۲۴۱۶۳۳
۴
۴

با این ۸ مدل آدم رفاقتتان را به هم بزنید!

تا به حال شده که در مورد دوستی‌هایتان دچار تردید شوید؟ ممکن است به نظرتان رسیده باشد که بعضی روابط‌تان آنقدرها سالم نیستند. دوستی هم مانند هر نوع رابطه‌ای گاهی می‌تواند مملو از اتفاقات غم‌انگیز، منفی‌بافی و استرس‌های پیش‌بینی‌نشده باشد. برخی انواع شخصیت‌ها می‌توانند موقعیت‌های نامطلوبی را وارد زندگی ما کنند.

با این 8 مدل آدم رفاقتتان را به هم بزنید!

تا به حال شده که در مورد دوستی‌هایتان دچار تردید شوید؟ ممکن است به نظرتان رسیده باشد که بعضی روابط‌تان آنقدرها سالم نیستند. دوستی هم مانند هر نوع رابطه‌ای گاهی می‌تواند مملو از اتفاقات غم‌انگیز، منفی‌بافی و استرس‌های پیش‌بینی‌نشده باشد. برخی انواع شخصیت‌ها می‌توانند موقعیت‌های نامطلوبی را وارد زندگی ما کنند.

این افراد لزوما بد یا سمی نیستند اما دور نگه داشتن‌شان از زندگی‌تان برای‌تان می‌تواند مفیدتر باشد. 8تیپ شخصیتی هست که روان‌شناسان توصیه می‌کنند درباره دوستی‌مان با آن‌ها بیش‌تر فکر کنیم:

1.آن‌ها که مدام غر می‌زنند

همه ما لحظاتی داریم که دوست داریم خودمان را تخلیه کنیم. اما بین همیشه غر زدن و منفی‌بافی با درد دل‌های گاه‌گاه تفاوت وجود دارد. دوستی دارید که هیچ چیزی راضی‌اش نمی‌کند و مدام در حال منفی‌بافی درباره شرایط است؟ کسی که مدام درباره شغل، رابطه یا به طور کلی زندگی‌اش غر می‌زند؟

جریان دائمی منفی‌بافی می‌توانند انرژی ما را تخلیه کند. همچنین این افراد قابلیت این را دارند که ما را در چرخه منفی‌بافی خودشان غرق کنند. روان‌شناسی می‌گوید که احساسات منفی مسری است. اگر همیشه در کنار آدم‌های ناراضی باشید، ممکن است که خودتان هم ناراضی و نسبت به همه چیز بدبین شوید.

2.دوستان هم‌مسیر  

این‌ها دوستانی هستند که در طول زندگی‌تان به واسطه مسیری که طی کرده‌اید در کنارتان قرار گرفته‌اند. مثلا رفقای دوران ابتدایی یا هم‌اتاقی‌های خوابگاه دانشگاه. آن‌ها شاهد رشد و تغییر شما بوده‌اند و بی‌شمار خاطره مشترک با شما دارند و احساس می‌کنند که بخشی از هویت شما هستند. اما گاهی این نوع دوستان بیش‌تر از آنکه دوستی‌های واقعی بسازند، حضورشان امری بدیهی و از سر عادت می‌شود. ممکن است ناگهان به این نتیجه برسید که هیچ نقطه مشترکی با آن‌ها ندارید یا رابطه با آن‌ها دیگر نیازهای شما را برآورده نمی‌کند.

شاید به خاطر تاریخچه طولانی رابطه و آشناپنداری بخواهید در کنارشان بمانید. اما روان‌شناسان توصیه می‌کنند که گاهی لازم است برخی دوستی‌هایی که دیگر در خدمت علایق، ارزش‌ها و نیازهای فعلی‌مان نیستند را تمام کنیم.

به طور خلاصه، کیفیت دوستی است که مهم است نه طول مدت زمانی که کسی را می‌شناسید. اگر دوستی با این آدم بیش‌تر از سر وظیفه و اجبار است تا حس شادی، بهتر است درباره آن تجدید نظر کنید.

3.دوستی‌های یک‌طرفه

آیا دوستی دارید که بیش‌تر از اینکه دهنده باشد گیرنده است؟ این افراد همیشه به شما نیاز دارند اما وقتی شما به آن‌ها نیاز دارید، هیچ‌جایی پیدای‌شان نمی‌کنید. این امر می‌تواند نشانه‌ای از دوستی یک-طرفه باشد. دوستی‌های یک-طرفه می‌توانند احساس خالی شدن انرژی عاطفی‌تان را در شما ایجاد کنند و احساس کنید که در آن رابطه مورد توجه و تحسین نیستید. شما همیشه در کنار این آدم‌ها هستید که از آن‌ها حمایت کنید اما وقتی نیاز به شانه‌ای برای گریستن دارید، آن‌ها اغلب بسیار گرفتار یا بسیار بی‌علاقه هستند. تحقیقات دریافته‌اند که این روابط فاقد تعادل، می‌توانند احساس تنهایی و کاهش عزت نفس را در طول زمان ایجاد کنند. علتش آن است که انسان‌ها برای رابطه‌های دوطرفه تکامل پیدا کرده‌اند. بده و بستان است که اعتماد و ارتباط را می‌سازد.

4.منتقدین

همه ما ممکن است دوستی داشته باشیم که تقریبا درباره همه چیز حتی ما نظری دارد. این شخص از سبک زندگی‌مان گرفته تا انتخاب‌ها و تصمیم‌ها و شخصیت‌مان را زیر تیغ نقد می‌برد. مهم است دوستانی داشته باشیم که به ما بازخوردهای صادقانه بدهند اما خط باریکی بین انتقاد سازنده و منفی‌بافی مداوم وجود دارد. این دوستان ممکن است احساس می‌کنند که دارند در حق‌تان لطف می‌کنند که نقص‌ها و اشتباهات‌تان را به رخ‌تان می‌کشند اما انتقادهای آن‌ها سبب می‌شود حس بدی نسبت به خودتان داشته باشید.

شما لایق دوستی‌‌ای هستید که حامی و مشوق باشد و به فردیت، استقلال و خودمختاری شما احترام بگذارد. هیچ ایرادی ندارد کسانی را کنار بگذارید که مدام عزت نفس شما را تخریب می‌کنند و به شما حس بی‌ارزشی می‌دهند. 


بیشتر بخوانید: بهترین فاصله سنی فرزند اول و دوم چیست؟ 


با این 8 مدل آدم رفاقتتان را به هم بزنید!

5.بحران جذب‌کن‌ها

ممکن است اکثرمان کسانی را می‌شناسیم که مدام برایشان بحران پیش می‌آید. حال یا دعوای شدید می‌کنند، یا جدایی‌های عجیب‌وغریب دارند یا غیبت‌های تمام‌نشدنی دارند. زندگی آن‌ها بیش‌تر از آنکه شبیه زندگی واقعی باشد، شبیه سریال‌های آبکی 1000قسمتی است.

شاید در بدو امر چنین آدم‌هایی خیلی سرگرم‌کننده و مشغول‌کننده باشند، اما دوستی با کسی که مدام بحران و درام به خودش جذب می‌کند، در طی زمان خسته‌کننده می‌شود. نیاز دائمی آن‌ها برای آشفتگی می‌تواند صلح و آرامش شما را هم به هم بزند و حس استرس و فروپاشی در شما ایجاد کند.

6.مسابقه‌دهندگان دائمی

دوستی دارید که حس می‌کند همیشه باید یک قدم از شما جلوتر باشد؟ اگر بگویید شغل جدید پیدا کرده‌اید، می‌شنوید که آن‌ها به تازگی ارتقاء پیدا کرده‌اند. اگر بخواهید تعطیلات بروید، می‌شنوید که آن‌ها همین اواخر از یک مکان بسیار عجیب و باورنکردنی دیدن کرده‌اند. هر نوع مکالمه‌ای با آن‌ها به سرعت تبدیل به رقابت می‌شود. نیاز دائمی به مقایسه و رقابت می‌تواند انرژی شما را تخلیه کند. ممکن است احساس کنید که به قدر کافی خوب نیستید یا همیشه مجبورید در تلاش باشید تا به این آدم‌ها برسید.

دوستی یعنی حمایت و تشویق دوجانبه، نه رقابت و مقایسه دائمی. اگر دوستی به جای خوشحال شدن از دستاوردهایتان، دستاوردهای خودش را به رخ می‌کشد، شاید وقتش رسیده که تجدید نظر کنید.

7.دوستان سر به هوا

آن‌هایی که همیشه دیر می‌کنند یا از آن بدتر در لحظات آخر برنامه را لغو می‌کنند. شما مجبورید به خاطر اهمال‌کاری‌شان مدت‌ها منتظر بمانید، برنامه‌تان را با آن‌ها تنظیم کنید و بعضی اوقات حتی مجبور هستید به خاطر غیرقابل اعتماد بودن‌شان هزینه پرداخت کنید.

قطعا هر کسی ممکن است به دلایلی دیر کنید یا نیاز داشته باشید هر از گاهی برنامه‌ای را لغو کند. اما این رفتار اگر یک الگوی رفتاری باشد و مدام رخ دهد، بی‌احترامی است. اجازه ندهید که دیگران با شما مثل یک گزینه دوم یا برنامه پشتیبان استفاده کنند. شما لایق دوستانی هستید که برای خودتان و وقت‌تان احترام و ارزش قائل باشند.

8.خون‌آشام‌های انرژی

شده بعد از ارتباط با یک دوست احساس کنید که خسته و کوفته و له هستید؟ آن‌ها وابسته و مطالبه‌گر هستند یا اینکه می‌خواهند در هر موقعیتی شادی شما را خرج کنند. به این افراد خون‌آشام‌های انرژی گفته می‌شود و می‌توانند اثرات منفی روی سلامتی ذهنی شما داشته باشند. دوستی باید حمایت دو طرفه، مثبت‌اندیشی و شادی باشد. اگر همیشه بعد از رابطه با یک دوست شدیدا احساس می‌کنید خسته و فرسوده و له هستید، درباره او تجدید نظر کنید. 

منبع: راهنماتو

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.