۲۴۱۱۴۶
۱۱
۱۱

چطور آفتاب بگیریم تا پوستمان آسیب نبیند

آفتاب گرفتن می‌تواند یک فعالیت لذت بخش در فصل تابستان باشد، اما ضروری است که با احتیاط به آن را انجام دهیم. در ادامه بیشتر درباره اینکه چطور آفتاب بگیریم تا پوستمان آسیب نبیند، صحبت خواهیم کرد.

چطور آفتاب بگیریم تا پوستمان آسیب نبیند

آفتاب گرفتن می‌تواند یک فعالیت لذت بخش در فصل تابستان باشد، اما ضروری است که با احتیاط به آن را انجام دهیم تا از پوست خود در برابر آسیب محافظت کنیم. اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند منجر به آفتاب سوختگی، پیری زودرس و حتی سرطان پوست شود. با پیروی از چند دستورالعمل ساده، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم هنگامی که در حال آفتاب گرفتن هستیم، خطرات نور خورشید برای پوستمان را به حداقل رسانده‌ایم. در ادامه بیشتر درباره اینکه چطور آفتاب بگیریم تا پوستمان آسیب نبیند، صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله می‌خوانید:


بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای ورزش در تابستان!


نکات مهم آفتاب گرفتن بدون آسیب

برنزه شدن با آفتاب یک راه محبوب برای افزایش زیبایی پوست و کمی تغییر است، اما انجام اصولی این کار برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست، بسیار مهم است. در این بخش به چند نکته ضروری اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند تا بدون خطر آفتاب سوختگی برنزه شوید.

چطور آفتاب بگیریم تا پوستمان آسیب نبیند

زمان مناسب را انتخاب کنید

زمان برنزه شدن در زیر آفتاب کلیدی است. پرتوهای خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر قوی‌ترین هستند، بنابراین بهتر است در این ساعات از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید. در عوض، صبح قبل از ساعت ۱۰ یا اواخر روز بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر آفتاب بگیرید. به این ترتیب، شما همچنان می‌توانید از نور خورشید لذت ببرید و در عین حال خطر آسیب اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهید.

استفاده از ضد آفتاب

هرگز قدرت ضد آفتاب را دست کم نگیرید، حتی زمانی که قصد دارید برنزه شوید. یک ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر انتخاب کنید و آن را به تمام نواحی بدن خود که در معرض آفتاب است، بزنید. هر دو ساعت یکبار و بعد از هر بار شنا، ضد آفتاب زدن را تکرار کنید. کرم ضد آفتاب نه تنها از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس را نیز کاهش می‌دهد.

قرار گرفتن تدریجی ر معرض آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به تدریج افزایش دهید، به خصوص اگر پوست روشنی دارید یا مدتی است که در معرض نور خورشید نبوده‌اید. با جلسات کوتاه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای برای هر طرف از بدن شروع کنید و به تدریج با عادت کردن پوست به آفتاب زمان را افزایش دهید. این روش به کاهش خطر آفتاب سوختگی کمک می‌کند و به پوست شما اجازه می‌دهد ملانین (رنگدانه مسئول برنزه شدن) را به طور ایمن تولید کند.

به پوستتان استراحت دهید

در سایه استراحت کنید تا پوستتان به صورت مداوم در برابر نور مستقیم خورشید نباشد. از چتر، کلاه و لباس‌های سبک استفاده کنید تا زمانی که نمی‌خواهید زیر آفاب بخوابید، محافظت بیشتری از پوست خود ایجاد کنید. این عمل نه تنها به جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک می‌کند، بلکه به شما امکان می‌دهد تا به راحتی از فضای باز لذت ببرید.

چطور آفتاب بگیریم تا پوستمان آسیب نبیند

پوست خود را آبرسانی کنید

پوست خود را قبل، حین و بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب هیدراته نگه دارید. مقدار زیادی آب بنوشید تا سطح رطوبت پوست خود را حفظ کنید و از لوسیون مرطوب کننده یا ژل پس از آفتاب برای تسکین و تغذیه پوست پس از برنزه شدن استفاده کنید. پوست هیدراته کمتر احتمال دارد پوسته پوسته شود و می‌تواند مدت زمان بیشتری برنزه بماند.

از چشم ها و لب های خود محافظت کنید

محافظت از نواحی حساس مانند چشم‌ها و لب‌ها را فراموش نکنید. برای محافظت از چشمان خود در برابر اشعه های مضر از عینک آفتابی با محافظ UV استفاده کنید و برای جلوگیری از خشکی و آفتاب سوختگی لب‌ها، از بالم لب دارای SPF استفاده کنید.


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  قهوه با مغز چه میکند؟ فِرِش و شاداب


زمان مناسب برای آفتاب گرفتن

صبح زود، معمولاً قبل از ساعت ۱۰ صبح، اغلب یکی از بهترین زمان‌ها برای آفتاب گرفتن در نظر گرفته می‌شود. در این ساعات، شدت تابش خورشید کمتر بوده و اشعه ماوراء بنفش به طور کلی در مقایسه با ظهر کمتر است. یکی دیگر از زمان‌های مناسب برای آفتاب گرفتن، اواخر بعد از ظهر، معمولاً بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر است. در این دوره، خورشید شروع به غروب می‌کند و زاویه آن در آسمان از شدت اشعه ماوراء بنفش می کاهد.

چطور آفتاب بگیریم تا پوستمان آسیب نبیند

عواملی که باید در نظر گرفت

  • نوع پوست: افراد با پوست روشن و افراد مستعد آفتاب سوختگی باید محتاط باشند و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را در ساعات اوج تابش محدود کنند.
  • مکان جغرافیایی: شدت تابش UV بسته به موقعیت جغرافیایی، ارتفاع و زمان سال متفاوت است. مراقب شرایط محلی باشید و عادات آفتاب گرفتن خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
  • فصل: قرار گرفتن در معرض خورشید در تابستان به دلیل زاویه خورشید و کج شدن زمین، شدیدتر از زمستان است. زمان آفتاب گرفتن خود را با تغییر فصول تنظیم کنید تا این تفاوت‌ها را در نظر بگیرید.

مطالب پیشنهادی: شایع ترین بیماری های تابستانی را بشناسید


خطرات احتمالی آفتاب گرفتن بیش از حد

برخی افراد برای تغییر رنگ پوست خود در کمترین زمان ممکن، بیش از حد معمول در طول یک روز آفتاب می‌گیرند یا اصول آفتاب گرفتن را رعایت نمی‌کنند که این امر خطرات بسیاری را برای سلامت آن‌ها در پی دارد.

آفتاب سوختگی

یکی از تاثیرات فوری و قابل توجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، آفتاب سوختگی است. آفتاب سوختگی زمانی اتفاق می افتد که اشعه ماوراء بنفش به لایه بیرونی پوست آسیب می رساند و باعث قرمزی، درد و گاهی اوقات تاول می‌شود.

پیری پوست

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش، روند پیری پوست را تسریع می‌کند و منجر به چین و چروک‌های زودرس، خطوط ریز و لکه‌های پیری می‌شود. اشعه ماوراء بنفش به فیبرهای کلاژن و الاستین در پوست آسیب می رساند که برای حفظ استحکام و خاصیت ارتجاعی آن ضروری است.

چطور آفتاب بگیریم تا پوستمان آسیب نبیند

سرطان پوست

شاید جدی‌ترین پیامد طولانی مدت قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست باشد. اشعه ماوراء بنفش به DNA سلول‌های پوست آسیب می‌رساند که می‌تواند منجر به جهش و رشد کنترل نشده سلول شود.

ضعیف شدن سیستم ایمنی

اشعه ماوراء بنفش پاسخ سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند و مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها را برای بدن دشوارتر می‌کند. این می‌تواند منجر به افزایش حساسیت به بیماری‌ها و کندتر شدن بهبود زخم شود.

آسیب چشم

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند و باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند آب مروارید و فوتوکراتیت (مشابه آفتاب سوختگی قرنیه) شود.

چطور آفتاب بگیریم تا پوستمان آسیب نبیند


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  فواید یائسگی، پیش به سوی زندگی بهتر


روش های جایگزین‌ آفتاب گرفتن برای برنزه شدن

  • لوسیون ها و اسپری های برنزه کننده: برنزه کننده‌ها حاوی دی هیدروکسی استون (DHA) هستند، یک ماده شیمیایی بی رنگ که با اسیدهای آمینه موجود در سلول‌های مرده پوست تعامل می‌کند و رنگ قهوه‌ای ایجاد می‌کند. آنها راهی سریع و ایمن برای برنزه شدن بدون قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ارائه می‌دهند.
  • سولاریوم: تخت یا سالن‌های سولاریوم دوزهای کنترل شده اشعه UV را برای تحریک تولید ملانین در پوست ارائه می‌دهند. استفاده از آنها با احتیاط و رعایت زمان‌های توصیه شده برای کاهش خطر آسیب پوست و سرطان پوست ضروری است.
  • برنزه کردن با ایربراش: برنزه کردن با ایربراش که در اسپاها و سالن‌ها ارائه می‌شود، شامل استفاده از یک غبار ریز از محلول برنزه کننده به طور یکنواخت روی پوست با استفاده از تفنگ ایربراش است. این روش برنزه شدن قابل تنظیمی را فراهم می‌کند که چندین روز دوام می آورد و به طور کامل از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند.

چطور آفتاب بگیریم تا پوستمان آسیب نبیند

کلام آخر

آفتاب گرفتن اصولی، مستلزم درک خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و انجام اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از پوست است. با انتخاب ضدآفتاب مناسب، محدود کردن زمان آفتاب گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و استفاده از لباس‌ها و لوازم جانبی محافظ، می‌توانیم از مزایای نور خورشید و در عین حال به حداقل رساندن احتمال آسیب‌های پوستی بهره‌مند شویم. به یاد داشته باشید، یک رویکرد سالم برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید نه تنها ظاهر پوست ما را حفظ می‌کند، بلکه به سلامت کلی ما نیز کمک خواهد کرد.

 

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.