۲۴۰۸۶۳
۱۴۰
۱۴۰

بوتاکس چانه و غبغب چیست؟

در این مقاله به طور خاص به بوتاکس چانه و بوتاکس غبغب و علت انجام آن می‌پردازیم. همچنین به برخی از مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس نیز اشاره می‌کنیم.

بوتاکس چانه و غبغب چیست؟

در این مقاله به طور خاص به بوتاکس چانه و بوتاکس غبغب و علت انجام آن‌ها می‌پردازیم. همچنین به برخی از مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس نیز اشاره می‌کنیم. بوتاکس چانه، روشی برای حذف چین و چروک‌های ناحیه چانه و زیر آن است.

در این مقاله می‌خوانید: 

بوتاکس چانه و غبغب چیست؟

بوتاکس چانه چیست؟

چین و چروک چانه می‌تواند بخشی از روند طبیعی پیری صورت باشد. در حالی که هیچ دلیل پزشکی برای نگرانی وجود ندارد، اما اگر دچار این تغییرات شوید، ممکن است احساس خوبی نداشته باشید. بوتاکس، سمی است که به طور موقت حرکت ماهیچه‌های زیر لایه‌های پوست را محدود می‌کند و برای صاف کردن چین و چروک‌های قسمت‌های مختلف صورت از جمله چانه و غبغب استفاده می‌شود.

اگر از سلامت عمومی خوبی برخوردار و همچنین انتظارات واقع بینانه‌ای از نتایج داشته باشید، کاندیدای خوبی برای تزریق بوتاکس چانه هستید. 

بوتاکس چانه و غبغب چیست؟

بوتاکس غبغب چطور عمل می کند؟

بواکس غبغب نیز چین و چروک‌های غبغب را برطرف می‌کند که به آن‌ها «ریتید» نیز می‌گویند. بوتاکس غبغب با مسدود کردن موقت ارتباط بین مغز و عضلات به برطرف کردن این چین و چروک‌ها کمک می‌کند.

این کار با مهار آزاد شدن ماده شیمیایی «استیل کولین» انجام می‌شود. این ماده در کنترل حرکت عضلات موثر است. هنگامی که بوتاکس در بافت عضلانی تزریق می‌شود، این عضلات در جای خود قفل و به طور موقت چین و چروک‌ها صاف می‌شوند. درباره خطرات و عوارض بوتاکس چانه و غبغب نگران نباشید، تا زمانی که پزشک متخصص پوست این کار را انجام دهد، خطری به همراه ندارد. مهم است که توجه کنید نتایج بوتاکس موقتی هستند و برای حفظ نتایج باید پس از مدتی دوباره بوتاکس تزریق کنید. 

بیشتر بخوانید: بوتاکس بهتر است یا لیفت با نخ؟

بوتاکس چانه و غبغب چیست؟

بوتاکس چانه چطور عمل می کند؟

بوتاکس چانه نیز به «ریتیدها»، یا همان چین و چروک‌ها می‌پردازد. چین و چروک‌های چانه معمولا به عنوان «ریتیدهای پویا» شناخته می‌شوند یعنی بر اساس حرکت عضلات زیر پوست شما شکل‌هایی متفاوت به خود می‌گیرند. این نوع ریتیدها به دلیل انجام حرکات مشابه توسط عضلات شما ایجاد می‌شوند. مغز و ماهیچه‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند که چه زمانی و چگونه عضلات صورت باید حرکت کنند. این سیستم ارتباطی به دلیل ترکیبی به نام «استیل کولین» کار می‌کند. بوتاکس، آزاد شدن استیل کولین را برای مدتی موقت مسدود می‌کند.

هنگامی که بوتاکس به بافت عضلانی تزریق می‌شود، پس از تاثیر سم، این عضلات در جای خود قفل می‌شوند. نتیجه بوتاکس، موقتی است و به شرط این‌که آن را توسط یک متخصص پوست متبحر انجام دهید، به هیچ وجه به عضلات آسیب نمی‌رساند.

بیشتر بخوانید: بوتاکس در دوران شیردهی، مجاز است؟

بوتاکس چانه و غبغب چیست؟

روش انجام بوتاکس چانه

انجام بوتاکس چانه، نسبتا سریع و ساده است. قبل از شروع درمان، پزشک در مورد نتیجه ایده‌آلی که می‌خواهید با شما صحبت می‌کند. لازم است پزشک را در جریان همه داروهایی که مصرف می‌کنید قرار بدهید که شامل همه داروهای شیمیایی، گیاهی و مکمل‌ها و ویتامین‌ها است. 

هنگامی که وقت بوتاکس دارید، پزشک ناحیه مورد نظر را تمیز و ناحیه‌ای را که قرار است تزریق انجام شود، استریل می‌کند. در مرحله بعد، یک بی‌حس‌کننده موضعی روی پوست شما اعمال می‌شود. سپس بوتاکس مستقیما به عضلات چانه تزریق می‌شود. ممکن است در طول این تزریق احساس ناراحتی کنید، اما این درد و ناراحتی فقط چند ثانیه طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید: قیمت انواع بوتاکس، راهنمایی‌هایی برای انتخاب بهتر

بوتاکس چانه و غبغب چیست؟

مناطق مورد نظر برای بوتاکس چانه و غبغب

بوتاکس چانه برای هدف قرار دادن انواع مختلف چین و چروک چانه و همچنین پوست شل زیر ناحیه چانه و فک استفاده می‌شود و مناطق زیر را هدف قرار می‌دهد: 

  • چین‌های عمیق موجود در چانه 
  • افتادگی عضلات، یا پوست شل غبغب 
  • فرورفتگی چانه 
  • چین و چروک‌های چانه 

اگر می‌دانید که خانواده شما مستعد چین و چروک‌های عمیق در ناحیه چانه هستند، می‌توانید از بوتاکس به عنوان یک درمان پیشگیرانه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تزریق بوتاکس و تاثیر آن در جوانی پوست صورت

بوتاکس چانه و غبغب چیست؟

آیا بوتاکس چانه و غبغب خطرات یا عوارض جانبی وجود دارد؟

بوتاکس، کم‌خطر محسوب می‌شود و برای اکثر افراد بی‌خطر است. در روزهای پس از تزریق بوتاکس، عوارض جانبی رایجی وجود دارد که ممکن است آن‌ها را تجربه کنید. این عوارض عبارتند از:

  • درد، کبودی، یا تورم در محل تزریق 
  • سردرد
  • حالت تهوع موقت
  • انقباض عضلانی
  • لبخند کج

خطر کمی برای عوارض جانبی شدیدتر وجود دارد. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر را دارید، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید و به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید:

  • تاری دید، یا دوبینی
  • ضعف عضلانی، یا اسپاسم دردناک
  • مشکل در صحبت کردن
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • تنفس سخت یا تنگی نفس

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

بوتاکس چانه و غبغب چیست؟

بعد از بوتاکس چانه چه کنیم؟

بعد از بوتاکس چانه، می‌توانید بیشتر فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. وقتی سم به آرامی شروع به اثر می‌کند ممکن است احساس سوزش، بی‌حسی یا ناراحتی کنید.

انتظار نداشته باشید که بعد از اولین جلسه بوتاکس، نتیجه کامل دریافت کنید. ممکن است بعد از یک یا دو روز شروع نتایج را ببینید، اما ممکن است مشاهده این نتایج بیشتر طول بکشد. در پایان ۷ تا ۱۰ روز، می‌توانید دامنه کامل نتایج را ببینید.

درمان بوتاکس، دائمی نیست و متوسط طول مدت ماندگاری آن بین 3 تا حداکثر 6 ماه است.

بوتاکس چانه و غبغب چیست؟

آماده شدن برای بوتاکس چانه و بوتاکس غبغب

پزشک شما باید دستورالعمل‌های دقیق نحوه آماده شدن برای بوتاکس را به شما ارائه دهد و شما باید این دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند موارد زیر را رعایت کنید: 

  • مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن و همچنین مکمل‌هایی مانند روغن ماهی را به مدت یک هفته قبل از تزریق بوتاکس متوقف کنید.
  • از نوشیدن الکل خودداری کنید.
  • پزشک خود را از هر گونه بیماری، یا داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع سازید.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از انجام بوتاکس، از ورزش پرهیز کنید.
  • تا 48 ساعت بعد از انجام بوتاکس از حمام کردن خودداری کنید. 

بیشتر بخوانید: فیلر بهتر است یا  ژل؟

بوتاکس چانه و غبغب چیست؟

خلاصه

بوتاکس، سمی است که برای فلج کردن موقتی برخی از عضلات صورت به کار می‌رود. بوتاکس چانه و بوتاکس غبغب نیز چین و چروک‌های این دو عضو را برطرف می‌کنند. بوتاکس، یک درمان موقت است و نتایج آن بین 3 تا حداکثر 6 ماه دوام می‌آورد و مجدد باید آن را تزریق کنید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.