۲۴۲۱۰۳
۶۸۴
۶۸۴

درمان افسردگی با روش های نوین بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو و با روش‌های نوین مانند بایوفیدبک، یوگا، مدیتیشن و مصرف مواد طبیعی فقط در افسردگی‌های خفیف امکان‌پذیر است.

درمان افسردگی با روش های نوین بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو و با روش‌های نوین مانند بایوفیدبک، یوگا، مدیتیشن و مصرف مواد طبیعی فقط در افسردگی‌های خفیف امکان‌پذیر است.

در این مقاله می‌خوانید: 

برخی از افراد مبتلا به افسردگی یا خانواده‌هایشان رویکردهای غیردارویی را ترجیح می‌دهند. درمان افسردگی بدون دارو و با درمان‌های طبیعی و خانگی برای انواع خفیف‌تر افسردگی مفید است. اما شواهد محکمی مبنی بر موثر بودن آن‌ها برای افسردگی متوسط تا شدید وجود ندارد.

درمان افسردگی با روش های نوین بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو

بر این نکته بسیار مهم تاکید می‌کنیم که اگر افسردگی شما شدید است، باید به روانشناس مراجعه کنید و در صورتی که برایتان دارو تجویز کرده، حتما داروهایتان را مصرف کنید. درمان افسردگی با روش‌های نوین بدون دارو، به عنوان طب مکمل و جایگزین شناخته می‌شود و می‌تواند هر چیزی از رژیم غذایی و ورزش تا شرایط ذهنی و تغییرات سبک زندگی را شامل شود. برخی از این روش‌ها عبارتند از: 

  • طب سوزنی 
  • رایحه‌درمانی
  • درمان‌های کایروپراکتیک
  • تصاویر هدایت شده
  • مکمل‌های غذایی
  • هیپنوتیزم
  • ماساژ درمانی
  • مدیتیشن
  • یوگا

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی با استفاده از رنگ ها

درمان افسردگی با روش های نوین بدون دارو

مکمل های گیاهی

برخی از مکمل‌های گیاهی رایج برای درمان افسردگی پیشنهاد می‌شوند و هزاران سال است که برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما یافته‌ها درباره آن‌ها متفاوت است. به نظر می‌رسد این درمان‌ها برای افسردگی خفیف تا متوسط  کارکرد دارند، نه برای انواع شدیدتر.

از مصرف مکمل خودداری کنید مگر اینکه در مورد آن با پزشکتان مشورت کرده باشید. مکمل‌ها می‌توانند با داروهای شما تداخل داشته باشند و حتی برای افرادی با شرایط خاص خطرناک باشند. پزشک می‌تواند به شما کمک کند خطرات و مزایای این مکمل‌ها را بسنجید. 

مدیتیشن و یوگا

یوگا و مدیتیشن می‌تواند به آرامش و افسردگی شما کمک کند. روش‌های یوگا و مدیتیشن متفاوت است و برخی از آن‌ها برای افرادی با شرایط پزشکی خاص توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: نشانه های افسردگی در کودکان چیست؟

درمان افسردگی با روش های نوین بدون دارو

ماساژ درمانی

بیشتر درمان‌های لمسی مبتنی بر این ایده است که ذهن و بدن به هم مرتبط هستند. سلامت جسمانی و عاطفی شما ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. اعتقاد بر این است که وقتی بدن آرام است، ذهن نیز سلامتی بیشتری دارد.

ورزش 

اشکال مختلف ورزش می‌تواند استرس را کاهش دهد، شما را آرام کند و در کاهش علائم افسردگی موثر باشد. ورزش همچنین سطح انرژی، تعادل و انعطاف‌پذیری شما را بهبود می‌بخشد و به طور کلی، یک راه ایمن، موثر و آسان برای بهبود سلامت شما است.

درمان افسردگی با روش های نوین بدون دارو

تصویرسازی هدایت شده

تصویربرداری هدایت‌شده، یک تکنیک آرامش‌بخش است که برخی از متخصصان که از بیوفیدبک استفاده می‌کنند از آن بهره می‌گیرند. با تصاویر هدایت شده، به تصاویر ذهنی آرام‌بخش مانند امواج اقیانوس، یا شاید تصاویری از کنترل یا درمان بیماری خود فکر خواهید کرد. 

موسیقی درمانی

موسیقی را می‌توان به عنوان یک آرام‌بخش طبیعی برای روح در نظر گرفت و فیثاغورث در قرن ششم قبل از میلاد از آن استفاده می‌کرد. هر نوع موسیقی می‌تواند به آرامش شما کمک کند، اما بهتر است برای درمان افسردگی از موسیقی شاد استفاده کنید. موسیقی‌درمانی می‌تواند یک رویکرد غیر دارویی مفید برای افراد در گروه‌های سنی مختلف باشد و به کاهش حس‌هایی مانند ترس، اضطراب، استرس و اندوه کمک کند.

بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت نمایشی چیست و چه علامتی دارد؟

درمان افسردگی با روش های نوین بدون دارو

خواب کافی

خواب و خلق و خو دست به دست هم می‌دهند. اگر خواب کمی داشته باشید، خلق و خوی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای اطمینان از سلامت روانی خود، مطمئن شوید که به قدر کافی و با کیفیت خوب می‌خوابید. ساعت خواب و بیدار شدن خود را ثابت نگه دارید و اتاق خوابتان شرایط ایده‌آل (تاریک و ساکت) داشته باشد.  

رابطه بین خواب و افسردگی پیچیده است. تصور می‌شود که نه تنها خواب ضعیف به شروع افسردگی کمک می‌کند، بلکه افسردگی ممکن است باعث خواب با کیفیت پایین شود. این اقداماتی را برای بهبود کیفیت خواب خود انجام دهید:

  • قبل از رفتن به رختخواب به خودتان زمان بدهید تا آرام شوید. کاری آرامش‌بخش انجام بدهید و از کارهای استرس‌زا یا افکار مزاحم، پرهیز کنید.
  • هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و زنگ ساعت را طوری تنظیم کنید که هر صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.
  • یک برنامه منظم قبل از خواب داشته باشید.
  • دستگاه‌های الکترونیکی خود را خاموش کنید و سعی کنید برای چند دقیقه کتاب بخوانید.
  • سعی کنید هر روز زمان کمی را در بیرون از خانه بگذرانید. نور نقش مهمی در تنظیم چرخه‌های خواب و ریتم‌های شبانه‌روزی دارد، بنابراین کمبود نور خورشید ممکن است خواب شبانه را دشوارتر کند.

بیشتر بخوانید: شناخت قدرت درون | راه های به کارگیری قدرت درون

درمان افسردگی با روش های نوین بدون دارو

مصرف کافئین را کاهش دهید

قهوه، چای، نوشابه و حتی شکلات، دارای کافئین هستند. مصرف مقدار متعادل از کافئین در صبح خوب است، اما بعد از ظهر از مصرف آن اجتناب کنید تا با خوابتان تداخل نداشته باشد.

اگر زیاد کافئین مصرف می‌کنید، سعی کنید به تدریج آن را کاهش دهید تا از علائم ناخوشایند ترک کافئین جلوگیری کنید. هنگامی که هوس نوشیدن نوشابه یا فنجان قهوه دارید، به جای آن سعی کنید یک پیاده‌روی کوتاه داشته باشید.

ویتامین D بیشتری دریافت کنید

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D در افسردگی نقش دارد. اگر ویتامین D کافی را از طریق رژیم غذایی و سبک زندگی دریافت نمی‌کنید (مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید)، از پزشکتان بپرسید که آیا باید مکمل مصرف کنید یا نه.

کمبود برخی مواد مغذی می‌تواند در علائم افسردگی نقش داشته باشد. اگر برای گذراندن زمان کافی در خارج از منزل با مشکل مواجه هستید، یا اگر شرایط آب و هوایی ابری، آفتاب گرفتن و دریافت ویتامین دی از طریق نور خورشید را سخت می‌کند، مصرف مکمل ممکن است مفید باشد.

بیشتر بخوانید: خیانت همسر و بهترین روش برای کنار آمدن با آن

درمان افسردگی با روش های نوین بدون دارو

غذاهایی بخورید که خلقتان خوش شود

بله! برخی از غذاها می‌توانند باعث خلق خوش شوند. آن‌ها تاثیری مستقیم بر نحوه تفکر و احساس ما می‌گذارند. مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی دارید. پزشک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند کمبودهای بالقوه مواد مغذی را که می‌تواند در افسردگی تاثیر داشته باشد، بشناسید. برخی از غذاهایی که ممکن است به ویژه در هنگام افسردگی مفید باشد عبارتند از:

  • ماهی: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی سرشار از ماهی مصرف می‌کنند کمتر دچار علائم افسردگی می‌شوند. ماهی‌ها سرشار از چربی‌های امگا  هستند که در کمک به انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین در مغز نقش دارند.
  • آجیل‌ها: این مواد، منبع خوبی از چربی های امگا 3 هستند و افرادی که آجیل مصرف می‌کنند، کمتر در معرض علائم افسردگی قرار دارند.
  • پروبیوتیک‌ها: برخی از غذاهای سرشار از پروبیوتیک عبارتند از: ماست، کفیر و کیمچی. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان روانشناسی

درمان افسردگی با روش های نوین بدون دارو

داروهای طبیعی را امتحان کنید

اسیدهای چرب امگا 3 نیز بر افسردگی تاثیر منفی دارند. مصرف مکمل‌های امگا ۳ ممکن است به کاهش علائم افسردگی در بزرگسالان و کودکان کمک کند، اگر چه محققان کاملا مطمئن نیستند که چگونه یا چرا امگا 3 چنین تاثیری دارد. 

در حالی که داروهای طبیعی می‌توانند گزینه‌های خوبی برای درمان افسردگی باشند، همیشه قبل از مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید. طبیعی بودن این داروها به این معنی نیست که همیشه ایمن هستند. برخی از این داروها ممکن است باعث عوارض جانبی ناخواسته یا تداخل دارویی شوند. 

خلاصه

درمان افسردگی بدون دارو فقط در افسردگی خفیف و با روش‌هایی مانند بایوفیدبک، یوگا و مدیتیشن، خواب کافی، ماساژ درمانی و موسیقی‌درمان امکان‌پذیر است. برخی از گیاهان و مکمل‌ها ممکن است به عنوان داروهای ضد افسردگی طبیعی عمل کنند، اما به این معنا نیست که برای همه افراد بی‌خطر و مناسب هستند، یا عوارض جانبی ندارند. همیشه قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.