۲۴۱۰۸۲
۳۰۰
۳۰۰

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

از دست دادن حیوان خانگی آسان نیست، اما راهکارهایی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی وجود دارد که به شما کمک می‌کند آسان‌تر با این قضیه برخورد کنید.

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

از دست دادن حیوان خانگی آسان نیست، اما راهکارهایی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی وجود دارد که به شما کمک می‌کند آسان‌تر با این قضیه برخورد کنید.

در این مقاله می‌خوانید: 

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

راهکارهای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

وقتی یک حیوان خانگی دارید، تمام توجه‌تان بر محور او متمرکز شده. با بیماری، یا مرگ حیوانات خانگی، بزرگ‌ترها و کودکان هر دو تحت تاثیر قرار می‌گیرند. نکات این مقاله می‌تواند به خانواده شما کمک کند تا احساس دردناک ناشی از سوگواری را پردازش کند. برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی، موارد زیر را در نظر بگیرید: 

  • کنار آمدن با از دست دادن یک حیوان خانگی هرگز آسان نیست و درد و رنجی مانند از دست دادن یک عضو خانواده را به همراه دارد و باعث غم، اندوه و سردرگمی می‌شود.
  • روند سوگواری برای هر فرد، متفاوت است. هر شخص در طول فرآیند سوگواری در زمان‌های مختلف، احساس متفاوتی را تجربه می‌کند، اما همه انواع سوگ معتبر هستند و باید مورد احترام باشند.
  • بر سلامتی خود تمرکز کنید تا به شما برای غلبه بر این درد کمک کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم، برنامه ورزشی منظم و سیستم حمایتی قوی از سوی دوستان و خانواده، ذهنتان را از مرگ دور می‌کند و ممکن است باعث شود احساس بهتری داشته باشید.
  • ممکن است فعلا حس و حال خوبی نداشته باشید، اما بعد از مدتی احساس بهتری خواهید داشت و درد اولیه از دست دادن حیوان خانگی به مرور زمان از بین خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: تروما چیست و انواع تروما کدام است؟

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

چگونه با مرگ حیوان خانگی کنار بیاییم؟

اگر از افراد بپرسید چه چیزی بیشترین لذت را در زندگی برایشان به ارمغان می آورد، بسیاری از آن‌ها به فرزندان، یا حیوانات خانگی خود اشاره می‌کنند. در ادامه با راهکارهای دیگری برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی، آشنا می‌شوید.

حیوان خانگی عضوی از خانواده بوده

اگر حیوان خانگی دارید، یا با دیگرانی آشنا هستید که حیوان خانگی دارند می‌دانید که حیوانات خانگی اغلب برای صاحبانشان چیزی فراتر از «فقط» یک سگ یا گربه هستند. آن‌ها عضوی از اعضای خانواده‌اند. وقتی شخصی حیوان خانگی را که با او پیوند عاطفی قوی داشته، از دست می‌دهد، پر کردن این جای خالی، غیرممکن است. احساس غم، اندوه و حتی ناامیدی، بخش‌هایی طبیعی از فرآیند سوگواری او را تشکیل می‌دهند. هیچ دو نفری به طور یکسان غمگین نمی‌شوند و آنچه شما را ناراحت می‌کند ممکن است برای شخصی دیگر آسان‌تر باشد و برعکس. به احساس همه افراد احترام بگذارید. 

بیشتر بخوانید: درمان ترس از تاریکی کودکان، راهکارهای کاهش آن

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

فرآیند غم و اندوه

تفاوتی ندارد که مرگ حیوان خانگی غیرمنتظره باشد یا در اثر بیماری طولانی، در هر صورت ناراحت‌کننده است. به این موضوع آگاه باشید که روند سوگواری برای هر یک از اعضای خانواده‌تان متفاوت است. برخی از افراد در عرض چند هفته یا چند ماه احساس بهتری پیدا می‌کنند، اما برخی دگیر ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به طور کامل این موضوع را پشت سر بگذارند. میزان اندوهی که فرد تجربه می‌کند به عواملی مانند سن و شخصیت، سن حیوان خانگی و شرایط مرگ او بستگی دارد.

درد و اندوه ناشی از از دست دادن حیوان خانگی یک شبه از بین نمی‌رود، اما این راهکارها می‌تواند موثر باشد:

  • درد خود را بپذیرید. احساس غم، شوک و تنهایی پس از مرگ حیوان خانگی کاملا طبیعی است. برخی از افراد به دلیل شرم یا خجالت این حس‌ها را سرکوب می‌کنند، اما مهم است که به یاد داشته باشید که سوگواری دلیل ضعیف بودن شما نیست. بنابراین احساس خود را نشان بدهید و با صبر و درک با آن برخورد کنید. از این طریق متوجه می‌شوید که می‌توانید حس‌هایتان را خیلی سریع‌تر پردازش کنید.
  • حس‌هایتان را یادداشت کنید. نوشتن روزانه حس‌هایی که درباره غم و اندوه دارید، می‌تواند راهی عالی باشد چون به شما امکان می‌دهد حس‌هایتان را از فضای فیزیکی سرتان خارج کنید. می‌توانید غم و اندوه خود را در قالب شعر، موسیقی و داستان‌های کوتاه بیان کنید.

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

  • اجازه ندهید کسی به شما بگوید چه احساسی باید داشته باشید. به کسی که به شما می‌گوید «بر غم خود غلبه کند» گوش ندهید. فقط شما می‌توانید غم و اندوه خود را احساس کنید و باید به خودتان اجازه دهید تمام وزن آن را بدون خجالت یا قضاوت احساس کنید. اگر به گریه نیاز دارید، گریه کنید. اگر دوست دارید بخندید بخندید. و زمانی که احساس کردید دیگر غمگین نیستید، خودتان را سرزنش نکنید. 
  • با افراد دیگری که حیوان خانگی خود را از دست داده‌اند در تماس باشید. آن‌ها حس‌های مشابه را تجربه کرده‌اند و می‌توانند به شما کمک کنند چون با شما همدردی بیشتری دارند. 

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

  • مراقبت از خودتان و دوست داشتن خودتان را تمرین کنید. حس‌هایی که با سوگواری به وجود می‌آیند می‌توانند حتی انجام کارهای کوچک را بزرگ جلوه دهند. مطمئن شوید که نیازهای جسمی و عاطفی‌تان با داشتن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل، ورزش منظم، خواب زیاد و گذراندن وقت با افرادی که دوستشان دارید، برآورده می‌شود. هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین حیوان خانگی شما شود، اما توجه به این موارد، باعث تقویت خلق و خوی شما می‌شود.
  • اگر حیوانات خانگی دیگری دارید، سعی کنید روال روزانه خود را حفظ کنید. حیوانات خانگی دیگر هم غم و اندوه مرگ را حس می‌کنند، یا اگر ببینند صاحب‌شان غمگین است، مضطرب می‌شوند. زمان بازی بیشتری را به دیگر حیوانات خانگی خود اختصاص بدهید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا اندورفین ترشح کنند و خلق و خوی‌شان تقویت شود. همزمان غم و اندوه شما هم حداقل به طور موقت کاهش می‌یابد.
  • کمک حرفه‌ای دریافت کنید. اگر غم و اندوه شما همچنان طاقت‌فرسا است، به دنبال دریافت کمک از روانشناس باشید. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان روانشناسی

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

کمک به کودکان برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

کودکان تجربه کمی در مواجهه با مرگ دارند، بنابراین ممکن است از دست دادن حیوان خانگی برای آن‌ها سخت‌تر باشد. بچه‌ها نمی‌دانند احساسشان را چطور هدایت کنند، بنابراین ممکن است خودشان، والدینشان یا دامپزشک را به خاطر ناتوانی در نجات حیوان خانگی سرزنش کنند. ممکن است احساس گناه، افسردگی و ترس از دست دادن عزیزان خود را داشته باشند. 

مرگ حیوان خانگی، برای کودک یک تجربه آسیب‌زا است، اما شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید تا به فرزندان خود در مورد مرگ آموزش بدهید و به آن‌ها کمک کنید تا مهارت‌های مقابله سالم با غم و اندوه و دردهای عاطفی را توسعه دهند. این کارها مفید است:

  • اجازه بدهید فرزندتان ببیند که شما غم و اندوه خود را ابراز می‌کنید. اگر از مرگ حیوان خانگی خود ناراحت هستید، آن را از فرزندانتان پنهان نکنید. اگر می‌خواهید گریه کنید جلوی آن‌ها گریه کنید. این کارها به کودکان می‌آموزد که اشکالی ندارد احساسشان را آشکارا و بدون شرم بیان کنند. به غم و اندوه فرزندان خود احترام بگذارید و در دسترس آن‌ها باشید تا بتوانند با شما صحبت کنید.

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

  • در مورد مرگ با آن‌ها صادق باشید. مرگ باعث ایجاد سئوالات و ترس‌های زیادی در کودکان می‌شود. اگر احساس می‌کنید که فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شده است که مرگ و روند مردن را درک کند، از این فرصت برای توضیح مرگ برای او استفاده کنید. به کودکان اطمینان بدهید که مرگ حیوان خانگی، تقصیر آن‌ها و هیچ کس دیگر نیست. 
  • اجازه دهید یادگاری‌هایی از حیوان خانگی خود نگه دارند. یادگاری‌ها می توانند به آن‌ها یادآوری می‌کند که حیوان خانگی مورد علاقه‌شان کاملا از بین نرفته است.
  • در پذیرفتن حیوان خانگی «جایگزین» برای فرزندانتان عجله نکنید. به فرزندانتان زمان بدهید تا با مرگ حیوان خانگی خود کنار بیایند و غم و اندوه را تجربه کنند. آوردن یک حیوان خانگی جدید ممکن است باعث شود برخی از کودکان احساس کنند که به حیوان خانگی قدیمی خود خیانت می‌کنند. همچنین می‌تواند این باور ناسالم را ایجاد کند که مرگ و غم را می‌توان به سادگی با جایگزین کردن دیگران، برطرف کرد.

بیشتر بخوانید: روانشناسی کودکان تک‌فرزند، آنها چگونه اند؟

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

کمک به سالمندان برای از دست دادن حیوان خانگی

مرگ حیوان خانگی می‌تواند بر سالمندان هم تاثیر بگذارد. حیوانات خانگی تنها همنشین بسیاری از سالمندانی است که تنها زندگی می‌کنند. مراقبت از حیوانات خانگی برای بسیاری از این سالمندان احساس هدفمندی و ارزشمندی ایجاد می‌کند. در پی مرگ یک حیوان خانگی، سالمندان ممکن است احساس پوچی و ترس از مرگ خود را تجربه کنند. با آن‌ها نیز راهکارهایی را که گفتیم، امتحان کنید.

کمک به سایر حیوانات خانگی 

هنگامی که حیوان خانگی، یکی از برادران یا خواهران خود را از دست می‌دهد، علائمی شبیه غم و اندوه نشان می‌دهد. به حیوان خانگی خود محبت کنید، به او غذا بدهید و با او بازی کنید. به برنامه‌های معمول خود پایبند باشید. 

اگر حیوان خانگی شما با از دست دادن حیوان خانگی دیگر، به مدت طولانی رفتار غیرعادی نشان می‌دهد، به دامپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: چرا همش از آینده می ترسیم و فکر می کنیم که اتفاقات بدی برای ما می افتد؟

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

پذیرفتن حیوان خانگی دیگر 

هر زمان که خودتان و خانواده‌تان آماده هستید، یک حیوان خانگی جدید به خانه بیاورید، اما عجله نکنید، مگر اینکه کاملا مطمئن باشید که آماده قبول مسئولیت‌های ناشی از حیوان خانگی جدید هستید. به خودتان برای غصه خوردن زمان بدهید.

خلاصه

پذیرفتن احساستان و نشان دادن غم و اندوه، مهم‌ترین بخش کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی است. تغذیه مناسب داشته باشید و از کمک گرفتن نهراسید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: betterpet

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.