۲۲۴۳۲۱
۳۰۳۴۴
۳۰۳۴۴

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

علائم هپاتیت در مردان (و زنان) بسته به نوع ویروس هپاتیت متفاوت است. برخی از انواع هپاتیت، خود به خود بهبود می‌یابند، اما برخی دیگر به درمان نیاز دارند.

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

علائم هپاتیت در مردان (و زنان) بسته به نوع ویروس هپاتیت متفاوت است. برخی از انواع هپاتیت، خود به خود بهبود می‌یابند، اما برخی دیگر به درمان نیاز دارند. 

در این مقاله می‌خوانید:

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

هپاتیت چیست؟ 

هپاتیت، اصطلاحی است که برای توصیف التهاب کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا نتیجه یک عفونت ویروسی یا آسیب کبدی ناشی از نوشیدن الکل است. انواع مختلفی از هپاتیت وجود دارد که برخی از انواع آن بدون هیچ مشکل جدی از بین می‌روند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند طولانی‌مدت (مزمن) باشند و باعث ایجاد زخم در کبد (سیروز)، از دست دادن عملکرد کبد و در برخی موارد سرطان کبد شوند.

بیشتر بخوانید: آیا هیپوگلیسمی در افراد غیر دیابتی هم رخ می‌دهد؟

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

علائم هپاتیت در مردان

هپاتیت کوتاه‌مدت (حاد) اغلب علائم قابل توجهی ندارد، بنابراین ممکن است متوجه ابتلا به آن نشوید. اگر علائم ظاهر شوند، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد عضلات و مفاصل
  • درجه حرارت بالا
  • احساس بیمار بودن
  • احساس خستگی غیرعادی همیشگی
  • احساس کلی ناخوشی
  • از دست دادن اشتها
  • درد شکم
  • ادرار تیره
  • مفوع کم‌رنگ و خاکستری 
  • خارش پوست
  • زردی چشم و پوست (یرقان)

در صورت داشتن علائم مزمن که فکر می‌کنید می‌تواند ناشی از هپاتیت باشد، به پزشک عمومی مراجعه کنید. هپاتیت طولانی‌مدت (مزمن) همچنین ممکن است تا زمانی که کبد به درستی کار نکند علائم واضحی نداشته باشد و فقط با آزمایش خون مشخص شود. هپاتیت در مراحل بعدی می‌تواند باعث زردی، تورم در پاها، تورم مچ پا، گیجی و خون در مدفوع یا استفراغ شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نیش زنبور و راه های درمان آن

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

علائم هپاتیت A در مردان

هپاتیت A توسط ویروس هپاتیت A ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا با مصرف غذا و نوشیدنی آلوده به مدفوع فرد آلوده ایجاد می‌شود و در کشورهایی که بهداشت ضعیف است شیوع دارد. هپاتیت A معمولا در عرض چند ماه از بین می‌رود، البته گاهی اوقات می‌تواند شدید و حتی تهدیدکننده زندگی باشد. هیچ درمان خاصی برای آن وجود ندارد، فقط می‌توان علائمی مانند درد، حالت تهوع و خارش را تسکین داد. 

واکسیناسیون علیه هپاتیت A در موارد زیر توصیه می‌شود:

  • اگر در معرض خطر بالای عفونت یا عواقب شدید عفونت هستید
  • اگر در حال سفر به منطقه‌ای هستید که ویروس در آن شایع است، مانند شبه قاره هند، آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوبی، شرق دور و شرق اروپا

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

علائم هپاتیت B در مردان

هپاتیت B توسط ویروس هپاتیت B ایجاد و در خون فرد مبتلا پخش می‌شود. هپاتیت ب، یک عفونت شایع در سراسر جهان است و معمولا از زنان باردار آلوده به جنین منتقل می‌شود. همچنین می‌تواند از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و سوزن آلوده سرایت کند. این بیماری بیشتر افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در جنوب شرق آسیا و جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند.

اکثر بزرگسالان آلوده به هپاتیت B می‌توانند با ویروس مبارزه کنند و در عرض چند ماه به طور کامل از عفونت خلاص شوند. اما اکثر افرادی که در کودکی به این ویروس آلوده شده‌اند به عفونت طولانی‌مدت مبتلا می‌شوند که از آن با عنوان هپاتیت B مزمن نام می‌برند که می‌تواند منجر به سیروز و سرطان کبد شود. برای درمان آن می‌توان از داروهای ضد ویروسی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: رژیم کم کربوهیدرات یا لوکرب، لاغری و سلامت بدن با حذف کربوهیدرات

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

علائم هپاتیت C در مردان

هپاتیت سی توسط ویروس هپاتیت سی ایجاد و معمولا از طریق تماس با خون فرد آلوده منتقل می‌شود که بیشتر از طریق استفاده از سوزن مشترک در میان افراد معتاد است. 

هپاتیت سی اغلب علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کند یا فقط علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می‌کند، بنابراین بسیاری از افراد از ابتلای خود بی‌اطلاع هستند.

برخی از افراد با عفونت مبارزه می‌کنند و از ویروس خلاص می‌شود، اما در موارد دیگر، ویروس سال‌ها در بدن باقی می‌ماند که از آن با عنوان هپاتیت C مزمن نام می‌برند و می‌تواند باعث سیروز و نارسایی کبد شود. هپاتیت C مزمن را می‌توان با داروهای ضد ویروسی درمان کرد، اما فعلا هیچ واکسنی برای آن در دسترس نیست.

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

علائم هپاتیت D در مردان

هپاتیت D توسط ویروس هپاتیت دی ایجاد می‌شود. این ویروس تنها افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که قبلا به هپاتیت بی مبتلا شده‌اند، چون این ویروس برای زنده ماندن در بدن به ویروس هپاتیت بی نیاز دارد. هپاتیت دی معمولا از طریق تماس خونی یا تماس جنسی منتقل می‌شود که در اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی گسترده‌تر است. عفونت طولانی‌مدت با هپاتیت دی و هپاتیت بی می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی مانند سیروز و سرطان کبد را افزایش دهد. هیچ واکسنی برای هپاتیت دی وجود ندارد، اما واکسن هپاتیت بی می‌تواند از شما در برابر آن محافظت کند.

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

علائم هپاتیت E در مردان

هپاتیت E توسط ویروس هپاتیت E ایجاد می‌شود و عمدتا با مصرف گوشت خوک خام یا نیم‌پز یا کله پاچه، و همچنین مصرف گوشت گراز وحشی، گوزن و صدف مرتبط است. هپاتیت E به طور کلی یک عفونت خفیف و کوتاه‌مدت است که نیازی به درمان ندارد، اما در برخی افراد مثلا در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌تواند جدی باشد. هیچ واکسنی برای هپاتیت E وجود ندارد. هنگام سفر به نقاطی از جهان با شرایط بهداشتی ضعیف و نقاطی که هپاتیت E شایع است، با انجام اقدامات بهداشتی مناسب درباره آب و غذا، خطر ابتلا به آن را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی ویروس اچ پی وی در مردان

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

علائم هپاتیت الکلی در مردان

هپاتیت الکلی، نوعی هپاتیت است که در اثر نوشیدن مقادیر زیاد الکل در سالیان متمادی ایجاد می‌شود و معمولا هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند، البته می‌تواند باعث زردی ناگهانی و نارسایی کبد در برخی افراد شود. در صورت ادامه مصرف بیش از حد الکل، در نهایت به سیروز، نارسایی کبد یا سرطان کبد مبتلا می‌شوید. می‌توانید با پرهیز از مصرف الکل از این نوع هپاتیت پیشگیری کنید.

علائم هپاتیت خود ایمنی در مردان

هپاتیت خودایمنی، یک علت نادر هپاتیت طولانی‌مدت است که در آن سیستم ایمنی به کبد حمله کرده و به آن آسیب می‌رساند. در نهایت، ممکن است کبد آنقدر آسیب ببیند که از کار بیفتد. درمان هپاتیت خودایمنی، شامل مصرف داروهایی است که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند.

مشخص نیست چه چیزی باعث هپاتیت خودایمنی می‌شود و مشخص نیست که آیا می‌توان از آن پیشگیری کرد، یا نه. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

درمان هپاتیت در مردان

در ادامه با درمان برخی از انواع هپاتیت، بیشتر آشنا می‌شوید:

درمان هپاتیت A

هپاتیت A تقریبا همیشه خود به خود از بین می‌رود و نیازی به مصرف دارو نیست. اگر حالت تهوع مشکل‌ساز است، سعی کنید به جای سه وعده غذایی بزرگ، چندین وعده غذایی کوچک در طول روز بخورید. برای هیدراته ماندن، آب، آبمیوه یا نوشیدنی‌های ورزشی بنوشید. تا زمانی که احساس بهتری ندارید، از ورزش‌های سخت خودداری کنید.

درمان هپاتیت B مزمن

هدف از درمان هپاتیت B مزمن کنترل ویروس و جلوگیری از آسیب رساندن به کبد است که با نظارت منظم برای علائم بیماری کبد آغاز می شود. داروهای ضد ویروسی ممکن است کمک کنند، اما همه افراد نمی‌توانند آن‌ها را مصرف کنند. حتما در مورد خطرات و مزایای درمان ضد ویروسی با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

درمان هپاتیت C مزمن

آخرین دارویی که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای این نوع هپاتیت، تایید شده «گلکاپرویر و پیبرنتاسویر» است. این دارو چرخه درمانی کوتاه‌تری به مدت 8 هفته را برای بیماران بزرگسال مبتلا به انواع هپاتیت سی که سیروز ندارند و قبلا درمان نشده‌اند ارائه می‌دهد. 

پزشک شما بسته به نوع هپاتیت سی، عملکرد کبد و سایر مشکلات پزشکی که ممکن است با آن‌ها درگیر باشید، بهترین گزینه درمان را برای شما انتخاب می‌کند. 

خلاصه

هپاتیت، اصطلاحی است که برای التهاب کبد به کار می‌رود و توسط ویروس یا مصرف الکل ایجاد می‌شود. درمان و علائم هپاتیت در مردان (و زنان) در هر یک از انواع هپاتیت، متفاوت است. بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا، رعایت بهداشت فردی و جنسی و تزریق واکسن هپاتیت است. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: nhs

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.