۱۳۵۱۶۴
۳ نظر
۷۷۰۶۳
۳ نظر
۷۷۰۶۳

واکسن آنفولانزا کودکان چگونه است؟

با نزدیک شدن فصل سرما، کودکان بیشتر از هر وقت دیگری نگران ابتلا به آنفولانزا هستند. پس روی این مقاله کلیک کنید تا کاملاً با واکسن آنفولانزا کودکان آشنا شوید.

واکسن آنفولانزا کودکان چگونه است؟

واکسن آنفولانزا کودکان به محافظت در برابر آنفولانزا کمک می‌کند. این واکسن برای کودکان ۲ تا ۳ ساله، کودکان در سن مدرسه و کودکانی که بیماری‌های طولانی‌مدت خاص دارند ارائه می‌شود. با ما همراه باشید تا با همه چیز درباره واکسن آنفولانزا در کودکان آشنا شوید.  

در این مقاله می‌خوانید:

چرا کودکان باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

واکسن آنفولانزا به محافظت از کودکان در برابر آنفولانزا کمک می‌کند. اکثر کودکان مبتلا به آنفولانزا علائم خفیفی دارند، اما کودکان و نوجوانان با بیماری‌های جدی و طولانی‌مدت در معرض خطر عوارض جدی آنفولانزا هستند. در برخی از کودکان، آنفولانزا می‌تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • ذات‌الریه
  • برونشیت
  • التهاب مغز (آنسفالیت)

کودکان مبتلا به آنفولانزا ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند. حتی ممکن است لازم باشد که برخی از آن‌ها مراقبت‌های ویژه دریافت کنند. تقریباً 5000 کودک با عوارض آنفولانزا بین سال‌های 2009 تا 2019 در بیمارستان بستری شدند. تقریباً 200 کودک در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفتند و 40 کودک نیز جان خود را از دست دادند.

واکسن آنفولانزا کودکان چگونه است؟


بیشتر بخوانید: بیماری آنفولانزا در کودکان، علائم و درمان


واکسن آنفولانزا کودکان چگونه است؟

واکسن آنفولانزا کودکان باید در پاییز و قبل از اوج گرفتن فصل آنفولانزا تزریق شود. واکسینه کردن کودکان به محافظت از آن‌ها در برابر عفونت با ویروس آنفولانزا کمک می‌کند و گسترش عفونت به سایر کودکان و بزرگسالان را نیز کاهش می‌دهد.
واکسن به صورت اسپری در هر دو سوراخ بینی تزریق می‌شود و هنگام تزریق واکسن، کودک شما می‌تواند به طور طبیعی نفس بکشد. در واقع، کودک شما نیازی به استنشاق یا استشمام فعال ندارد. البته برخی از کودکان به دلایل پزشکی نمی‌توانند اسپری بینی مصرف کنند. پس باید واکسن آنفولانزا را با تزریق دریافت کنند.


بیشتر بخوانید: تزریق واکسن آنفولانزا تاثیری دارد؟


آیا واکسن آنفولانزا در کودکان بی خطر است؟

واکسن باعث آنفولانزا نمی‌شود. واکسن اسپری بینی حاوی ویروس‌های زنده ضعیفی است که به کودک شما کمک می‌کند تا در برابر آنفولانزا مصونیت داشته باشد. البته اگر کودک شما سیستم ایمنی ضعیفی دارد، ممکن است نتواند با ویروس‌های ضعیف موجود در واکسن مقابله کند که باید این را به فردی که به کودک شما واکسن می‌دهد بگویید.

واکسن آنفولانزا کودکان چگونه است؟


بیشتر بخوانید: سینوزیت در کودکان، آخه چرا؟


واکسن آنفولانزا برای چه کودکانی مناسب است؟

واکسن آنفولانزا برای کودکان به شرطی مناسب است که:

  • از دو سال به بالا باشند.
  • مدرسه‌ای باشند. (در سال‌های تحصیلی ۸ تا ۱۲)
  • اگر ۶ ماهه تا ۲ ساله هستند، در گروه خطر بالینی قرار داشته باشند.

کودکانی که اجازه دریافت واکسن آنفولانزا به روش اسپری بینی را ندارند، عبارتند از:

  • کودکانی که به دلیل بعضی از بیماری‌ها یا روش‌های درمانی خاص، سیستم ایمنی شدیداً ضعیفی دارند.
  • کودکانی که نسبت به دوز قبلی واکسن یا هر یک از مواد موجود در آن واکنش شدیدی داشته‌اند.
  • کودکانی که سالیسیلات از جمله اسید استیل سالیسیلیک (آسپرین) مصرف می‌کنند.
  • کودکانی که سابقه خس خس فعال در زمان واکسیناسیون خود (در هفت روز گذشته) داشته‌اند.
  • کودکانی که آسم شدید دارند.

در ضمن، اگر سیستم ایمنی شما شدیداً ضعیف است و نیاز به درمان در بخش ایزوله دارید، باید به مدت دو هفته از تماس نزدیک با کودکان واکسینه شده خودداری کنید. البته به ندرت ممکن است که کودک ویروس واکسن را به شما منتقل کند.

واکسن آنفولانزا کودکان چگونه است؟


بیشتر بخوانید: راهکارهای فوری برای درمان گرفتگی بینی کودکان


واکسن آنفولانزا تا چه زمانی از کودک شما محافظت می کند؟

واکسن آنفولانزا در کودکان معمولاً پس از تزریق، ظرف دو هفته سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و محافظت از او در برابر ویروس آنفولانزا را نیز آغاز می‌کند. این محافظت به طور کلی تا حدود ۶ ماه ادامه دارد، اما بهترین زمان اثرگذاری آن در ۳ تا ۴ ماه اول است. به دلیل این که ویروس‌های آنفولانزا هر سال تغییر می‌کنند و سویه‌های جدیدی ظاهر می‌شوند، واکسن آنفولانزا هم باید هر سال به‌روز شود.
بنابراین، توصیه می‌شود که کودکان هر ساله، به ویژه در اوایل پاییز، واکسن آنفولانزا دریافت کنند تا از محافظت کافی در برابر سویه‌های جدید برخوردار باشند. با گذشت زمان، اثر محافظتی واکسن کاهش می‌یابد و اگر ویروس جدیدی ظهور کند، ممکن است بدن کودک نتواند به خوبی با آن مقابله کند.

واکسن آنفولانزا کودکان چگونه است؟


بیشتر بخوانید: درمان سریع سرماخوردگی با این ۱۵ ترفند خانگی


عوارض جانبی واکسن آنفولانزا

عوارض جانبی واکسن آنفولانزا معمولاً خفیف و کوتاه‌مدت هستند. برخی از این عوارض شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درد و قرمزی در محل تزریق: رایج‌ترین عارضه در ارتباط با تزریق واکسن آنفولانزا برای کودکان، درد و قرمزی است که می‌تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.
  • تب خفیف: برخی از کودکان ممکن است پس از تزریق واکسن دچار تب ملایم شوند که معمولاً ظرف ۱ تا ۲ روز بهبود می‌یابد.
  • خستگی و بدن‌درد: ممکن است کودک پس از واکسن کمی احساس خستگی و درد عضلانی کند که شبیه به علائم خفیف آنفولانزا است، اما زودگذر است.
  • سردرد: سردرد خفیف نیز از دیگر عوارض جانبی ممکن است که پس از واکسن رخ می‌دهد.
  • حساسیت یا واکنش‌های آلرژیک: در موارد بسیار نادر، واکسن می‌تواند واکنش‌های آلرژیک نیز ایجاد کند که علائمی مانند تورم صورت، تنگی نفس یا کهیر دارد. در پاسخ به این نوع واکنش‌ها باید مراقبت فوری پزشکی انجام شود.
  • گیجی یا سرگیجه: بعضی از کودکان ممکن است پس از دریافت واکسن، دچار سرگیجه یا احساس سبکی در سر شوند که معمولاً زود برطرف می‌شود.

همان‌طور که گفتیم، بیشتر این عوارض خفیف هستند و ظرف چند روز برطرف می‌شوند. به ‌طور کلی نیز فواید واکسن آنفولانزا در پیشگیری از بیماری‌های جدی بیشتر از عوارض جانبی احتمالی آن است.

واکسن آنفولانزا کودکان چگونه است؟


بیشتر بخوانید: ۵ راهکار خانگی برای درمان گلودرد


کلام آخر

واکسن آنفولانزا کودکان یک راه مؤثر و ایمن برای پیشگیری از بیماری‌های جدی ناشی از ویروس آنفولانزا است. این واکسن هر سال به‌روز می‌شود و به کودکان کمک می‌کند تا در برابر سویه‌های جدید ویروس مقاوم شوند. عوارض جانبی آن نیز مانند درد در محل تزریق یا تب ملایم معمولاً خفیف و زودگذر هستند. با تزریق سالانه واکسن، کودکان از محافظت بهتری برخوردار می‌شوند و از خطرات عوارض شدید آنفولانزا مانند عفونت‌های تنفسی یا بستری شدن در بیمارستان دور می‌مانند.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: nidirect

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    نظر کاربران

    • احمد
      درباره واکسن آنفولانزا کودکان چگونه است؟

      اگردر خانواده ای فقط پدر واکسن آنفولانزا تزریق کرده، و هیچ گونه علایم بیماری هم ندارد، آیا کودک 1.5 ساله اش ممکن است از پدر آنفولانزا بگیرد؟

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        سلام و ممنون از توجهتون

        برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
        زیر استفاده کنید

        https://ninisoal.com/

    • بدون نام
      درباره واکسن آنفولانزا کودکان چگونه است؟

      نه

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.