۲۲۴۳۹۷
۱۰۹۹
۱۰۹۹

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

دریافت واکسن آنفولانزا شما را از ابتلا به آنفولانزای سخت محافظت می‌کند. اگر چه واکسن آنفولانزا همیشه محافظت کاملی را درباره ویروس آنفولانزا ارائه نمی‌دهد، اما ارزش دارد که آن را تزریق کنید.

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

دریافت واکسن آنفولانزا شما را از ابتلا به آنفولانزای سخت محافظت می‌کند. اگر چه واکسن آنفولانزا همیشه محافظت کاملی را درباره ویروس آنفولانزا ارائه نمی‌دهد، اما ارزش دارد که آن را تزریق کنید.

در این مقاله می‌خوانید: 

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

آنفولانزا چیست؟ 

آنفولانزا، عفونت بینی، گلو و ریه‌ها است که بخشی از سیستم تنفسی هستند. آنفولانزا توسط ویروس ایجاد می‌شود و اکثر افراد مبتلا به آنفولانزا خود به خود بهبود می‌یابند. اما این بیماری می‌تواند عوارض جدی برای برخی از افراد ایجاد کند.

نوزادان به ویژه نوزادان کمتر از 12 ماه، خانم‌های باردار، بزرگسالان بالای 65 سال و افراد با شرایط پزشکی خاص، گروه‌هایی هستند که ابتلا به آنفولانزا در آن‌ها ریسک بیشتری دارد. دریافت واکسن آنفولانزا، اگرچه 100درصد موثر نیست، اما بهترین راه جلوگیری از آنفولانزا و عوارض آن است. واکسیناسیون سالانه آنفولانزا برای همه افراد بالای 6 ماه توصیه می‌شود. 

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

چرا باید هر سال واکسن آنفولانزا بزنید؟

به این دلیل که ویروس‌های آنفولانزا به سرعت تغییر می‌کنند، واکسن سال گذشته ممکن است از شما در برابر ویروس‌های امسال محافظت نکند. واکسن‌های جدید آنفولانزا هر ساله ساخته می‌شوند تا با ویروس‌های آنفولانزا که به سرعت در حال تغییر هستند، مبارزه کنند. دلیل دیگری که باید هر سال واکسن آنفولانزا بزنید این است که وقتی واکسینه می‌شوید، سیستم ایمنی بدن شما آنتی‌بادی‌هایی می‌سازد تا از شما در برابر ویروس‌های موجود در واکسن محافظت کند. اما سطح آنتی بادی ممکن است در طول زمان کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: بهترین آزمایشگاه های شمال تهران؛ لیست شماره تماس و آدرس مراکز معتبر

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

چه افرادی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

واکسیناسیون سالانه آنفولانزا برای همه افراد بالای 6 ماه توصیه می‌شود. دریافت واکسن سالانه آنفولانزا احتمال ابتلا به عوارض شدید ناشی از عفونت را کاهش می‌دهد. تزریق واکسن آنفولانزا به ویژه برای گروه‌های در معرض خطر ضروری است. گروه‌های پرخطر عبارتند از:

  • بزرگسالان بالای ۶۵ سال
  • افرادی که در خانه‌های سالمندان یا مراکز مراقبت‌های طولانی مدت، یا در بیمارستان‌ها هستند 
  • کودکان خردسال، به ویژه کودکان ۱۲ ماهه یا کمتر
  • خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، باردارند یا به تازگی در فصل آنفولانزا زایمان کرده‌اند 

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

سایر گروه های در معرض خطر

سایر گروه‌هایی که در معرض خطر بالای عوارض آنفولانزا قرار دارند، شامل افراد زیر می‌شوند:

  • افرادی با سیستم ایمنی ضعیف 
  • افرادی با شاخص توده بدنی (BMI)  ۴۰ یا بالاتر
  • افرادی با اختلالات یا شرایط سیستم عصبی که نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز را تغییر می‌دهد
  • افرادی با شرایط پزشکی خاص مانند: افرادی که بیماری‌های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و دیابت دارند
  • افرادی که سکته کرده‌اند
  • افراد کمتر از ۲۰ سال که آسپرین درمانی طولانی‌مدت دریافت می‌کنند

کودکان بین ۶ ماه تا ۸ سال که اولین بار است واکسن دریافت می‌کنند نیاز به دو دوز واکسن آنفولانزا دارند که باید حداقل به فاصله ۴ هفته از یکدیگر تزریق شود.

کودکان بین ۶ ماه تا ۸ سال که اولین بار است واکسن دریافت می‌کنند نیاز به دو دوز واکسن آنفولانزا دارند که باید حداقل به فاصله ۴ هفته از یکدیگر تزریق شود، پس از آن می‌توانند دوزهای سالانه واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. 

اگر واکنش شدیدی به واکسن قبلی آنفولانزا داشتید، قبل از دریافت واکسن آنفولانزا، با پزشک مشورت کنید. واکسن آنفولانزا برای افرادی که واکنش شدیدی به واکسن قبلی آنفولانزا داشته‌اند توصیه نمی‌شود. 

بیشتر بخوانید: آبله میمونی ام پاکس، ویروس ارتوپاکس

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

واکسن آنفولانزا در چه انواعی وجود دارد؟ 

واکسن آنفولانزا به صورت تزریقی یا اسپری بینی نیز وجود دارد. این واکسن به شکل اسپری بینی برای افراد بین ۲ تا ۴۹ سال مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است. اسپری بینی برای گروه‌های زیر توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که در گذشته واکنش آلرژیک شدید به واکسن آنفولانزا داشته‌اند
  • خانم‌های باردار
  • کودکان ۱۷ ساله یا کمتر که آسپرین یا داروهای حاوی «سالیسیلات» مصرف می‌کنند.
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف و مراقبینی که در تماس نزدیک با این افراد هستند
  • کودکان ۲ تا ۴ ساله که در ۱۲ ماه گذشته به آسم یا خس‌خس سینه مبتلا بوده‌اند
  • افرادی که اخیرا داروهای ضد ویروسی برای آنفولانزا مصرف کرده‌اند
  • افرادی که دارای نشت مایع مغزی نخاعی یا احتمال نشت آن هستند، مانند افرادی که کاشت حلزون انجام داده‌اند

با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا می‌توانید از نوع اسپری واکسن آنفولانزا استفاده کنید، یا نه. 

اگر بزرگسال کمتر از 65 سال هستید، می‌توانید واکسن خود را با دستگاه جت انژکتور دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: زمان برگشت تکلم در سکته مغزی

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

آیا واکسن آنفولانزا باعث ابتلا به آنفولانزا می شود؟ 

خیر، واکسن آنفولانزا نمی‌تواند باعث آنفولانزا بشود، خطر ابتلا به سویه‌های کووید را نیز افزایش نمی‌دهد. اما ممکن است به دلایل متعدد علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشید. این دلایل عبارتند از: 

  • واکنش به واکسن: برخی افراد پس از دریافت واکسن آنفولانزا یک یا دو روز دچار درد عضلانی و تب می‌شوند که ممکن است عارضه جانبی تولید آنتی‌بادی‌های محافظ بدن باشد.
  • بازه اثرگذاری دو هفته‌ای واکسن: حدود دو هفته طول می‌کشد تا واکسن آنفولانزا تاثیر کامل داشته باشد. اگر مدت کوتاهی قبل یا در طول این دوره زمانی در معرض ویروس آنفولانزا قرار بگیرید، ممکن است به آنفولانزا مبتلا شوید.
  • ناهماهنگی ویروس‌های آنفولانزا با واکسن: در برخی سال‌ها، ویروس‌های آنفلونزای مورد استفاده برای واکسن با ویروس‌هایی که در فصل آنفولانزا پخش می‌شوند، مطابقت ندارد. اگر این اتفاق بیفتد، واکسن آنفولانزای شما تاثیر کمتری خواهد داشت. اما همچنان مقداری محافظت ارائه می‌دهد.
  • سایر بیماری‌ها: بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند سرماخوردگی نیز علائمی شبیه آنفولانزا دارند. بنابراین ممکن است فکر کنید که آنفولانزا دارید. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

واکسن آنفولانزا چه نوع محافظتی ارائه می دهد؟

میزان عملکرد واکسن آنفولانزا برای محافظت از شما در برابر آنفولانزا متفاوت است. واکسن استاندارد آنفولانزا بین افراد جوان‌تر از 65 سال موثرتر است. برخی از افراد مسن و افراد با شرایط پزشکی خاص ممکن است پس از دریافت واکسن آنفولانزا از ایمنی کمتری برخوردار شوند.

واکسن آنفولانزا با دوز بالا واکسنی است که برای افراد ۶۵ ساله و بالاتر تایید شده است تا سیستم ایمنی این گروه را تقویت کند. تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که واکسن آنفولانزا زمانی که با ویروس‌های آنفولانزای در حال گسترش مطابقت داشته باشد، خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا را 40 تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

حتی زمانی که واکسن به طور کامل از آنفولانزا جلوگیری نمی‌کند، می‌تواند شدت بیماری و خطر عوارض و بیماری‌های جدی را که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند کاهش دهد.

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

پیشگیری از آنفولانزا بدون تزریق واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا بهترین دفاع در برابر آنفولانزا است. اما اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود در برابر آنفولانزا و سایر ویروس‌ها از جمله کووید انجام بدهید. این اقدامات احتیاطی استاندارد را دنبال کنید:

  • دست‌هایتان را بشویید: دست‌های خود را به طور مرتب و به طور کامل با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از یک ضد عفونی‌کننده الکلی استفاده کنید.
  • دست‌هایتان را از صورتتان دور نگه دارید: از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری کنید.
  • از محیط‌های شلوغ پرهیز کنید: آنفولانزا به راحتی در مکان‌های شلوغ مانند مدرسه یا در وسایل نقلیه عمومی پخش می‌شود. هنگام شیوع آنفولانزا یا سایر بیماری‌های ویروسی از ازدحام جمعیت خودداری کنید.

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

  • هنگام سرفه و عطسه، بینی و دهان خود را بپوشانید: هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با دستمال یا داخل آرنج خود بپوشانید و سپس دست‌هایتان را بشویید.
  • سطوح را تمیز کنید: سطوحی که معمولا لمس می‌شوند مانند پیشخوان، کلیدهای چراغ و دستگیره درها را به طور مرتب تمیز و ضد عفونی کنید. این کار به جلوگیری از گسترش عفونت از تماس با سطحی که ویروس روی آن وجود دارد، کمک می‌کند.
  • عادات بهداشتی را تمرین کنید: ورزش منظم داشته باشید، به اندازه کافی بخوابید، مایعات فراوان بنوشید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و استرس خود را مدیریت کنید.
  • از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید: اگر به آنفولانزا مبتلا شدید، می‌توانید با ماندن در خانه و دوری از دیگران از شیوع آنفولانزا جلوگیری کنید. به ماندن در خانه ادامه دهید تا تب شما از بین برود.

بیشتر بخوانید: ب کمپلکس چیست | بررسی فواید و عوارض B Complex

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟

خلاصه

دریافت واکسن آنفولانزا می‌تواند خطر ابتلا به آنفولانزا و عوارض آن را کاهش دهد. پیروی از این اقدامات احتیاطی به محافظت از شما در برابر آنفولانزا یا سایر بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند. همه افراد بالای 6 ماه می‌توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند، اما اگر قبلا به این واکسن، واکنش آلرژیک داشته‌اید، از تزریق واکسن خودداری کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: mayoclinic

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.