۲۴۲۴۵۶
۵۴
۵۴

علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

تغییر رنگ موها با افزایش سن طبیعی است، اما در جوانی چطور؟ علت سفید شدن موها در جوانی چیست و چه راه‌هایی برای پیشگیری از موی سفید وجود دارد؟

علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

تغییر رنگ موها با افزایش سن طبیعی است، اما در جوانی چطور؟ علت سفید شدن موها در جوانی چیست و چه راه‌هایی برای پیشگیری از موی سفید وجود دارد؟

در این مقاله می‌خوانید: 

علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

سفید شدن موها

تغییر رنگ موها با افزایش سن طبیعی است، اما موهای سفید تقریبا در هر زمانی از زندگی ممکن است ظاهر شوند که عواملی مانند ژنتیکی، استرس، رنگ مو و عوامل در آن امر نقش دارد.

بدن انسان دارای میلیون‌ها فولیکول مو یا کیسه‌های کوچکی است که پوست را پوشانده‌اند. فولیکول‌های مو سلول‌های رنگی حاوی ملانین تولید می‌کنند. با گذشت زمان، فولیکول‌های مو این سلول‌های رنگدانه‌ای را از دست می‌دهند و موها سفید می‌شوند.

دلایل سفید شدن موها

دلایل زیادی بجز افزایش سن می‌تواند باعث سفید شدن موها شود که عبارتند از: کمبود ویتامین، ژنتیک، استرس اکسیداتیو، شرایط پزشکی خاص، عوامل استرس‌زا در زندگی، رنگ مو و محصولات شیمیایی مو و سیگار کشیدن.

در ادامه با این موضوعات بیشتر آشنا می‌شوید: 

علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

کمبود ویتامین

هر نوع کمبود ویتامین B9 و B12، بیوتین یا ویتامین دی می‌تواند به سفید شدن موها در جوانی یا سفیدی زودرس منجر شود. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که بین کمبود ویتامین D3، ویتامین B12، مس، روی و کلسیم و سفید شدن موها در جوانی، ارتباط وجود دارد. این موضوع نشان می‌دهد که کمبودهای تغذیه‌ای بر رنگدانه‌ها تاثیر می‌گذارد و می‌توان رنگ را با مکمل‌های ویتامینی بازگرداند.

محققان همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که بین پایین بودن فریتین سرم (که آهن را در بدن ذخیره می‌کند) و آنتی‌بادی‌های ضد پراکسیداز ضد تیروئید (پروتئینی که توسط سیستم ایمنی تولید می‌شود و به اشتباه به غده تیروئید حمله می‌کند) و سفیدی زودرس ارتباط وجود دارد. 

بیشتر بخوانید: هد اسپا برای همه انواع مو

علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

ژنتیک

سفید شدن زودرس موها می‌تواند ژنتیکی باشد و یک سابقه خانوادگی قوی و مولفه ژنتیکی برای سفید شدن زودرس مو وجود دارد. نژاد و قومیت نیز در این موضوع نقش دارند. سفید شدن زودرس در افراد سفیدپوست می‌تواند از 20 سالگی شروع شود، در حالی که در آسیایی‌ها در 25 سالگی و در جمعیت‌های آفریقایی-آمریکایی در 30 سالگی است. 

استرس اکسیداتیو

در حالی که سفید شدن موها بیشتر ژنتیکی است، استرس اکسیداتیو نیز در آن نقش دارد. هنگامی که آنتی‌اکسیدان‌ها برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کافی نیستند، استرس اکسیداتیو باعث عدم تعادل می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و باعث پیری و بیماری می‌شوند. استرس اکسیداتیو بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله بیماری «ویتیلیگو» با رنگدانه پوست شود. ویتیلیگو هم مرگ سلولی ملانین یا از دست دادن عملکرد سلولی و به سفیدی موها منجر شود.

بیشتر بخوانید: انواع لک پوستی، آنچه لازم است بدانید

علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

شرایط پزشکی خاص

برخی از شرایط پزشکی از جمله بیماری‌های خودایمنی، خطر سفید شدن زودهنگام موها را افزایش می‌دهد. بین ناهنجاری‌های مو و اختلال عملکرد تیروئید نیز ارتباط وجود دارد. 

سفید شدن موها در «آلوپسی آره آتا»، نیز رایج است. آلوپسی آره آتا، یک بیماری پوستی خود ایمنی است که باعث ریزش موهای سر، صورت و سایر قسمت‌های بدن می‌شود.

عوامل استرس زا 

استرس ناشی از آسیب نیز یکی از علت‌های سفید شدن موها در جوانی است. تحقیقات نشان می‌دهد استرس باعث آزاد شدن نورآدرنالین از اعصاب سمپاتیک می‌شود و نورآدرنالین، سلول‌های بنیادی را که به مو رنگ می‌دهند، تحلیل می‌برد. اگر چه استرس می‌تواند در سفید شدن موها نقش داشته باشد، اما تنها بخش کوچکی از علت این موضوع است. 

بیشتر بخوانید: پوسته سر چیست و چگونه درمان می شود؟

علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

سیگار کشیدن

افرادی که سابقه سیگار کشیدن دارند، موهایشان زودتر سفید می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که سیگاری‌ها دو و نیم برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری احتمال دارد که قبل از 30 سالگی سفید شدن موها را تجربه کنند. 

رنگ مو و محصولات شیمیایی مو

رنگ‌های شیمیایی و محصولات مو حتی شامپوها می‌توانند به سفیدی زودرس موها کمک کنند. بسیاری از این محصولات، حاوی مواد مضری هستند که ملانین را کاهش می‌دهند. «پراکسید هیدروژن» که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است. استفاده بیش از حد، از محصولات دلکره نیز در نهایت باعث سفید شدن موها می‌شود.

بیشتر بخوانید: پلکس مو چیست؟ دوام موهایتان آرزوی ما است

علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

پیشگیری و رفع سفیدی زودرس مو

اگر ژنتیک یا پیری علت سفید شدن موها باشد، هیچ چیز نمی‌تواند مانع از آن شود. با این حال، در صورتی که ریزش مو به دلیل یک وضعیت پزشکی باشد، درمان سفیدی مو می‌تواند باعث بازگشت رنگدانه‌های رنگی شود.

  • مصرف آنتی اکسیدان بیشتر: رژیم غذایی در جلوگیری از سفیدی موها نقش دارد. رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان عبارتند از:
  • میوه‌ها و سبزیجات تازه
  • چای سبز
  • روغن زیتون
  • ماهی

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

  • جبران کمبود ویتامین ها: اگر سفیدی موهایتان ناشی از کمبود ویتامین است، باید غذاهایی سرشار از آن ویتامین خاص را به سبد غذایی خود اضافه کنید. مثلا غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و گوشت، منابع خوب ویتامین B۱۲ و شیر، ماهی قزل‌آلا و پنیر منابع عالی ویتامین دی هستند. مکمل‌های این ویتامین‌ها نیز می‌توانند این کمبودها را برطرف کنند.
  • ترک سیگار: سیگار، اثرات نامطلوبی بر بدن دارد و در سفید شدن موها موثر است. بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از تشکیل موهای سفید جدید، سیگار را ترک کنید. 
  • درمان‌های طبیعی: رنگ موهای متنوعی در بازار وجود دارد که موهای سفید را می‌پوشاند، اما بسیاری از این رنگ‌ها به سفیدی زودرس کمک می‌کنند و ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. درمان‌های طبیعی ممکن است جایگزینی برای کاهش سرعت سفید شدن موها بدون آسیب رساندن به بدن، یا آسیب بیشتر به رنگدانه موها باشد.

مثلا چای سیاه می‌تواند موها را تیره‌تر، درخشان‌تر و نرم‌تر کند. سه تا پنج چای کیسه‌ای را در دو فنجان آب جوش بخیسانید و پس از خنک کردن با آن موهایتان را بشویید. چای را می‌توانید با نرم‌کننده مخلوط کنید و به مدت یک ساعت روی موهایتان قرار بدهید، سپس آبکشی کنید.

کدو حلوایی به دلیل احیای رنگدانه و تحریک ریشه مو شناخته شده است. ماساژ منظم روغن کدو حلوایی می‌تواند از سفید شدن موها جلوگیری کند. 

علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

آیا استرس، روند سفید شدن موها را تسریع می کند؟ 

استرس باعث می‌شود که موها سریع‌تر سفید شوند. استرس باعث ترشح نورآدرنالین از اعصاب سمپاتیک می‌شود که سلول‌های بنیادی را تحلیل می‌برد.

آیا کندن موهای سفید باعث سفید شدن موها می شود؟ 

برخی افراد ادعا می‌کنند که اگر موهای خاکستری را بکنید، ممکن است به جای آن چندین موی خاکستری رشد کند. با این حال، این ادعا مبنای علمی ندارد.

میانگین سنی سفید شدن مو چند سال است؟

میانگین سن شروع موهای سفید، بسته به نژاد متفاوت است. در مردم آسیا موها در اواخر دهه سی شروع به سفید شدن می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: احیای سرد، زیبایی و تقویت موها در کنار یکدیگر

علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

خلاصه

با تشخیص علت سفید شدن موها در جوانی و درمان‌های مناسب، می‌توانید از پیشرفت موهای سفید را متوقف و در برخی موارد معکوس کنید. پیشگیری از سفید شدن موها با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مراقبت از موها امکان‌پذیر است. اما در برخی موارد نیز، از این روند نمی‌توان جلوگیری کرد. استفاده منظم از داروهای طبیعی ممکن است باعث کند شدن و احتمالا معکوس شدن موهای سفید شود. اما موها در نهایت شروع به سفید شدن می‌کنند و شما باید تصمیم بگیرید که آیا با این موضوع راحت هستید، یا ترجیح می‌دهید که روند طبیعی پیری را متوقف کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.