آن رسیده که صابونتان را عوض کنید. به دنبال صابونی با مواد ملایم و ضد حساسیت باشید. صابون مرطوب‌کننده با مواد ملایم تاثیر مثبتی در کاهش علائم خشکی پوست دارد.

بیشتر بخوانید: درمان سریع خشکی پوست دست چیست؟

خارش پوست بعد از حمام - علت‌ها، علائم، تشخیص و درمان

روال دوش گرفتن را تغییر بدهید

روال دوش گرفتن خود را تغییر دهید. اگر عادت دارید که طولانی‌مدت، یا در محیطی پر از بخار دوش بگیرید، طبیعی است که پوستتان خشک می‌شود. دوش گرفتن کوتاه‌تر، در شرایطی که آب خیلی داغ نیست و بخار زیادی در حمام وجود ندارد، باعث ایجاد پوستی سالم‌تر می‌شود و مشکل خارش پوست بعد از حمام را از بین می‌برد. 

از یک ماده خنک کننده استفاده کنید

بعد از دوش گرفتن از یک ماده خنک‌کننده استفاده کنید. بهتر است روی بخشی از پوست که می‌خارد، یا می‌سوزد، لوسیون «منتول» یا «کالامین» بمالید.

بیشتر بخوانید: جدیدترین روش پاکسازی پوست صورت

خارش پوست بعد از حمام - علت‌ها، علائم، تشخیص و درمان

از کرم های ضد خارش استفاده کنید

کرم‌های ضد خارش حاوی اسید لاکتیک ممکن است برای تسکین خارش پوست خشک و کمک به جذب رطوبت به پوست موثر باشند. «پراموکسین هیدروکلراید»، یکی دیگر از موادی است که برای کاهش خارش ناشی از خشکی پوست مفید است. توجه داشته باشید که کرم‌های بدون نسخه که برای تسکین علائم خارش ناشی از التهاب طراحی شده‌اند، مانند «کورتیکواستروئیدهای» موضعی، معمولا برای رفع خارش ناشی از خشکی پوست، موثر نیستند.

از روغن های ضروری استفاده کنید

استفاده از روغن‌های ضروری را به عنوان بخشی از روتین دوش گرفتن خود در نظر بگیرید. برای پیشگیری یا درمان خارش می‌توانید از روغن‌های ضروری استفاده کنید. لازم است هر اسانسی را که انتخاب می‌کنید رقیق کنید. روغن قبل از اینکه روی پوستی که تحریک شده، مالیده شود باید با روغن حامل تسکین‌دهنده مانند روغن بادام شیرین، یا جوجوبا رقیق شود. نعناع، بابونه، روغن درخت چای و شمعدانی همگی فواید بالقوه‌ای برای تسکین پوست خشک و خارش‌ناک دارند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

خارش پوست بعد از حمام - علت‌ها، علائم، تشخیص و درمان

هیدراته بمانید

بیشتر آب بنوشید. کم‌آبی بدن می‌تواند منجر به خشکی پوست شود. به طور کلی، مطمئن شوید که روزانه هشت لیوان آب (یا حتی بیشتر!) می‌نوشید تا بدنتان به خوبی هیدراته بماند.

خلاصه

خارش پوست بعد از حمام، یا بعد از دوش گرفتن، موضوعی غیر معمول نیست. خوشبختانه شما می‌توانید با ایجاد تغییرات ساده در روال دوش گرفتنتان این مشکلات اساسی را که باعث ایجاد خارش در پوستتان می‌شود برطرف کنید. با این حال، اگر علائم خارش پوست در عرض یک یا دو ساعت پس از دوش گرفتن، از بین نرفت، یا اگر حتی پس از استفاده از داروهای خانگی مدام احساس خارش داشتید، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

موارد نادری وجود دارد که خارش می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی مانند بیماری کبد یا «لنفوم هوچکین» باشد، بنابراین علائم خارش مداوم را نادیده نگیرید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.