۲۴۲۰۹۹
۳۹۶
۳۹۶

۷ انتظار سالم و واقع بینانه از یک رابطه عاشقانه

لازم است که انتظارات سالم و واقع‌بینانه‌ای از رابطه عاشقانه داشته باشیم. در این مقاله ما ۷انتظار سالم از یک رابطه عاشقانه را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

7 انتظار سالم و واقع بینانه از یک رابطه عاشقانه

تا به حال فکر کرده‌اید که رابطه سالم عاشقانه چه ویژگی‌هایی دارد؟ ساختن رابطه سالم عاشقانه همیشه ساده نیست و بیش‌تر از آنکه شبیه قدم زدن در پارک باشد، یک سفر طولانی است.

برای آنکه یک رابطه سالم داشته باشیم در وهله اول باید انتظارات واقع‌بینانه ایجاد کنیم و به آن‌ها پایبند باشیم. با راهنماتو همراه باشید تا 7ویژگی یک رابطه سالم را با شما در میان بگذاریم.

1.گفت‌وگوهای صادقانه و آزاد وجود دارد

تصور کنید که یک روز سخت کاری داشته‌اید و می‌خواهید سریع‌تر به خانه برگردید و کل روزتان را با شریک زندگی‌تان به اشتراک بگذارید اما با چهره‌ای بی‌تفاوت، یخ، بی‌اهمیت و ...مواجه می‌شوید. چه احساسی دارد؟

برطبق روان‌شناسی، ارتباطات موثر ستون فقرات هر رابطه‌ای است. ارتباطات موثر پلی بین افراد ایجاد و به آن‌ها در درک نیازها، خواسته‌ها و احساسات‌ یکدیگر کمک می‌کند. اگر راحت نیستید که از هر دری با شریک عاطفی‌تان صحبت کنید. یا نمی‌توانید حتی درباره موضوعی که مدت‌هاست در این رابطه اذیت‌تان می‌کند، حرف بزنید، یا می‌ترسید هر چیزی که می‌گویید مورد قضاوت واقع شوید، بدانید که در ادامه رابطه حس خشم پنهان به سراغ‌تان خواهد آمد.

خشم پنهان سوء تفاهم‌ها را بیش‌تر می‌کند و پیش از آنکه به خودتان بایید تبدیل به یک دعوای بسیار بزرگ می‌شود.

2.پذیرش نقص‌ها

در دنیای رسانه‌های اجتماعی که همه چیز بی‌نقص به نظر می‌رسد، ممکن است در دامی بیفتیم که انتظار داشته باشیم شریک عاطفی‌مان هیچ نقصی نداشته باشد. مهم است یادمان باشد که همه ما انسان هستیم. انسان‌ها نقص‌های زیبا دارند. نقص ما را منحصربه‌فرد می‌کند. روان‌شناسی به ما می‌گوید که پذیرش نقص‌های شریک عاطفی، به جای تلاش برای تغییر آن‌ها، باعث می‌شود که پیوند بین‌مان قوی‌تر شود. قرار نیست که رفتارهای مضر شریک عاطفی‌تان را تحمل کنیم بلکه قرار است که بپذیریم بالاخره هر فردی خرده‌عادت‌هایی دارد که ممکن است گاهی اذیت‌کننده باشند. به جای تمرکز روی نقص‌های شریک عاطفی، روی ویژگی‌هایی تمرکز کنید که در وهله اول شما را به او جذب کرد.

3.حمایت عاطفی

در این دوره و زمانه داشتن شریک عاطفی‌ای که جهان را برایمان متفاوت کند خیلی ارزشمند است. حمایت عاطفی در رابطه اساسی و ضروری است. حمایت عاطفی یعنی هم در روزهای شاد و هم در روزها غمگین در کنار هم باشیم. آدم‌ها وقتی احساس می‌کنند به لحاظ عاطفی پذیرفته شده‌اند، بیش‌تر احتمال دارد که در مقابل روزهای سخت و تلخ مقاومت داشته باشند. برای همین هم مهم است کسی در کنارتان باشد که به شما حس راحتی و کافی بودن بدهد.

7 انتظار سالم و واقع بینانه از یک رابطه عاشقانه

4.به یکدیگر فضا بدهید

عشق یعنی همیشه با هم باشیم نه؟ نه، این طور نیست. همان میزانی که شریک عاطفی‌تان را دوست دارید، ضرورت دارد اوقاتی برای خودتان داشته باشید. همه ما علایق، سرگرمی‌ها و دوستان خودمان را داریم که به هویت ما کمک کرده‌اند. وقت‌گذرانی دور از هم به ما اجازه می‌دهد که این جنبه از زندگی‌مان را پرورش بدهیم و باعث پیوند عمیق‌ترمان می‌شود. قرار نیست که از شریک عاطفی‌تان فاصله بگیرید، بلکه قرار است که به فضای شخصی‌ای که هر کسی نیاز دارد داشته باشد، احترام بگذارید. فضای شخصی به حفظ استقلال فردی کمک می‌کند.

5.ارزش‌ها و اهداف مشترک

تصور کنید شما از آن آدم‌های خانگی هستید که دوست دارید شب‌ها را در آرامش سپری کنید اما شریک زندگی‌تان یک آدم اجتماعی و پرسروصداست که دوست دارد همیشه در جشن و مهمانی باشد. یا شاید شما رویای سفر به دور دنیا را دارید اما شریک عاطفی‌تان ترجیح می‌دهد که نزدیک خانه بماند. خیلی چالش‌برانگیز است نه؟

برخورداری از اهداف و ارزش‌های مشترک مثل برخورداری از زبان مشترک در رابطه است. این امر به ما امکان می‌دهد که یکدیگر را بهتر بفهمیم و به رابطه‌مان جهت می‌دهد. قرار نیست که سرگرمی و علایق‌مان مو به مو شبیه هم باشد بلکه قرار است که بر سر مسائل بزرگ ـ مثل دیدگاه درباره بچه یا حتی چگونه گذراندن اوقات فراغت ـ با هم همراستا باشیم.

6.اعتماد و درستکاری

آیا به رازداری شریک عاطفی‌تان اعتماد دارید؟ اعتماد داشتن یعنی مطمئن باشید و باور داشته باشید که او کاری که می‌گوید را انجام می‌دهد و قابل اعتماد و وفادار است. درستکاری شریک عاطفی یعنی او، حتی وقتی کسی تماشایش نمی‌کند، کار درست را انجام دهد.

یعنی صادق بودن و معتقد بودن به اصول اخلاقی.  


بیشتر بخوانید: نبایدهای رفتاری در خانه مادرشوهر 


7 انتظار سالم و واقع بینانه از یک رابطه عاشقانه

7.احترام متقابل

اگرشریک عاطفی‌تان به شما احترام نمی‌گذارد، لایق شما نیست. همین و نقطه تمام. احترام یعنی اینکه فردیت یکدیگر را بپذیریم و با یکدیگر با مهربانی رفتار کنیم. یعنی برای عقاید هم ارزش قائل باشیم، بدون اینکه حرف همدیگر را قطع کنیم شنونده خوبی باشیم و هرگز یکدیگر را تحقیر نکنیم. این فراتر از صرفا مودب بودن است. به معنای آن است که ارزش شریک عاطفی‌مان را تشخیص بدهیم و با آن‌ها به نحوی رفتار کنیم که نشان‌ دهد درک‌شان می‌کنیم.

یادتان باشد که هر کسی لایق آن است که با او با احترام رفتار شود.

 

منبع: راهنماتو

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.