۲۴۳۰۱۹
۱
۱

آژیر قرمز در شهرهای بزرگ

هر دم از این باغِ آلودگی هوا، بیماری می‌رسد و این بار هم ثابت شده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد و کسانی که پارکینسون دارند، علایم بیماری‌شان شدیدتر می‌شود.

آژیر قرمز در شهرهای بزرگ

هر دم از این باغِ آلودگی هوا، بیماری می‌رسد و این بار هم ثابت شده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد و کسانی که پارکینسون دارند، علایم بیماری‌شان شدیدتر می‌شود. 

بخوری شدن در هوای آلوده

سال‌هاست که محققان در حال بررسی ارتباط میان آلودگی هوا و این بیماری نادر و غیرقابل درمان هستند که در آن سلول‌های عصبی در ناحیه‌ای از مغز که حرکت بدن را کنترل می‌کند آسیب می‌بینند و باعث ایجاد گفتار نامفهوم، لرزش و سفتی عضلات می‌شود. دانشمندان معتقدند که بیماری پارکینسون ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است اما قرار گرفتن در هوای آلوده‌ای مانند هوای بیشتر شهرهای ایران، این بیماری را شدت می‌بخشد. 

آلودگی چطور به بدن ما حمله می‌کند؟ 

ذرات معلق که در هوای آلوده وجود دارند، می‌توانند از «سد خونی مغزی» عبور کنند و باعث التهاب و استرس شوند و روی سیستم ایمنی مغز تاثیر بگذارند. محققان می‌گویند این حالت به توسعه و پیشرفت بیماری پارکینسون کمک می‌کند. 

میزان مواجهه با آلودگی هوا در طول زمان نیز یکی از عوامل کلیدی ابتلا به بیماری پارکینسون است؛ در حالیکه انتقال به جایی که هوای پاک دارد، هم خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد و هم نحوه پیشرفت بیماری را کند می‌کند. 

آژیر قرمز در شهرهای بزرگ

پارکینسون دارید؟ از شهرهای آلوده فرار کنید

محققان در این پژوهش سلامت بیش از ۵ هزار نفر از جمله حدود ۳۵۰ فرد مبتلا به پارکینسون و میزان قرار گرفتن آن‌ها در معرض آلودگی را بین سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۹ بررسی کردند. 

آن‌ها دریافتند افرادی که در ۱۰ سال پیش از تشخیص بیماری، به میزان بیشتری در معرض PM2.5 و دی‌اکسید نیتروژن که عمدتاً از خودروها، نیروگاه‌ها یا دیگر منابع سوختی منتشر می‌شود، قرار داشتند، بیشتر به پارکینسون مبتلا شده‌اند. 

براساس این مطالعه در مناطق شهری، ساکنان محله‌هایی با بالاترین میزان آلودگی هوا زندگی می‌کردند، ۲۳ درصد بیشتر از ساکنان مناطق با کمترین سطح آلودگی، در معرض ابتلا به پارکینسون قرار داشتند. 

آلودگی هوا و انقباضات عضلانی

همچنین، بیماران پارکینسون که در معرض سطوح بالای PM2.5 بودند در مقایسه با کسانی که در طول سال‌ها در معرض سطوح پایین‌تر آلودگی قرار داشتند، بیشتر دچار انقباضات عضلانی در صورت، بازوها، پاها یا تنه؛ سفتی عضلات و لرزش شدند. 

تحقیقات قبلی در شش کشور اروپایی نشان داده که مواجهه طولانی‌مدت با PM2.5، حتی در سطوح پایین‌تر از حد مجاز آلودگی هوای اتحادیه اروپا، می‌تواند در مرگ و میر بیماران مبتلا به پارکینسون نقش داشته باشد. 

آژیر قرمز در شهرهای بزرگ

پارکینسون در کشورهای پیر بیشتر می‌شود

دود ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری پارکینسون مبتلا هستند و شیوع آن در کشورهایی با جمعیت پیرتر در حال افزایش است. در کشورهای اروپایی، تعداد مبتلایان به پارکینسون به ازای هر صد هزار نفر در سال ۲۰۲۱ به ۳۴۴ نفر رسید که نسبت به سال ۲۰۰۰ رشد زیادی داشته است.

 

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.