۲۳۸۳۲۴
۱۰
۱۰

عمل تغییر رنگ چشم چگونه است؟ خطر دارد؟

آیا می‌توان به کمک روش های جدید رنگ چشم فرد را عوض کرد؟ خطری دارد؟ در ادامه با عمل تغییر رنگ چشم آشنا می‌شویم.

عمل تغییر رنگ چشم چگونه است؟ خطر دارد؟

جراحی تغییر رنگ چشم برای تغییر قسمت رنگی چشم که عنبیه نامیده می شود، پس از آسیب یا سایر شرایط پزشکی که بر چشم تأثیر می گذارد، استفاده می شود. کمتر رایج است، به دلایل زیبایی به عنوان جایگزین دائمی برای لنزهای تماسی رنگی استفاده می شود.

در این مقاله می‌خوانید:

 

روش های عمل تغییر رنگ چشم

سه روش برای تغییر رنگ وجود دارد: 

  1. کراتوپیگمانتاسیون لیزری: همچنین به عنوان "خالکوبی قرنیه" شناخته می شود، این روش از لیزر برای رساندن دقیق رنگ به گنبد شفاف جلوی چشم، به نام قرنیه، استفاده می کند.
  2. لایه برداری با لیزر: همچنین از لیزر برای از بین بردن سلول های تولید کننده رنگدانه در لایه بالایی عنبیه به نام ملانوسیت استفاده می کند.
  3. جراحی کاشت عنبیه: این شامل جایگزینی عنبیه طبیعی شما با یک عنبیه مصنوعی (مصنوعی) است.

در حالی که لنزهای تماسی رنگی ایمن ترین راه حل برای تغییر رنگ چشم هستند، اگر عنبیه آسیب دیده یا رنگ غیر طبیعی باعث ناراحتی شما شود، جراحی ممکن است مناسب باشد. حتی در این صورت، این روش ممکن است تحت پوشش بیمه نباشد.

عمل تغییر رنگ چشم چگونه است؟ خطر دارد؟عمل تغییر رنگ چشم چگونه است؟ خطر دارد؟

جراحی ایمپلنت عنبیه برای تغییر رنگ چشم

 

رنگ چشم شما برای همیشه قابل تغییر است. این کار را می توان با افزودن یا استخراج رنگدانه ها یا جایگزینی کل عنبیه انجام داد.

جراحی تغییر رنگ چشم عموماً یک روش انتخابی است زیرا رنگ عنبیه تأثیری بر بینایی ندارد. با این اوصاف، اگر آسیب یا بیماری چشمی باعث تغییر رنگ شود، ممکن است بخشی ضروری از جراحی ترمیمی باشد.

تغییر رنگ چشم گاهی اوقات به عنوان یک "افزودنی" به یک روش تجویز شده مانند جراحی آب مروارید، کاشت لنز یا پیوند قرنیه استفاده می شود.

به ندرت، جراحی تغییر رنگ چشم به دلایل صرفاً زیبایی شناسی استفاده می شود و خطرات قابل توجهی را به همراه دارد.

کراتوپیگمنتیشن با لیزر

کراتوپیگمانتاسیون با لیزر به عنوان "خالکوبی قرنیه" نیز شناخته می شود. رنگ عنبیه را تغییر نمی‌دهد، اما در عوض رنگی به قرنیه می‌افزاید تا رنگ عنبیه را پنهان کند.

کراتوپیگمنتیشن از لیزر برای ایجاد یک سری تونل دایره ای با عمق یکنواخت در قرنیه استفاده می کند. سپس یک رنگ رنگی به داخل تونل ها تزریق می شود. استفاده از لیزرهای روباتیک توزیع رنگ یکنواخت تری را نسبت به تکنیک های قدیمی تضمین می کند.

کراتوپیگمنتیشن با قطره های بی حس کننده چشم برای بی حس کردن چشم ها انجام می شود. سر شما به یک مهار بسته می شود تا ثابت بماند و یک دستگاه کولیس مانند پلک شما را باز نگه می دارد و از پلک زدن جلوگیری می کند. این روش ممکن است ناراحت کننده باشد اما درد کمی ایجاد می کند.

عمل تغییر رنگ چشم چگونه است؟ خطر دارد؟عمل تغییر رنگ چشم چگونه است؟ خطر دارد؟

خطرات عمل تغییر رنگ چشم

با وجود دقت این تکنیک، کراتوپیگمانتاسیون بدون خطر نیست. در حالی که تمام تلاش ها برای تثبیت چشم و سر انجام می شود، هر حرکت ناخواسته می تواند منجر به خطا و آسیب احتمالی شود. سایر عوارض ممکن است پس از عمل ایجاد شود.

خطرات احتمالی کراتینه لیزر عبارتند از: 

  • رنگ چشم ناسازگار: ناشی از توزیع ناهموار رنگ است
  • محو شدن رنگ: به دلیل مهاجرت رنگ یا نشت رنگ به فضای قرنیه
  • سوراخ شدن قرنیه: سوراخ شدن قرنیه که می‌تواند منجر به نشت مایع، تغییرات بینایی و فرو رفتن گنبد قرنیه شود.
  • حساسیت به نور: ناشی از انکسار غیرطبیعی نور در حین پرش از لبه های مات قرنیه تحت درمان است.
  • واکنش به رنگ: منجر به یووئیت (التهاب لایه میانی چشم) یا نئوواسکولاریزاسیون قرنیه (تشکیل رگ های خونی جدید در قرنیه) می شود.
  • عفونت باکتریایی چشم: که خطر زخم قرنیه و جای زخم را افزایش می دهد

کراتوپیگمانتاسیون با لیزر برای افراد مبتلا به بیماری های قرنیه یا کسانی که جراحی انکساری چشم مانند لیزیک انجام داده اند منع مصرف دارد.

هزینه جراحی تغییر رنگ چشم

هزینه کراتوپیگمانتاسیون می تواند بسته به ارائه دهنده و نوع تجهیزات مورد استفاده متفاوت باشد، اما یک بررسی گاه به گاه ارائه دهندگان نشان می دهد که هزینه ها از حدود 10000 دلار برای هر دو چشم شروع می شود. یعنی از 600 تا 700 میلیون تومان.

کراتوپیگمنتیشن توسط چشم پزشک دارای مجوز انجام می شود. تحت پوشش بیمه نیست زیرا یک عمل زیبایی انتخابی است و یک ضرورت پزشکی نیست.

عمل تغییر رنگ چشم چگونه است؟ خطر دارد؟عمل تغییر رنگ چشم چگونه است؟ خطر دارد؟

بهبودی عمل تغییر رنگ چشم

کراتوپیگمانتاسیون زمان بهبودی نسبتاً کوتاهی دارد زیرا سطح قرنیه دست نخورده است و رنگ در داخل تونل های قرنیه قرار دارد.

اکثر افراد می توانند در عرض دو تا سه روز به طور طبیعی عمل کنند. بهبودی کامل و بهبودی ممکن است بین یک تا سه هفته طول بکشد. انتظار ناراحتی جزئی را در روز اول داشته باشید و به دنبال آن تا سه روز به نورهای روشن حساسیت داشته باشید.

لایه برداری با لیزر

در حالی که کراتوپیگمانتاسیون با لیزر یک روش افزایشی است، لیزر depigmentation یک روش کاهشی است. لیزر depigmentation (همچنین به عنوان iridosplasty photoablative شناخته می‌شود) برای روشن کردن رنگ چشم با هدف قرار دادن سلول‌هایی که ملانین تولید می‌کنند (رنگدانه‌ای که به پوست، مو و چشم‌ها رنگ می‌دهد) استفاده می‌شود. رنگ‌های تیره چشم نتیجه تولید بالای ملانین هستند، در حالی که روشن هستند. رنگ ها نتیجه تولید کم ملانین هستند.

لایه برداری با لیزر طی چند جلسه انجام می شود. پرتوهای لیزر کم انرژی رنگدانه قهوه ای روی سطح عنبیه را گرم کرده و رنگ آبی یا سبز زیر آن را آشکار می کند. پرتو لیزر بدون ایجاد آسیب از قرنیه عبور می کند. گفته می شود این روش که با قطره های چشمی بی حس کننده انجام می شود، بدون درد است.

خطرات عمل تغییر رنگ چشم

  • در مقایسه با سایر تکنیک‌های تغییر رنگ چشم، به نظر می‌رسد که لیزر depigmentation کمتر مشکل‌ساز باشد. خطرات عبارتند از: ۳
  • عنبیه: التهاب عنبیه (معمولاً خفیف و کوتاه مدت)
  • حساسیت به نور: ناشی از گشاد شدن غیر طبیعی مردمک ها (معمولاً کوتاه مدت)
  • رنگ چشم ناخواسته: رنگ سبز یا آبی زیرین تنها زمانی آشکار می شود که لایه قهوه ای پوشاننده آن برداشته شود.

تغییر موقت رنگ چشم

  • اگر به دلایل زیبایی به دنبال تغییر رنگ چشم خود هستید، گزینه های موقتی وجود دارد که به شما اجازه می دهد این کار را بنا به درخواست خود انجام دهید.

  • لنزهای رنگی ساده ترین گزینه هستند. در هر دو لنز نسخه ای و ساده موجود است، انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد:
  • لنزهای مات: این لنزها غیر شفاف هستند و برای افرادی با چشمان تیره که سایه روشن‌تری می‌خواهند بهتر است.
  • لنزهای تقویتی: این لنزها شفاف هستند و به افزایش رنگ طبیعی چشم شما کمک می کنند.
  • لنزهای دید: این لنزها دارای لکه هایی به رنگ آبی روشن یا سبز هستند که عنبیه را برجسته می کند و آن را واضح تر نشان می دهد.

اگر از آرایش چشم استفاده می کنید، می توانید رنگ چشم خود را با قاب زدن با سایه های مختلف چشم نیز برجسته کنید. چشم‌های تیره اغلب با سایه‌های سردتر و با رنگ روشن‌تر روشن‌تر به نظر می‌رسند، در حالی که چشم‌های آبی با سایه‌های گرم‌تر و تیره‌تر ممکن است شدیدتر به نظر برسند.

عمل تغییر رنگ چشم چگونه است؟ خطر دارد؟

آیا رنگ چشم در طول زمان تغییر می کند؟

رنگ چشم معمولاً مانند کل زندگی یک فرد باقی می ماند. برای برخی، سطح ملانین می تواند با افزایش سن تغییر کند و چشمانشان روشن تر به نظر برسد. این بی ضرر است و جای نگرانی نیست.

  • با این حال، چندین بیماری وجود دارد که می تواند باعث تغییر خود به خود رنگ چشم شما شود. این موارد عبارتند از: 
  • سندرم یووئیت فوش: یک بیماری نادر که باعث مشکلات بینایی و تغییر در عنبیه می شود
  • سندرم پراکندگی رنگدانه: یک وضعیت نادر که در آن پیگمنت

 

 

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.