۲۴۱۱۲۶
۳۳
۳۳

تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک، کدام بهتر است؟

در سال‌های اخیر دو گزینه محبوب، لیزیک و فمتو لیزیک به عنوان راه حل‌های موثر برای اصلاح بینایی شناخته شده‌اند. در این مقاله به بررسی تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک لیزیک می پردازیم و نحوه انجام آن‌ها، مزایا و تمایزات بین دو روش را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک، کدام بهتر است؟

پیشرفت‌های فناوری پزشکی، روش‌های اصلاح بینایی را متحول کرده است و انتخاب‌های بیشتری را نسبت به قبل به بیماران ارائه می‌دهد. در سال‌های اخیر دو گزینه محبوب، لیزیک و فمتو لیزیک  به عنوان راه حل‌های موثر برای اصلاح بینایی شناخته شده‌اند. درک تفاوت بین این روش‌ها برای افرادی که به جراحی اصلاح بینایی فکر می‌کنند، بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک لیزیک می پردازیم و نحوه انجام آن‌ها، مزایا و تمایزات بین دو روش را بررسی خواهیم کرد.

در این مقاله می‌خوانید:


بیشتر بخوانید: تفاوت بین اپتومتریست و چشم پزشک؛ به کدام مراجعه کنم؟


عمل لیزیک چیست و چگونه انجام می‌شود؟

لیزیک نوعی جراحی انکساری است که با هدف اصلاح مشکلات رایج بینایی مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم انجام می‌شود. این روش شامل تغییر شکل قرنیه، برای تغییر نحوه تمرکز نور روی شبکیه است و در نتیجه بینایی را بهبود می‌بخشد.

تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک، کدام بهتر است؟

نحوه انجام عمل لیزیک

  • ایجاد فلپ: در حین لیزیک یک فلپ نازک روی سطح قرنیه ایجاد می‌شود. در این نوع جراحی فلپ با استفاده از یک میکروکراتوم مکانیکی ساخته می‌شود.
  • تغییر شکل قرنیه: پس از ایجاد فلپ از یک پرتو لیزر فرابنفش برای تغییر شکل دقیق بافت زیرین قرنیه استفاده می‌شود. لیزر بر اساس اندازه گیری عیوب انکساری خاص بیمار که در طی ارزیابی قبل از عمل به دست می آید، برنامه ریزی می‌شود.
  • ثابت شدن فلپ: هنگامی که قرنیه به انحنای مورد نظر تغییر شکل داد، فلپ با دقت تغییر مکان داده و به طور طبیعی بدون نیاز به بخیه، می‌چسبد. فلپ به عنوان یک بانداژ طبیعی عمل می‌کند و باعث بهبود سریع‌تر ناحیه تحت درمان می‌شود.
  • مراقبت بعد از عمل: معمولاً بیماران تقریباً بلافاصله پس از لیزیک بهبود بینایی را تجربه می‌کنند و طی چند روز تا چند هفته بهبود می‌یابند. مراقبت پس از عمل شامل استفاده از قطره‌های چشمی تجویز شده برای کمک به بهبودی و و اطمینان از دستیابی به نتایج بهینه است.

تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک، کدام بهتر است؟


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  قهوه با مغز چه میکند؟ فِرِش و شاداب


مزایای عمل لیزیک

از جمله مزایای عمل لیزیک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نتایج سریع: بسیاری از بیماران در مدت کوتاهی پس از لیزیک به دید ۲۰/۲۰ یا بهتر می‌رسند.
  • حداقل ناراحتی: این روش به طور کلی بدون درد است و ناراحتی خفیف، فقط مدت کوتاهی طول می‌کشد.
  • کاهش وابستگی به عینک: لیزیک اغلب نیاز به عینک اصلاحی را از بین می برد یا به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • درمان سریع: اکثر بیماران در طی یک یا دو روز پس از عمل، فعالیت‌های عادی خود را از سر می‌گیرند.

لازم به ذکر است، در حالی که لیزیک برای اکثر بیماران ایمن و موثر در نظر گرفته می‌شود، ممکن است برای همه مناسب نباشد. عواملی مانند سن، ضخامت قرنیه و سلامت کلی چشم در تعیین کاندید مناسب بودن برای انجام جراحی نقش دارند. مشاوره با یک چشم پزشک مجرب برای ارزیابی تناسب فردی و بحث درباره خطرات و مزایای بالقوه این روش، بسیار مهم است.

تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک، کدام بهتر است؟


مطالب پیشنهادی: عمل تغییر رنگ چشم چگونه است؟ خطر دارد؟


عمل فمتو لیزیک چیست و چگونه انجام می‌شود؟

فمتو لیزیک اصول لیزیک سنتی را با دقت تکنولوژی لیزر فمتوثانیه ترکیب می‌کند. مانند لیزیک، هدف این روش نیز اصلاح عیوب انکساری مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم با تغییر شکل قرنیه است. با این حال، فمتو لیزیک از یک لیزر فمتوثانیه برای ایجاد فلپ قرنیه استفاده می‌کند که یک تمایز کلیدی از لیزیک است که در آن از یک میکروکراتوم مکانیکی برای این منظور استفاده می‌شود.

نحوه انجام عمل فمتو لیزیک

  • ارزیابی قبل از عمل: مانند هر جراحی اصلاح بینایی، یک معاینه کامل چشم برای ارزیابی کاندیداتوری بیمار برای فمتو لیزیک انجام می‌شود. این ارزیابی شامل اندازه گیری ضخامت قرنیه، اندازه مردمک، عیوب انکساری و سلامت کلی چشم است.
  • ایجاد فلپ با لیزر فمتوثانیه: در فمتو لیزیک، به جای استفاده از میکروکراتوم مکانیکی، از لیزر فمتوثانیه برای ایجاد یک فلپ دقیق و نازک در لایه بیرونی قرنیه استفاده می‌شود. این لیزر با سرعت فوق‌العاده سریع عمل می‌کند و پالس‌های نور را در فمتوثانیه (یک چهار میلیاردم ثانیه) ساطع می‌کند و امکان جداسازی بافت فوق‌العاده دقیق را بدون ایجاد گرما یا ایجاد آسیب به بافت اطراف، فراهم می‌کند.
  • تغییر شکل قرنیه با لیزر اگزایمر: هنگامی که فلپ ایجاد شد و به آرامی بلند شد، از لیزر اگزایمر برای تغییر شکل بافت زیرین قرنیه بر اساس اندازه‌گیری‌های عیب انکساری خاص بیمار که در طی ارزیابی قبل از عمل به‌دست می‌آیند، استفاده می‌شود. هدف از این مرحله اصلاح انحنای قرنیه است و در نتیجه نحوه تمرکز نور روی شبکیه را بهبود می‌بخشد.
  • ثابت شدن فلپ: پس از تغییر شکل قرنیه، فلپ با دقت تغییر مکان می‌دهد و به طور طبیعی بدون نیاز به بخیه، شروع به چسبیدن می‌کند. فلپ به عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کند و باعث بهبود سریع‌تر و کاهش ناراحتی بعد از جراحی می‌شود.

تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک، کدام بهتر است؟


بیشتر بخوانید: عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟


مزایای عمل فمتو لیزیک

از جمله مزایای فمتو لیزیک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت پیشرفته: استفاده از فناوری لیزر فمتوثانیه امکان ایجاد فلپ قرنیه دقیق‌تر و سفارشی‌تر را فراهم می‌کند و به طور بالقوه خطر عوارض را کاهش می‌دهد.
  • نمایه ایمنی بهبود یافته: فمتو لیزیک ممکن است در مقایسه با عمل لیزیک خطر عوارض مربوط به فلپ را کاهش دهد.
  • نتایج بینایی بهتر: بسیاری از بیماران به دقت بینایی عالی و کاهش وابستگی به عینک یا استفاده از لنز تماسی، بعد از عمل فمتو لیزیک دست می یابند.
  • بهبودی سریع:  بیماران معمولاً به دلیل ماهیت دقیق عمل، کمترین ناراحتی و دوره نقاهت سریع‌تری را تجربه می‌کنند.

تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک، کدام بهتر است؟


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  فواید یائسگی، پیش به سوی زندگی بهتر


تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک، کدام بهتر است؟

تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک در درجه اول در روشی است که برای ایجاد فلپ قرنیه در طول جراحی استفاده می‌شود. در جراحی لیزیک از یک میکروکراتوم مکانیکی برای ایجاد فلپ استفاده می‌شود، در حالی که فمتو لیزیک از یک لیزر فمتوثانیه برای این منظور استفاده می‌کند. لیزر فمتوثانیه در فمتو لیزیک مزایای متعددی نسبت به میکروکراتوم مکانیکی دارد از جمله دقت بیشتر در ضخامت و شکل فلپ که به طور بالقوه خطر عوارض مربوط به فلپ را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، فمتو لیزیک امکان ایجاد فلپ سفارشی‌تر را فراهم کرده که آناتومی چشم و نیازهای انکساری خاص را با دقت بیشتر برآورده می‌کند.

تعیین اینکه کدام روش بهتر است تا حد زیادی به عوامل فردی مانند ضخامت قرنیه، اندازه مردمک و سلامت کلی چشم بستگی دارد. فمتو لیزیک اغلب در مواردی ترجیح داده می‌شود که ایجاد فلپ دقیق بسیار مهم است، مانند بیمارانی که قرنیه نازک تر دارند یا کسانی که به دنبال نتایج بینایی بهینه هستند. با این حال، لیزیک نیز یک گزینه قابل اعتماد و موثر برای بسیاری ‌از بیماران، به ویژه بیمارانی با آناتومی استاندارد قرنیه و عیوب انکساری کمتر پیچیده است. در نهایت، تصمیم بین لیزیک و فمتو لیزیک باید با مشورت یک چشم پزشک مجرب گرفته شود که می‌تواند مناسب بودن یکی از روش‌ها را برای فرد ارزیابی کرده و مناسب‌ترین روش را بر اساس ارزیابی جامع و ترجیحات بیمار توصیه کند.

تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک، کدام بهتر است؟

کلام آخر

لیزیک و فمتو لیزیک نشان دهنده پیشرفت‌های قابل توجهی در فناوری تصحیح بینایی هستند که هر کدام مزایای منحصر به فردی را ارائه می‌کنند که متناسب با نیازهای مختلف بیمار است. لیزیک، به عنوان یک روش محبوب و موثر همچنان یک انتخاب قابل اعتماد برای بسیاری از افرادی است که به دنبال بهبود بینایی هستند. از سوی دیگر، فمتو لیزیک، با بهره گیری از فناوری لیزر فمتوثانیه برای ایجاد فلپ، دقت بیشتری را ارائه می‌دهد و به طور بالقوه خطرات خاص مرتبط با لیزیک را کاهش می‌دهد. در نهایت، تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک و انتخاب بین این دو روش، بستگی به شرایط فردی از جمله سلامت چشم، نیازهای بینایی خاص و توصیه‌های چشم پزشکان دارد.

 

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.