۲۴۳۶۰۵
۵۵۸
۵۵۸
هرچقدر بیشتر رو یک پا تعادل داشته باشید، سلامت‌تر هستید

پای شما، سن شما را لو می‌دهد

مدتی که می‌توانید تعادلتان را روی یک پا حفظ کنید می‌تواند آزمایش خوبی برای سنجش میزان سلامتتان باشد.

پای شما، سن شما را لو می‌دهد

مدتی که می‌توانید تعادلتان را روی یک پا حفظ کنید می‌تواند آزمایش خوبی برای سنجش میزان سلامتتان باشد. پژوهشگران در این تحقیق بررسی کردند که افراد بالای ۵۰ سال چه مدت می‌توانند روی یک پا بایستند. یافته‌ها نشان داد مدت زمانی که هر فرد می‌تواند روی پای مسلط و غیرمسلط خود تعادلش را حفظ کند، با افزایش سن به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند– و میزان این کاهش بیش از افت توانایی راه رفتن و قدرت عضلانی است.

پای شما، سن شما را لو می‌دهد

تعادل بیرونی، سلامت درونی

دکتر کنتون کافمن، نویسنده ارشد این تحقیق و استاد پژوهش عضلانی اسکلتی در کلینیک مایو در آمریکا، گفت ایستادن روی یک پا «معیار سنجش خوبی از سلامت کلی بدنتان است زیرا تعادل نشان می‌دهد که دستگاه‌های بدن چطور با یکدیگر کار می‌کنند»

پای شما، سن شما را لو می‌دهد

شاید اختلال عصبی دارید

این پژوهش روی ۴۰ نفر انجام شد که همگی در شرایط سلامت مشابه و فاقد هرگونه اختلال عصبی‌عضلانی بودند. نتایج نشان داد مدت زمانی که فرد می‌تواند روی یک پا بایستد، در پای غیرمسلط ۲.۲ ثانیه در هر دهه و در پای مسلط ۱.۷ ثانیه در هر دهه، هم در مردان و هم در زنان، کاهش پیدا می‌کند.

پای شما، سن شما را لو می‌دهد

در این تحقیق، توانایی حفظ تعادل با دیگر عوامل عضلانی مانند قدرت دست و زانو و همین‌طور سرعت گام‌برداری مقایسه شد. به‌رغم اینکه تمام این توانایی‌ها با افزایش سن افت کردند، سریع‌ترین میزان افت در توانایی حفظ تعادل روی یک پا مشاهده شد.

چند ثانیه بیایستیم خوب است؟

حفظ تعادل برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی مهم است و افرادی که نمی‌توانند تعادلشان را بیش از پنج ثانیه روی یک پا حفظ کنند، ممکن است بیشتر در معرض خطر افتادن قرار داشته باشند.

پای شما، سن شما را لو می‌دهد

به گفته دکتر کافمن، قاعده کلی خوب این است که افراد زیر ۶۹ سال حدود ۳۰ ثانیه یا بیشتر، افراد ۷۰ تا ۷۹ سال حدود ۲۰ ثانیه و افراد بالای ۸۰ سال ۱۰ ثانیه بتوانند تعادلشان را روی یک پا حفظ کنند.

علامت خطر را تشخیص دهیم

در افرادی که نمی‌توانند مدت طولانی روی یک پا بایستند این ممکن است نشانه عارضه‌ای مانند مشکل قلبی یا اختلالی در مغز یا سیستم عصبی مانند سکته مغزی، زوال عقل یا پارکینسون باشد.

پای شما، سن شما را لو می‌دهد

البته باید عوارض جانبی داروهای مصرفی را نیز مدنظر قرار داد. اما اگر کسی نمی‌تواند بیش از پنج ثانیه روی یک پا بایستد، توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

  • اخبار داغ
  • جدیدترین
  • پربیننده ترین
  • گوناگون
  • مطالب مرتبط

برای ارسال نظر کلیک کنید

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.